Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   De Werkplaats (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=137)
-   -   Technische uitleg: vervangen distributieriem & op tijd zetten VW diesels met Bosch (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=27854)

Stijn 12-01-2007 11:01

Technische uitleg: vervangen distributieriem & op tijd zetten VW diesels met Bosch
 
Omdat er nogal eens wat vragen over gesteld worden en het allerminst eenvoudig is: gisteren bij het vervangen van een distributierem + het op tijd zetten van de distributie van een 1.6TD wat foto's en notities gemaakt.

Moelijkheidsgraad (1-5): 4

Gereedschap: behalve gevarieerd standaard spul een VW diesel 'op tijd zet' setje (soms te koop op ebay.de voor rond de 80euro), bestaand uit minimaal een pompblokkeerpen, nokkenasblokkeerder, een micrometer met adapter voor Bosch brandstofpomp en een distributie spanrol spanner (universeel VW).

Onderdelen: (minimaal) een nieuwe distributieriem en een kleppendekselpakking en eigenlijk ook een nieuwe spanrol.





Ik ga er vanuit dat het verwijderen van de bovenste distributiekap geen uitleg behoeft, zo ook de v-snaar. Als dat niet lukt, dan is dit het moment om je sterk af te vragen of je verder moet gaan :)
Je beginstand ziet er nu zo uit (foto's genomen van een blok uit de auto, ter verduidelijking):





Demonteer nu de waterpomp en krukas v-snaar poelies. Verwijder hiervoor de in totaal 7 imbus bouten (imbus 6). Let op: peuter de bouten eerst goed schoon (zit vaak vuil in), zet de imbusleutel of het imbusbitje in de bout, en geef er eerst stuk voor stuk een klap met een hamer op. Dit kost even tijd, maar anders draai je heel gemakkelijk de kop dol en dat geeft uren peuter plezier.....
Let op: niet de hele krukaspoelie hoeft er af, dus laat de centrale bout lekker met rust.







Het beeld na verwijderen van de poelies:





Verwijder nu het onderste deel van de distributiekap. Onderaan zit een imbusbout (wederom imbus 6) en links en rechts boven twee boutjes (dopje 10). Dit is overigens een prachtig moment om eens even de krukaskeerring en andere pakkingen op lekkages te controleren. Mocht er nu iets lekken...doe er je voordeel mee. Draai alvast de bout van het nokkenaswiel los, maar slechts een paar windingen (reden waarom verderop).





Zet nu een veelpunts ringsleutel 19 op de centrale krukasbout (die we lekker met rust zouden laten) en verdraai de hele motor totdat cylinder 1 op BDP staat. Dit is te controleren door in het kijkgat in de versnellingsbak (plastic plug verwijderen) het merkteken op het vliegwiel precies op te lijnen met het aangegoten 'puntje' in de bak. Zie foto:





Als het goed is, staat nu ook het merkteken op het pompwiel opgelijnd met het merkteken op de binnenzijde van de stalen distributiekap.





Je kunt nu de 'pompblokkeerpen' in het aangegeven gat in het pompwiel schuiven, en het zal vanzelf in een evenzo groot gat erachter in de pompbevestigingsbeugel vallen. Zo wordt de pomp geblokkeerd, deze kan nu niet meer verdraaien.







Neem nu het kleppendeksel van de motor (8 keer dopje 10). Als het goed is (oftewel: als de vorige monteur zijn werk netjes gedaan heeft en de boel goed op tijd heeft gezet) staat de nokkenas nu ook precies in BDP. Dit is te controleren aan de bestuurderskant. Er zit een (excentrische) sleuf in de nokkenas, die hoort nu exact parallel te staan aan de bovenrand van de kop. Als je je altijd al afgevraagd hebt waar die sleuf voor dient: plaats nu je nokkenas-blokkeer-tool......





Tik nu het nokkenaswiel los van de nokkenas (de nog aanwezige maar losse bout voorkomt dat alles meteen eraf valt). Aangeraden wordt dit te doen met een kunstof hamer en het helpt om er wat voorspanning op te zetten door een schroevendraaier erachter te 'hefbomen'





De oude distributieriem kan nu verwijderd worden, ontspan hiervoor de spanrol (door de moer, dop 15, los te draaien). Neem de oude riem eraf.

Tijd voor een stukje theorie: De oplettende sleutelaar ontdekt nu tot zijn verbazing dat het nokkenaswiel van zo'n VW diesel vrij rond kan draaien, en dus geen spiebaan heeft! Dat klopt: het nokkenaswiel klemt 'slechts' conisch vast.
Bij een diesel met een 'ouderwetse' plunjerpomp zoals deze, is het moment van brandstofinspuiting volledig onderhevig aan de 'stand' van het pompwiel in de distributie. Het moment van inspuiten van een diesel is vergelijkbaar met het 'ontstekingstijdstip' van een benzinemotor, dus erg belangrijk! Aangezien we bij een diesel niet zomaar even de ontsteking kunnen verdraaien, is het op tijd staan van de pomp dus van groot belangrijk.
Je zult nu dus begrijpen dat de nokkenas spiebaan vrij is: door de nokkenasblokkeerder wordt gegarandeerd dat die zowiezo exact op BDP stand staat. De brandstofpomp staat dat ook: die wordt vastgehouden door de blokkeerpen. Hoe je dus ook rommelt met de riem, als hij er eenmaal op zit is staat alles op tijd, en resteert alleen nog het aandraaien en dus vastzetten van het nokkenaswiel.



