16v in polo 82-91?
na de tip op vwforum.nl zal ik ook hier even mijn vraag stellen.
ik kan een leuke polo stijlheck kopen het is een 1 liter 4 bak dus niet vooruit te branden hij ziet er goed uit en technisch is hij ook goed alleen de motor had wat probleempjes. nu is mijn idee om er een 16v in te leggen van een golf 2 mijn vragen kan ik het gehele aandrijflijn zo overzetten? welke aandrijfassen moeten eronder heeft iemand dit al eens gedaan, hoevel scheelt die dikke inlaatbuizen? past het motorblok op dezelfde motorsteunen van een polo? welke uitvoering van de 16v kan ik het beste kopen? nog een paar andere vragen passen de bumpers van een polo 91-95 ook zo op een eerdere type polo? kan ik beter op zoek gaan naar een remmenset van een g40 of past dat van een golf 2 ook? alle tips zijn natuurlijk welkom het is de bedoeling dat het een superlicht sprint kannon wordt. dus alle overbodige zaken eraf en eruit en dan moet ikzelf nog op dieet |
begin dan maar met op dieet te gaan, en het geld wat je dan overhoud door niet te vreten, kun je in je auto stoppen :D
|
Niet aan beginnen blok is te zwaar.......
|
hee christiaan dat zijn nog eens goede tips zeg, daar kan ik wat mee.
10 kilo zal toch zeker 1/20 seconde schelen denk ik. zal ik dan ook meteen de wissers en de spiegels eraf halen? zal wel een 2/20e schelen. maar om even over het blok te zwaar idee te komen. het verschil in gewicht tussen een golf 2 1.3 en een golf 2 16v is evenveel als het verschil tussen een polo 1.0c en een polo 1.3 gt namelijk 90 kilo. is dat echt een groot bezwaar? maar wat zijn de mogelijkheden met een 1.3/1.4? |
kijk nou gaan we praten,. ff wachten tot o.a. sjampie, serge en michiel erbij komen. die kunnen je dat haarfijn uitleggen.... doe ook ff een search naar dat onderwerp.. is al veel meer over geschreven
|
Ok dan houdt Gert zijn mond er wel over .
Die heeft tenslotte maar 1 nacht aan zo'n project helpen sleutelen . Das meer dan die drie bij elkaar :) Maar kijk eens op Steilheck.nl in het forum . Zoek daar en je vindt alle antwoorden . Of stel de vraag daar nog een keer : krijg je in de kortste tijd de URL waar het antwoord staat als je het zelf niet kan vinden . Wat Polo g 40 al zei : te zwaar . Nog meer onderstuur dus rechtuit de bocht door :( |
Quote:
Rechtuit de bocht UIT zul je bedoelen... Niet aan zoiets beginnen!! |
dan zou ik graag alternativen willen horen
en ik dacht aan een pk,tje tussen de 150 en 200 |
Ligt aan je budget :)
|
eeh budget
die 16v leek me een goede goedkope oplossing. doe eens suggesties die niet de wereld kosten zou ik zeggen misschien een 1.4 met een 16 klepper kop en een mercedes compressor? |
Even wachten tot de heer pot of meneer schwarzkopf zijn mening geeft :)
|
FF wachte nog... :rolleyes:
|
Ben wel geen Serge of Sjampoo, maar kan er ook wel wat over vertellen
:wink: Tis te doen, zijn speciale subframes voor met de juiste motorsteunen: Salzmann Echt goedkoop is dit niet, en de gewichtsverdeling zal er idd niet beter op worden. Alhoewel het met 15" en een goed afgestemd onderstel vast niet slecht rijden is. Andere opties: - ombouwen naar G40 techniek, standaard 113 pk, relatief gemakkelijk richting de 150 pk (en hoger) te krijgen. - 1.6 16V uit Polo 6N, 125 pk standaard, wil je echt veel meer, moet je waarschijnlijk flink investeren. Blok zelf ook duur en moeilijk te vinden. - 1.6 uit 6N/Golf 3, met bewerkte kop, webers enz enz, zal goed afgesteld rond de 140 pk moeten kunnen leveren. - 1.6 Turbo, met flinke bewerkingen en aanpassingen moet je richting de 200 pk kunnen komen. Vult u maar aan, er zijn vast meer mogelijkheden.. |
Niet aan beginnen! Kost je klauwen met geld en het is echt veeeeel werk! En zoals Gert en Blikopener al zeiden: rechtuit is leuk maar probeer er niet mee te sturen.
