![]() |
Water/Air Intercooler
Heeft hier iemand ervaring met deze manier van intercoolen?
Ik heb rond gezocht maar de enige winkels die die coolers kunnen leveren vind ik in de USA of hooguit in de UK (maar dan ERG EGR prijzig). In een transporter heb je zeer weinig ruimte bij de motor achterin dus daarom leek mij en W/A IC achterin met buizen naar de voorkant van de auto met een extra radiateur een beter idee dan lange buizen vanaf de turbo naar de IC. |
Das heel toevallig.
Ik heb van een kameraad (subaru tuner) Onlangs een Impreza intercooler met pomp en radiateur gekregen. Ik weet alleen nog niet waar en hoe ik hem moet monteren, maar waarschijnlijk komt hij boven de versnellingsbak te liggen. Ze zijn goedkoop en koelen volgens hem erg goed. En geen enorm volume aan slangen wat eerst op druk moet komen alvorens het de inlaat bereikt heeft. De reden van het vervangen is omdat ze allemaal stoer willen zijn met hun FMIC. die bijna net zo groot is als heel de voorzijde van de auto. |
water/air heeft veel voordelen tov air/air, inderdaad en korter traject en het veel grotere warmte coëfficient tov air (~4x).
Mocht je nog een setje weten? Die imprezas hebben toch allemaal een air/air IC onder hoodscoop zitten? |
Als het goed is zijn het allemaal watergekoelde IC's.
Als je een Impreza tuner opbelt (of mailt) weet ik zeker dat hij voor weinig een compleet systeem kan regelen. |
soebs zijn air/air met een water sprayer, is niet air/water
|
Dan heb ik een rare ic... een originele impreza watergekoelde ic.
|
Mocht er iemand ook naar opzoek gaan
Deze hebben setjes met vriendelijke prijzen: www.xs-power.co.uk www.frozenboost.com Ik ga voor deze: ![]() Core - 4.5" x 10.125" x 4.5" 3" inlet / 3" outlet Voor 115 pond kom die nu deze kant op (besteld in zijn ebay winkel, was goedkoper dan de winkel zelf) |
Ziet er wel blits uit.
Sluit je deze op het bestaande koelwater circuit aan of een apart systeem? |
Quote:
Wat denk je nou zelf? Die ic moet koud zijn, je zou een behoorlijke cliniclown zijn als je er warme koelvloeistof doorheen zou laten lopen. |
Als je op die site kijkt van frozenboost, dan zie je dat een complete set uit een IC, waterslangen, een pompje en een radiator bestaat...
Je krijgt dus een extra radiator en een gescheiden koelcircuit.. |
Quote:
Het bestaande koelwatercircuit zit tussen de 80 en 120C, de lucht uit de turbo zit ook ongeveer in die regio dus water uit het bestaande koelcircuit gebruiken heeft weinig nut. De bedoeling is om het temperatuur verschil zo groot mogelijk te maken dus er komt een extra koelcircuit met een electrische waterpomp met bol koelwatertankje van een 90-er GTD, een klein radiatortje komt naast de versnellingsbak van de bus. Dat setje van $299 is opzich wel leuk van frozenboost, alleen zijn de verzendkosten $150... |
Quote:
Als ik het zou weten, zou ik het niet vragen toch? Maar gelukkig legt Morninglight het haarfijn uit, thankx Goede oplossing zeg! |
xspower spul is troep.. lees maar na op 2xceler8.nl
|
Quote:
Deels waar, het prijsverschil moet ergens vandaan komen. Hier staan wat ervaringen: http://www.2xceler8.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3620 Maar ik denk dat het met de IC wel mee zal vallen, dat model kwam ik vaker tegen op andere sites (geen eigen productie lijkt me, XS power is er gewoon opgelast) en daarnaast, €800,- voor een Spearco vond ik toch iets te gek :rolleyes: Leuk voordeel van de water/air intercooler is dat je die overal kan hangen. even een model van de IC gemaakt: http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1681.JPG Uiteindelijk komt de IC waar normaal de airbox zou zitten: http://home.planet.nl/~mn_groen/IMG_1680.JPG elbow vanuit de turbo de IC en, en de buis vanaf de IC de inlaat is zal ongeveer 10cm, bocht en 20cm worden, lekker kort traject :cool: |
mensen die ik ken die hun projecten gebruik hebben gemaakt an een xs power ic. die dingen ploften redelijk snel
|
All times are GMT +1. The time now is 01:36. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.