Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=87)
-   -   Lasvraag (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=29449)

tommie 01-03-2007 21:28

Lasvraag

Hallo,

Ik ben bezig met het restaureren van een Kevertje. Het lassen wil alleen nog niet echt lukken. Enige tijd terug heb ik een lascursus gevolgd, maar het gaat nog niet echt lekker. Veel problemen ook bij het proplassen van de nieuwe bodemplaten. Ben er ook nog niet volledig uit of ik vervolgens wel wil beginnen aan het lassen van de carroserie. Dus eventuele aanbidingen ben ik ook in geintresseerd.

Is er iemand die misschien in de gelegenheid is een keer te komen kijken, wat ik precies verkeerd doe. Ik werk met een cebora migapparaat.

Ik kom uit de omgeving Den Haag.

Uiteraard krijg je een lekker kratje bier mee naar huis voor je hulp.

Alvast bedankt

Tjaap 01-03-2007 21:37

zitten in en rond denhaag heel wat goede lassers hier.. (nee niet in delft ;) ) ze zullen zo wel reageren

Stijn 01-03-2007 22:19

Kijk, dat is nou een echte leuke vraag, zeker met een kratje bier in het vooruitzicht. Helaas ben ik ook niet uit die omgeving, maar zoals Jaap zegt: er zullen zich vast mensen melden.

rallye16vt 01-03-2007 22:31

Jammer dat het zo ver weg is :mad: ......kratje bier :)

tommie 02-03-2007 00:28

Ik zou er wel erg mee geholpen zijn ja.

Grappig trouwens om te zien dat iedereen hier van verschillende vw's houd. Ben altijd al een fan geweest van een golf 1. Wel gaaf om te zien dat anderen dit ook super vinden.

Sander 05-03-2007 22:06

En heeft is het inmiddels geregeld?

Gijs 05-03-2007 22:54

Hoi tommie,
Misschien kun je even neerzetten wat je precies doet :) Misschien dat iemand zo zegt wat je precies fout doet. Kun je je kratje bier zelf opdrinken ;)

Je hebt dit apparaat?

Cebora 155

Zelf zet ik hem altijd op draadtoevoer 4, en ampere op 3 a 4 (beetje afhankelijk van de plaatdikte) Gastoevoer moet je op 8 zetten als je 0,8mm draad hebt en op 6 als je 0,6 hebt, maar dit heb je als het goed is op de cursus gekregen :)

Heb je het plaatwerk goed schoon en verf/vetvrij? Klem je de te lassen delen goed op elkaar? 1mm ruimte is al te veel :)

tommie 09-03-2007 21:38

Ja ik heb inderdaad die lasmachine. Ik heb zelf al verschillende instellingen geprobeerd.

Maar jij gebruikt dus draad 4, stroom 3a 4 en dan een seconde of 2, 3 bij het proplassen? Heb jij bij deze instelling nooit last van half opgevulde proplasjes?

Ps het plaatmateriaal is inderdaad volledig schoon.

Ik ga volgende week weer naar mijn wagen, dus dan ga ik het weer proberen.

Alvast bedankt

Christiaan 09-03-2007 22:16

Zet anders eens wat foto's op het forum, van het laswerk dat niet wil lukken. Er zijn aardig wat mensen met ervaring met lassen op dit forum....

Gijs 09-03-2007 23:34

Quote:
Originally Posted by tommie
Ja ik heb inderdaad die lasmachine. Ik heb zelf al verschillende instellingen geprobeerd.

Maar jij gebruikt dus draad 4, stroom 3a 4 en dan een seconde of 2, 3 bij het proplassen? Heb jij bij deze instelling nooit last van half opgevulde proplasjes?

Ps het plaatmateriaal is inderdaad volledig schoon.

Ik ga volgende week weer naar mijn wagen, dus dan ga ik het weer proberen.

