Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   VW Transporter T3 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=32441)

Maarten 19-06-2007 22:38

VW Transporter T3
 
Mijn wagenpark is nu compleet :cool:

Ik had voor mijn zaakje een bus nodig dus na een lange zoektocht eindelijk een T3 gekocht :)

Dichte enkelcabine bus (3 zitplaatsen dus)
Bj '91
1700D

Deels afgetimmerd aan de binnenkant met een bank en tafel waarbij de leuning van de tafel gebruikt kan worden om de laadvloer bijna vlak te maken voor een matras :)

Het enige grote minpuntje is dat de motor een nu erg kapotte koppakking heeft, ik wist dat de koppakking lek was maar ben op goed geluk met 2 potjes koel-waterantilekgoedje erin en een extra gefabriceerde overlooptank vanuit amsterdam naar tilburg gereden. De rit werd net voor Utrecht onderbroken omdat de koppakking ipv van cylinder naar koelwater nu ook koelwater naar buiten lekte.. nahja, meer spoot... heel de bus vol met stoom dus ik ben zsm aan de kant gegaan en de achterklep open gezet.

Een oplettende KLPD volvo zag het op een afstand en parkeerde erachter om te kijken of de auto niet in de fik stond :mad: neuh zeg ik tegen de agent, koppakkingkje... onder politiebegleiding werd ik naar de volgende afslag geleid.

De rest van de rit heb ik dus aan een touwtje achter mijn eigen Audi voltooid, morgen blok kaal maken en onderdelen verzamelen voor de ombouw naar 1.9TD AAZ (blok uit mijn ex-caddy mk1) :eek:




Morgen 1.7 eruit en starten met de ombouw :woowoo:

Tjaap 19-06-2007 22:44

heb je die gekocht bij die oude botenbouwers? dat vrijpark voor krakers en kunstenaars?

Maarten 19-06-2007 22:50

Quote:
Originally Posted by Tjaap
heb je die gekocht bij die oude botenbouwers? dat vrijpark voor krakers en kunstenaars?


In amsterdam west idd bij de kraakboel op de oude haagseweg :)

Tjaap 19-06-2007 22:57

cool, dacht dat buitenstaanders niet meer door de poort mochten tegenwoordig. zelfs de politie komt er niet in zonder afspraak

Maarten 19-06-2007 22:58

Waar ik de bus van heb gekocht was 1 van de langste bewoners vertelde hij mij... reed zo door de poort met mijn A3 ;)

Benji 20-06-2007 21:48

Hola, weer een T3'tje erbij op het forum. Goed bezig!!
Ik zit er aan te denken ook een 1.9D erin te gooien, maar dan zonder turbo. Die mét turbo draaien minder toeren dan de gewone diesel, dus moet er een andere of aangepaste bak onder. Wat ga jij daar aan doen? Ben wel benieuwd.

Maarten 22-06-2007 08:28

Quote:
Originally Posted by Benji
Die mét turbo draaien minder toeren dan de gewone diesel, dus moet er een andere of aangepaste bak onder.


Dat zeg je niet helemaal correct ;)

Met turbo kan je op hetzelfde toerental meer koppel/vermogen ontwikkelen.

Als je en 1.9TD ipv een 1.9D kan kopen zou ik dat zeker doen, niet alleen omdat je een bus van 1450+ kg voort moet slepen. Maar ook omdat het ook zuiniger en lekkerder rijd, Als de motor rustiger kan draaien: minder toeren = minder warmte en ook minder slijtage.

Ik heb er een TD 4-bak bijgekregen dus die ga ik eerst proberen, maar waarschijnlijk zal ik snel overgaan tot een 5-bak met evt aangepaste versnellingen/ eind-overbrenging en grotere wielomtrek.

Benji 22-06-2007 15:48

Als het niet zo is dat de TD minder toeren draait, dan ga ik ook voor de TD. Enige verschil tussen de 1.6d en de 1.6td basis is de tunnelbak. Maar gaat dit problemen geven wanneer je een 1.6d omwisseld voor een 1.9td.
Een 5-bak is natuurlijk stukken beter. Mijn vader had een 1.6d met 5-bak. Deze was stiller, en vooral een stuk sneller. Waren die krengen maar niet zo duur!

