Hoe zit het precies met die choke?
Leute,
Kunnen jullie deze waterkoker even aan wat info helpen. Het volgende is het geval: Ik heb vandaag een Kever (1300 uit '69) weer aan de praat geholpen na een kleine 2 jaar stilstand. Accu vervangen en het beestje begon weer te lopen. Nu loopt ze nog niet helemaal zuiver, maar met een aantal nieuwe filtertjes, bougies en olie zou ze weer tip-top moeten zijn. Alleen; tijdens het proefdraaien wilde ze wel eens afslaan. Het toerental zakte dan langzaam tot ze uiteindelijk geheel afsloeg. Voor mijn gevoel was ze nog niet warm genoeg en lag het aan de choke. Nu zag ik daar zo'n mooi gekarteld hefboompje zitten waar het gasklepmechanische tegenaan valt. Maar aan het hefboompje zat niks bevestigd, dit lijkt mij niet echt logisch. Kan iemand mij vertellen hoe het zit, of beter nog: een foto laten zien? Alvast bedankt.... |
niemand?
|
Een kever heeft een automatische choke > dit werkt met een bi-metalen plaatje. Bij een koude start gaat de choke volledig open, naarmate de motor warmer wordt, wordt de choke automatisch dichtgetrokken (over het gekartelde hefboompje dus). Het kan zijn dat het plaatje, of de veer niet meer optimaal werken. Evt. schoonmaken en/of vervangen kan een oplossing zijn, maar het probleem van het afslaan kan uiteraard ook ergens anders vandaan komen.... :confused:
Suc6, Ronald |
Ik heb gekeken, maar kan dat bi metaaltje niet vinden.
Bij de rechterpijl zit een trommeltje met een veer. bij mij was deze veer gebroken, ik had daar ook last van (toen ik nog een bus had:)) misschien helpt het |
Die veer is het bi-metaaltje...
|
Quote:
mooi, weten we dat ook weer :) |
Thx Guys
Dan zal het waarschijnlijk het bimetaaltje zijn. Ik heb totaal geen weerstand om dat gekartelde hefboompje. Adresje waar ik het kan gaan halen? En wat andere onderdelen als V-Riem, luchtfilter en bougies? |
|
Na een paar stilstand is een kleine schoonmaakbeurt van de carburateur verstandig, de kans is groot dat er zich water of ander vuil in heeft verzameld wat zich in een of meerdere kleine kanaaltjes nestelt en zo een mooie loop verhinderd. Bij een Kever is de carburateur eenvoudig uit te bouwen.
Als de carburateur helemaal schoon is (ieder schroefje wat los kan is losgeweest en alles is schoonbemaakt), dan stel hem zo af, loopt gegarandeerd als een zonnetje Look at the throttle lever (what the accelerator cable attaches to). At the top you will see a screw. The other end of the screw touches a weird-looking cam device. That cam device is part of the automatic choke and is called the fast idle cam. You need to loosen the screw until it is no longer touching the fast idle cam. Then tighten it again until it *just* touches the fast idle cam. Then tighten it another quarter turn. Now you want to start the engine. The carb should be set up well enough so that the engine will at least start. Ideally you want it to start and warm up to operating temperature before you make your adjustments. Do not make any adjustments until the choke has opened completely! Look at the left side of the carb. You will see two screws above the electromagnetic cutoff valve. The little one is called the volume control screw. The big one is called the bypass screw. The bypass screw controls how much air gets into the carb's idle circuit. The volume control screw controls how much fuel gets into the carb's idle circuit. So you are going to be using these two screws to set your idle mixture and idle speed. Once the engine has warmed up and the choke is fully open, stop the engine. You want to slowly turn the volume control screw in until it stops. Don't force it at the stop or you will damage the carb. Just turn it in until it bottoms out lightly. Once it bottoms out, turn it back out 2.5 to 3 turns. Now connect a dwell/tach to the engine and start it. When it is running, you are going to use the bypass screw to adjust the idle speed to 800-900 rpm. Turning it in will generally reduce the idle speed, and turning it out will generally increase it. Once you have done that, you want to turn the volume control screw out until you get the fastest obtainable idle speed. Stop turning it out when the idle speed does not increase anymore. After you have stopped, turn it back in until the engine speed drops by 20 to 30 rpm. After you have done that, then reset the idle to 800-900 rpm using the bypass screw. I know it's a goofy procedure, but you have to do it that way. Also, you will probably have to adjust the automatic choke on a new carb. I have a procedure for that. |
Mijn kever heeft ook jaren stilgestaan van 1987 tot 2001. Na een paar honderd kilometer gereden te hebben met een schoongemaakte carburateur ging het ding schokken bij 60 tot 70 km/h. Heb toen de carburateur vervangen en hij ging als een zonnetje. Toen kwam de winter:
Bij minder dan 5 graden in de ochtend deed de choke het prima, maar het grijze bereik tussen waar geen meer choke nodig is en de motor echt warm is, was problematisch. Wat was het geval: de winterstand warme lucht toevoer was niet aangesloten op de kachelpot en de voorverwarmbuis van het inlaatspruitstuk zat helemaal vol, en had dus zijn voorverwarmende werking verloren. Volgens mij zijn het allemaal dingen die meespelen bij lekker laten lopen bij kouder weer. |
All times are GMT +1. The time now is 20:42. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.