Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Waarom is mijn 16v PL kapotgelopen. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=32049)

martinus83 06-06-2007 12:13

16v PL kapotgelopen... oorzaak gevonden..
 
Mijn blok is een paar weken terug kapot gelopen, althans, de drijfstanglagers hadden speling, alle lagers hebben zichtbaar te weinig olie gehad en lagers van cil 3 waren helemaal versleten en hebben rondgedraait.

Het blok is 20d km terug helemaal gereviseerd, 8800 km terug is de krukas vervangen door een betere, reden was dat de spie waar het tandwiel op zit kapot was geslagen, waarschijnlijk had het tandwiel toen niet goed vast gezeten. In ieder geval hebben alle lagers, krukas en drijfstanglagers mar 8800 km gedraait..

Ik heb vandaag de kop uitelkaar gehaald (deels) en het onderblok uitelkaar gehaald...

De vraag is nog steeds, waarom zijn de drijfstanglagers kapot gelopen, alle drijfstanglagers hebben te weinig olie gehad, de krukas lagers ed hebben weinig geleden. IK wil weten waarom dit kapot gelopen is

Zie deze pagina voor fotos van de drijfstanglages ed.

Wat zou kunnen is dat de lagers van de oliepomp as kapot zijn gelopen maar ook dat is niet het geval, ik zie nks geks en er zat ook geen speling op..

Hierbij fotos, het onderblok ziet er nog goed uit.
Ook onder de zuigerveren is het niet opvallend zwart ofzo dus die waren ook goed, zou namelijk kunnen dat deze niet goed hebben afgesloten maar dat is geheel onlogisch, compressie is eens getest en goed bevonden, blok liep goed, vermogensuitdraai van het blok heb ik ook en is ook heel goed













En ik vroeg me nog af, dit veerachtig opgewikkelde ding zat in het plastic KVS deel, ik heb het nog nooit gezien :? wat is het?????


Stijn 06-06-2007 13:00

Die veer in de carteronluchting is een 'olievanger', het idee is dat zoveel mogelijk olie hierop neerslaat en terugdruipt het blok in ipv naar buiten te verdwijnen.

Toen de andere krukas gemonteerd is, is dit wel juist gebeurd? Dus voorzien van matched lagers en lagerkappen, eventueel gelijnboord etc?

De oliepomp zelf kan ook slecht zijn, teveel ruimte of speling intern kan oliedrukverlies opleveren.

sixpack 06-06-2007 14:25

idd zijn alle tolleranties wel gecheckt ? :confused:
krukas geslepen e.d.

vwleusden 06-06-2007 14:27

Tik de hulpaslagers van je oliepomp er even uit... ben erg benieuwd hoe die eruit zien.

martinus83 06-06-2007 16:15

Ik ben bij jeroen (bolku) geweest en het blijkt dat de drijfstangkappen niet overeenkomen met de drijfstangen. Ook zijn de zuigerveren helemaal neit vervangen 19d km terug en ook zijn de klepgeleiders in de kop 19d km terug niet vervangen.

Aangezien ik alles label, en toen ook heb gelabelt kan ik met niet voorstelle dat ik die kappen heb omgewisseld wat nm. ook een mogelijkheid is...

In ieder geval is dat de oorzaak geweest plus ik heb in 2005 dus een zogenaamd gereviseerd blok gekocht, wat gewoon half, of niet gereviseerd was...

Stijn 06-06-2007 16:35

Da's mooi vervelend dus! Maar zo'n idee had ik al. Lagerkappen zijn altijd matched, uitwissellen heeft vaak klemmende lagers als gevolg.

Sterkte met het opknappen van de zieke!

martinus83 06-06-2007 16:47

@ stijn, ja moest ook wel zoiets zijn al had ik er absoluut niet op gerekend gezien ik zelf hiet juist super op het gelet.

Ik had alles beter moeten controleren dan was ik er eerder achter gekomen..
9000 km terug heb ik de krukas erin gehangen en ik had toen, zonder bougies in de kop met de hand de krukas rond moeten draaien, dat moet heel soepel gaan. Als ik dat had gedaan had ik kunnen voelen dat er iets niet klopte gezien de boel dan wel op een bepaald punt zwaarder moet lopen. Ook bij de koop van het blok 19d km terug heb ik dat niet gecontroleerd simpel ik niet goed genoeg wist waar ik op moest letten..

1 troost, het onderblok en de krukas zijn nog helemaal goed, de experts hebben er naar gekeken en dat ziet er nog zeer goed uit, daarmee heb ik geluk gehad

martinus83 06-06-2007 19:34

hier mag wel slotje op


All times are GMT +1. The time now is 10:01.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.