Check: Link als je toch meer wil weten. Als je het nou toch wilt doen: ik heb nog een 1.8 GTI blok liggen :) |
misschien is een leuke 1400 dan beter
is de 8v hetzelfde als de 16v behalve de kop of is er meer aangepast aan die 1400 16v misschien past daar dan een mercedes compressor op. kop laten aanpassen en een aangepaste vliegwiel met nokkenassen en op maat geschreven injectie, hoeveel zou dit ongeveer opleveren? |
waarom zou een 1800 16v zoveel zwaarder zijn als een 1600????
|
Zou niet : dat is zo
Hij heeft het over een 1600 die op het oude 1300 blok lijkt he .. Een voorover gekanteld blok om het ff makkelijk uit te leggen |
Quote:
Tuurlijk gertje.. Tuurlijk :-) Een Golf GTI blok in een Polo hangen,. daar beginnen wij dus niet aan.. die gaat alleen maar rechtdoor.. |
Quote:
Oh god.. Nicht wieder.. Een compressor, turbo of G-lader plak e niet zomaar op een 'standaard' blok hoor. Ga eerst ff een half jaar 1.0 4 bak ragge. zul je zien dat door die mega korte bak je nog best mee komt bij het stoplicht. Je zult alleen heel erg nerveuze voorwieltjes houden: wegligging is 3 keer bagger zolang de ophanging nog standaard is. Eerst plat op z'n zuignap,.. kwak er dan bij wijze van 'training' een 1300 blokje in, met korte 5 bak (AHD, maar die vind je bijna niet) en ga lekker sprinten. Klap er webertjes op, en OH wat een plezier.. En DAN, na 2 / 3 jaar, dan heb je eindelijk genoeg gehad van <100 pk, en ga je echt klussen. Zoals Dennis al zei: 1.4 of 1.6 16v uit 6n/Lupo blok of 1.6 ABU / AEE blok uit Polo/Golf/Vento (voorover-hang-blok) of 1.4 ABD / AEX blok uit Ibiza / Golf / Polo (vooroverhangblok) of gewoon 1300 HH, GK, MH, NZ, 3F etc etc. Van boven naar beneden: steeds goedkoper qua eerste aanschaf. En niet: van beneden naar boven meer mogelijkheden qua vermogen. Heb van alle type motoren al versies gezien die zo enorm veel vermogen hadden,... dat houd geen enkele standaard vw bij. |
Ochja: voor de duidelijkheid;
VW heeft grofweg 3 type motoren: - Boxers (kefah enzo) - 4 in lijn: 1500 tot 2000 cc - 4 in lijn: 800 tot 1600 cc en dan nog wat rare 6 8 10 etc cylinders. Die boxers passen zowieso (bijna) niet. (ja, ik ken een Polo met een boxer motor erin, maar dat gaat niemand van volksforum hier in z'n eentje voor elkaar krijgen, dus dat telt niet) de 1500 tot 2000 cc motoren: Bekend uit de Golf, maar ook in Passat, Vento, Ibiza, Sharan, Octavia etc etc. Deze blokken kenmerken zich door de 'achterover' ligging: Sta je voor de auto, dan ligt het blok 'iets achterover' in de auto. Met meestal tegenstroomskop: Uitlaat zit onder de inlaat. Verdeler zit meestal 'voorop' op het blok. de 800cc - 1600 cc motoren: Deze hangen VOOROVER, en hebben ALTIJD een door-stroom-kop: Inlaat aan de achterkant, uitlaat aan de voorkant. D'r hangt in 95% van de gevallen een 084 of 085 bak aan. De onsteking zit aan de versnellingbakkant op de nokkenas. Die laatste type motoren kan je allemaal in je eentje in je Polo hangen. De rest: ombouwen, lassen, frames, assen, bakken,... niet aan beginnen, want je wint er nix mee. Het kleinste 'achteroverliggende blok' (1500cc) is altijd nog een stuk zwaarder dan de grootste (1600cc). En: met de juiste middelen is er uit een 2000cc natuurlijk meer vermogen te trekken dan uit een 1600. Dat begrijpt ieder kind, MAAR: sta jij alleen op de sprintbaan? Nee, je rijd op de openbare weg... en daar wint de Polo het dan weer (in de bocht).. Hoe ging VW naar de top (Pikes Peak)? precies.. Met een Golf! Maar wel met 2 1300cc polo blokjes erin: 1 voor, 1 achter, 500 pk samen.. (250 pk per stuk dus!) Zoek eens op bergrennen, en tel het aantal Polo'tjes,. zet het af tegen het aantal Golfjes.. Tadaa! |
All times are GMT +1. The time now is 00:13. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.