Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Mijn eerste passat perikeltjes (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=30249)

ManillaGrün 28-03-2007 11:55

Mijn eerste passat perikeltjes
 
Hoihoi,

Postte ik enkele weekjes geleden met trots mijn nieuwste aankoop; mijn 32 CK Passat diesel, heb ik er nu al weer pech mee gehad ( en tegelijk ook weer geluk ).

Rijd ik afgelopen maandagavond over de A27 van Utrecht richting Breda, met een cruisesnelheidje van zo'n 110 -120 km/u, begint mijn motor ineens verschrikkelijk uitzichzelf te acceleren :eek: Ze bleef maar meer en meer toeren maken ! Ikke contactsleutel gauw omgedraaid (achteraf dom ivm stuurslotgevaar- maar wat moet je anders ? ) en voorzichtig naar de vluchtstrook gestuurd. Alleen maar een dikke witte rookwalm achter me en motor uitgezet. Daarna gauw achter de vangrail gesprongen (superdruk stuk- driebaans bij afslag Lexmond) en ANWB gebeld.

Na een halfuurtje kwam er dan een superbehulpzame ANWB-er en heeft me naar de afrit gesleept en onderaan tot stilstaan gebracht. Ik moest haar maar even starten van de ANWB-er en ja hoor, weer giga hoge toeren en witte rook ! Ik vreesde natuurlijk voor het ergste...blok opgeblazen, kop gescheurd, pakkingen eruit geblazen.....? :confused:

Anwb-er begon aan zijn oplossingen stappenplan en (gelukkig) was zijn eerste ingeving de juiste ! Wat bleek nu....mijn luchtfilter was helemaal verstopt en daardoor trok het systeem in een vacuum en begon de motor olie te verbranden ipv diesel. De oplossing was dus in mijn geval heel simpel: luchtfilter eruit en weer starten. En ja hoor, het hele spel liep weer normaal. :thumbup:

De Anwb-er vertelde me dat dit vroeger vaker voorkwam bij deze motoren en zo ook heel veel bij golf dieseltjes. Destijds hadden ze de oplossing om een bypass aan te leggen zodat ie via de bypass zijn onderdruk kwijt kon. Bij mij was dit nog niet omgebouwd.

Voor mij heel veel geluk bij schijnbaar ongeluk dus. Hebben of heeft 1 van jullie dit weleens meegemaakt en hoe lossen jullie dit op ?


Groeten,
Manilla

Stijn 28-03-2007 12:12

Is inderdaad het standaard nachtmerrie verhaal van de oude dieseltjes: op hol slaan op de carterolie. Heb het laatst ook nog gehad!
Als het echt goed door begin te lopen dan helpt zelfs contact uitzetten niet meer.

DÁ-BRT 28-03-2007 14:46

Jeps het op hol slaan van onze ouwe diesels. Das niet leuk want je weet niet wat er gebeurt.

Volgens mij wel vaak een kwestie van onderhoud niet uitvoeren of een blok wat ver versleten is waardoor er zeer veel carterdruk ontstaat met bijbehorende dampen van de carterontluchting in de inlaat.

Ik bouw sowieso de motoren die ik heb altijd om naar externe carter ontluchting. Dus niet weer de inlaat in.

Je wilt namelijk niet weten hoeveel zooi mee komt de inlaat in-->motor in en dan zorgt voor dikke vette aangekoekte zuigers, kleppen, verstuivers en gloeibougies.

Daarna lopen ze trouwens ook mooier en schoner. (als je het blok tenminste reinigd

Christiaan 28-03-2007 14:54

Op welke "ouwe" diesels heeft dit betrekking?

BoraInMotion 28-03-2007 14:57

de monsters van 1600 tjes.... dat zijn de "ouwe" diesels

ManillaGrün 28-03-2007 15:45

Volgens de ANWB-er kon het geen kwaad om zonder luchtfilter rond te rijden...ook niet op langere termijn. Heeft ie gelijk ???

Stijn 28-03-2007 17:06

Vergeet niet de 1500 diesels, dat is pas echt het oldskool werk :)

Om helemaal zonder luchtfilter te rijden lijkt me op lange termijn toch geen goed idee.

Sander 28-03-2007 22:34

Quote:
Originally Posted by Stijn
Heb het laatst ook nog gehad!


Geloof niet dat dat aan een verstopt luchtfilter lag ;)

Stijn 29-03-2007 07:54

Nee, maar wel aan meer carter- dan turbodruk :)

DÁ-BRT 29-03-2007 10:48

Maar ook op de 1900D (1Y) motoren nog.

Gewoon onderhoud plegen. De oudere motoren hebben er meer last van (zijn vaker verder versleten=> leeftijd / km stand)

Maar ook bij een jongere diesel (mechanisch) is de kans er.

ManillaGrün 29-03-2007 13:03

Maar is het nou af te raden of niet om zonder luchtfilter rond te rijden ? Hoe ziet zo'n aanpassing er dan eigenlijk uit als je toch met luchtfilter moet/wilt blijven rondrijden ?

DÁ-BRT 29-03-2007 13:31

Natuurlijk moet je met een luchtfilter rond blijven rijden. Je wilt niet weten hoe snel een motor stuk gaat als alle zooi van de weg in de motor komt. (daarom heet het ook een filter ;) )

Melvin 29-03-2007 22:16

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Ik bouw sowieso de motoren die ik heb altijd om naar externe carter ontluchting. Dus niet weer de inlaat in.


Je maakt gewoon een klein filtertje aan de carterontluchting? Of hoe fabriceer jij het precies dan?

DÁ-BRT 29-03-2007 22:28

Meestal een catch can aangezien het voor de keuring niet in openlucht mag eindigen.

Dan de slang van de carterontluchting op de catchcan.

Melvin 29-03-2007 22:50

ah oke! is het dan geen probleem dat de ontluchting dus eigenlijk helemaal dichtzit, waardoor de carterdruk nergens heen kan? Door een filter gaat nog lucht heen... of heb je daar bij de catchcan rekening mee gehouden?

DÁ-BRT 30-03-2007 07:55

Een catch can heeft ontluchting, maar zo dat er geen zooi uit komt en hij de olie opvangt.

ManillaGrün 30-03-2007 10:11

@ Da-Brt: Thanks voor de duidelijke uitleg ! :thumbup:

Zou je mss een fotootje willen plaatsen hoe het er in de praktijk uitziet ? Wil het graag ook zo bouwen zodat ik niet meer voor verrassingen kom te staan.


Alvast superrrbedankt :cool:

DÁ-BRT 30-03-2007 10:14




Zo ziet mijn catchcan eruit.

Op een aansluiting sluit je de carter ontluchting op aan en op de andere kan je een slang met filter plaatsen. (of direct een filter plaatsen)


All times are GMT +1. The time now is 17:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.