Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   T2a ombouw naar 5x130 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=29228)

Area51 21-02-2007 16:20

T2a ombouw naar 5x130
 
De meesten kennen allemaal wel de T2a waar we (5x130) 944 remmen onder hebben gezet.
Zaterdag was ein-de-lijk de achterkant aan de beurt, en die foto's wil ik jullie niet onthouden.

De reden waarom we alles van een T2b hebben gebruikt is de volgende .. de 5x205 trommels
hebben geen 'vlees' genoeg om daar een 5x130 steek in te boren, een 5x112 (T2b) flens en
trommel wel, en bijkomend voordeel is de circa 12mm bredere remvoering van de remschoenen.

Na demontage van de velg, trommel en remschoenen blijft en een bijna kale ankerplaat over.



De ankerplaat van een T2a is overigens hetzelfde als van een T2b, maar Scummie had nieuwe gehaald,
dus die hebben we gebruikt. Na het verwijderen van de wielremcilinder (zit door de ankerplaat vast op
het lagerhuis) kan de ankerplaat eraf. Daarna kan de astap verwijderd worden, en daar zit het grote
verschil in tov een T2b.

De astap met het kartonnetje is een NOS T2b as, de vette erachter een T2a as.



De aandrijfassen moeten hiervoor wel (in z'n geheel, dus ook aan de bakkant) gedemonteerd worden,
daar er anders geen ruimte is om de as te verwijderen.

Volgende wat gebeurt is, is het uitboren van het schroefdraad op het T2a lagerhuis, daar de nieuwe
wielremcilinder van achteren af wordt vastgezet door de ankerplaat heen.



Hier de wielremcilinder, met schroefdraad in de cilinder, ipv in de T2a astap



Daarna is het appeltje / eitje, want nu is het gewoon een kwestie van de T2b astap monteren, de wielremcilinder met ankerplaat.



De remschoenen en handremhevel zijn trouwens gewoon standaard T2b, de handremkabel is (en blijft) gewoon T2a.
Na de montage daarvan kan de T2b flens en trommel (maar nu met 5x130 steek) gemonteerd worden, en dan hoeft
alleen nog maar de velg -in dit geval een 5,5x15 met 195/50- geplaatst te worden.




Klaar !!!

VWJean 21-02-2007 19:59

Mooi werk Alain.

Je bent toch wel handig.

Succes en ik kom wel eens even buurten


ps. de velgen zijn nog steeds in bezit en bevallen goed.

edje 22-02-2007 23:49

hallo Alian,

dat verhaaltje van die voorremmen van de 944 voor t2a geldt dit ook voor een t2b???

[IMG]RetroVwMania_013[/IMG]

Area51 23-02-2007 07:58

Quote:
Originally Posted by edje
dat verhaaltje van die voorremmen van de 944 voor t2a geldt dit ook voor een t2b???


Nee, helaas .. het kan wel, maar dan moet je T2a fuseestukken gebruiken daar de 944
remklauwadapterplaat alleen geschikt is voor bussen vanaf 1963 - 1970.

Voor de T2b hebben we een andere oplossing :tongue:


Quote:
Originally Posted by Area51
Zo, Wolf z'n 77'tiger dubbel cabine is gisteravond van 944 naven/ schijven en Boxster remklauwen voorzien.






infamous 23-02-2007 10:25

Ziet er weer goed uit. Je loopt echt voor met dit soort aanpassingen, naar mijn idee.


All times are GMT +1. The time now is 18:21.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.