Stijn 22-06-2007 15:51

De overbrengingsverhouding in de hoogste versnelling bij zowel de 4 als de 5 bak zijn hetzelfde, je hoeft dus niet op zoek naar een 5 bak om minder toeren te draaien op de snelweg.

Benji 22-06-2007 16:21

Waarom draaide die bus dan 15 tot 20km sneller? ;) Er zijn bergen verschillende 5-bakken voor de T3.

Stijn 23-06-2007 00:21

Je hebt gelijk, heeft iemand me ooit verteld (en het strookte met mijn eigen ervaring).

Heb nog wat leuks gevonden :)

http://home.planet.nl/~koni1691/BAK.xls

Maarten 23-06-2007 14:40

Het ligt er natuurlijk wel aan welke 4 en 5 bak je vergelijkt, maar over het algemeen is de 5-bak net iets langer in de hoogste versnelling dan de 4 bak.

http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf

Dit is helemaal handig:

http://home.planet.nl/~mn_groen/Getriebe.zip

per versnelling ingeven (of een T3 bak uit de lijst kiezen), de bandenmaat erbijen dan zie je in een grafiek hoe hard je dan gaat bij welk toerental :cool: (kan je dus ook gebruiken voor niet T3 bakken).


Als het past zou een eindoverbrenging van een 5-bak in een 4-bak wel wat meer zoden aan de dijk zetten. Dan zit je in de toerenbegrenzing ~4800rpm op 175km/u :D

Stijn 23-06-2007 14:44

Mijn T3 liep van de teller af (180+) :D

Maarten 24-06-2007 00:10

Quote:
Originally Posted by Stijn
Mijn T3 liep van de teller af (180+) :D


Wat voor vliegtuigmotor had je er daarvoor ingelegd? :eek:

Gijs 24-06-2007 00:23

Wat dat die doka Stijn? Deze toch? :rock:

Stijn 24-06-2007 00:36

Yes, 1.9 16V turbo :)

Maarten 24-06-2007 10:38

Quote:
Originally Posted by Stijn
Yes, 1.9 16V turbo :)



Nice :cool: Spucknapf komt er bij mij ook in :woowoo:

Heb je ergens een project topic?

Gisteren heb ik een 1.6TD uitlaatspruitstuk en een kapotte dieselpomp opgehaald. Van de dieselpomp heb ik de bovenste deksel omdat de LDA paddestoel van de AAZ misschien te hoog is.

Motorsteunen, carter ed ga ik van het KY blok gebruiken, even kijken of ik dan wegkom met de olieretour die nu de zijkant van het blok ingaat ipv het carter.

Stijn 24-06-2007 10:57

Ik heb recent nog de 1.7D van mijn pa naar 1.7TD omgebouwd.
Als je inderdaad het uitlaatspruitstuk al hebt ben je een eind op weg, maar ook het buizenwerk aan de turbo is vrij vreemd (motorsteun zit gruwelijk in de weg daar). Je zou dus ook nog een origineel TD carter moeten hebben met retour (wel zo makkelijk), en vergeet niet de oliepomp om te bouwen (vanwege de rare vorm van het carter heeft een buspomp een andere aanzuigbuis).

Je moet inderdaad een bus TD pomp deksel hebben met een drukpotje naast de pom als LDA, de paddestoel als op andere pompen komt niet uit met het deksel.

Maarten 24-06-2007 17:54

Oliepomp+ buis stond inderdaad al op verlanglijstje (enige deel wat ik niet heb vervangen in dat blok tijdens de revisie)

Denk je dat ik de 1.9TD olieretour niet aan kan sluiten op de banjo in de zijkant van het blok met die steun daar? (anders kan ik dus het 1.7D carter gebruiken)

Ik weet een TD carter te liggen maar die vent wil er €150,- voor hebben :eek:

1 van de problemen zal inderdaad de intercooler + buizen gaan worden.. misschien een watergekoelde ergens voor/naast de motor met een extra radiateur ergens onder de bus.

Maarten 18-07-2007 14:50




De smerige KY is eruit... en op dit moment al ontdaan van alle delen die ik nodig heb voor op mijn 1.9. Die delen zal ik eerst gaan reinigen/poedercoaten en dan de boel weer terug inbouwen.


All times are GMT +1. The time now is 02:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.