Alvast bedankt

Als de gaatjes maar half gevult zijn moet je net wat langer vasthouden. Hoeveel sec ik dat doe weet ik niet, gaat op gevoel.
Heb je al wat geoefend op los plaatwerk? Gewoon stukjes uit knippen en op de werkbank knutselen en met verschillende standen proberen.

Ze zijn niet allemaal perfect en bij sommige zie je alweer roest (paar weken ervoor gedaan).
Maar zoals ik al zei; oefening baart kinde... euhm kunst. ;)

Dean 15-04-2007 11:57

Hoi, ik ben zelf bezig met een type 3 vw (ponton fastback) met wat laswerk. Ik heb een "expert" erbij gehaald en die heeft het laswerk te duur (mijn mening) ingeschat. Ik echter wel dat het toch goedkoper kan. Zelf lassen kan ik niet maar wie weet een goede lasser (regio Arnhem). Heeft niet direct haast maar wil wel kijken of het goedkoper kan.

Een paar foto's:

Gr
Dean

Gijs 15-04-2007 13:30

Wat voor bedrag heeft hij gezegt dan? Dat maakt het misschien handige ;)
Zo te zien is het wel even flink werken, je komt altijd meer tegen. Ze zeggen ook wel; doe de zichtbare roest x10, dan heb je de werkelijke hoeveelheid.
Alles is te maken uiteraard en het goedkoopste is toch echt zelf lassen. Alles valt te leren, evenals lopen, fietsen en autorijden :)

Dean 16-04-2007 10:32

nou hij schatte het bedrag op ongeveer 2000 euro laswerk zonder het huisje eraf te halen. als dat een redelijk bedrag is dan prima maar wel het ff checken zeg maar

gr

RubenD 16-04-2007 10:42

Ligt er natuurlijk aan of jij alles wegslijpt en voor behandeld en de nieuwe plaatdelen op maat maakt. Of dat hij met vlakke plaat moet beginnen en alles op maat moet gaan maken.

Wat heb je precies afgesproken (een vriend van mij heeft laatst mijn achterklep + alle wielkasten + antenne gat dicht gelast voor 100 euro).

VolkswagenRacing 16-04-2007 11:01

De proplassen kan je ook gewoon met de normale las stand doen,
Je weet zelf wel waneer je het gat netjes vol gelast hebt.

Dean 17-04-2007 08:55

Quote:
Originally Posted by RubenD
Ligt er natuurlijk aan of jij alles wegslijpt en voor behandeld en de nieuwe plaatdelen op maat maakt. Of dat hij met vlakke plaat moet beginnen en alles op maat moet gaan maken.

Wat heb je precies afgesproken (een vriend van mij heeft laatst mijn achterklep + alle wielkasten + antenne gat dicht gelast voor 100 euro).

Afgesproken is dat alles netjes eruit ziet dat wil zeggen dat alles netjes wordt uigesneden en op maat wordt gemaakt. Geen laswerk met plaatwerk er overheen plaatsen. Kan die vriend van jou niet lassen aan mijn auto? :rolleyes:

Ralph 17-04-2007 15:15

Laswerk is altijd welkom, helaas voor jullie wel in Limburg.
2000 euro is inderdaad veel geld, als je bij een beun gaat tenminste.
Het is natuurlijk hobby en dat moet het ook blijven !!

Dean 18-04-2007 18:17

maar het is welkom dan? kan de auto ook brengen...

Ralph 19-04-2007 04:54

Quote:
Originally Posted by Dean
maar het is welkom dan? kan de auto ook brengen...

Dat kan ook, maar dat zal dan wel pas in het najaar zijn.

Groeten Ralph.

RubenD 19-04-2007 11:45

@ Dean, ik zal hem eens vragen. Het is een huisgenoot van mij. Zijn vader heeft een Harley garage. Daar werkt hij veel en al lang. Kan daarom echt goed lassen. Als je voor woensdag niks van mij gehoord hebt, pb mij dan even als geheugensteuntje!

All times are GMT +1. The time now is 21:03.