Monteer de nieuwe distributieriem. Let hierbij ontzettend goed op dat de krukas niet verdraaid op zijn BDP markering blijft staan (kijk in het kijkgat in de versnellingsbak).

De blokkeerstift in de pomp zorgt ervoor dat die niet verloopt (neem hem voor de gein er gerust eens uit, je zult zien dat die 'BDP' stand van de pomp net een moeilijk punt is: hij wil er of voorbij of terug schieten).

Zelf (maar dat is persoonlijk) vind ik het makkelijk om het nokkenaswiel even van de as te nemen, en dan met de riem erom weer terug erop te schuiven. De riem is meestal net te strak om makkelijk erop te krijgen met alles in zijn positie.

Controleer nogmaals of de krukas nog op merkteken staat en of de brandstofpomp goed geblokkeerd is (let op, die blokkeerpen kan ook wat speling hebben, om het makkelijk te maken). Zet, als je overtuigd bent dat alles in orde is, de nokkenaswiel bout goed vast (45Nm).
Span de distributieriem met je VW gereedschap, en zet de spanrol vast (45Nm).
Neem de blokkerpen en de nokkenasblokkeerder weg, en draai met een ringsleutel 19 op de centrale krukasmoer het hele zaakje eens rond en controleer, weer in BDP aangekomen, of alles nogsteeds netjes klopt (krukasmarkering, brandstofpomp markering, nokkenas sleuf).

Bouw alle kappen en poelies terug in omgekeerde volgorde, maar laat de bovenste distributiekap nog even ongemonteerd.

Nu moet het inspuittijdstip (vertaald naar benzine motoren: ontstekingstijdstip) nog (fijn)afgesteld worden. Er zullen namelijk altijd variaties in bijvoorbeeld distributieriem lengte zijn, eenvoudig weg met het oog op markering zetten is niet voldoende.
Zorg dat de motor met cylinder 1 op BDP staat (markering!). Neem nu de sluitplug uit de inspuitpomp (dop 12(!)), deze is te vinden in het midden tussen de vier leidingen. Monteer in dit gat de Bosch adapter voor je micrometer, en monteer de micrometer hierin met een slag of drie (van de wijzer) voorspanning.
Draai nu de krukas linksom (tegen de klok in). De wijzer op de micrometer zal teruglopen. Draai net zover totdat de wijzer stopt met lopen. Zet nu de micrometer op 0, en draai de krukas weer terug rechtsom: de wijzer zal oplopen. Draai totdat de krukas weer in BDP staat, en bekijk de meetwaarde van de micrometer. Valt deze waarde buiten de testwaarden, dan moet het inspuittijdstip versteld worden!


Inspuittijdstip verstellen: Om dit te bereiken gaan we de hele inspuitpomp verdraaien. Draai door het pompwiel heen de drie moeren los (zie pijlen op foto) (bij oud type diesels, bijvoorbeeld Golf 1, kan de moer ook juist aan de achterzijde (pompzijde) zitten. Erg lastig, is later gemodificeerd door VW).
Let op, er zit nog een bevestigingsbout onder de vier leidingen (zie foto).
De pomp kan nu verdraaid worden (de bevestigingsbouten steken door sleufgaten). Verdraai de pomp zover totdat de waarde op de micrometer de afstelwaarde aangeeft. Zet de pomp dan vast, en herhaal bovenstaande procedure ter controle.

Monteer de afsluitplug, met een nieuwe koperen ring, met 15Nm, bij lekkage max 25Nm.






Testwaarden:
Diesel 0,78-0,88mm
Turbodiesel 0,86-0,97mm

Afstelwaarden:
Diesel 0,86 +- 0,02mm
Turbodiesel 0,95mm +- 0,02mm

Monteer dan nog de bovenzijde van de distributiekap, sluitplug van de versnellingsbak en -als je zover nog niet was- het kleppendeksel met een nieuwe pakking. Klaar!

Gijs 12-01-2007 11:13

Goh Stijn, kun je gedachten lezen ofzo :tongue: Moet namelijk mijn diesel ook opnieuw afstellen, dus dit komt binnenkort wel van pas ;)

DÁ-BRT 12-01-2007 12:04

FF kleine correctie/aanvulling.

Quote:
afgevraagd hebt waar die sleuf voor dient: plaats nu je nokkenas-blokkeer-tool......


Absoluut niet de gleuf achterin de nokkenstok gebruiken om de nokkenas te blokkeren om het riemwiel los te maken!!!!

De nokkenassen van VAG zijn zeer bros helemaal die van de 1600 en 1900 diesels. De kans is verschrikkelijk groot dat je een stuk uit de nokkenas breekt.

Blokkeer de nokkenas met een grote schroevendraaier door een van de gaten van de poelie en steun af op de cilinderkop.
Of de oude riem erop laten zitten.

Quote:
Draai nu nokkenaswiel bout (dop 19) los. Draai de bout een paar windingen los, maar niet helemaal eruit. Sla nu het nokkenaswiel met een flinke klap los van de nokkenas (de bout voorkomt dat alles meteen eraf valt).


Ook niet met een flinke klap slaan, want je zou zeker niet de eerste zijn die de nokkenas tussen de poelie en cilinderkop doormidden breekt.

Ik zet altijd een grote schroevendraaier tussen de achterplaat van de distributie kap en de nokkenas riemwiel en zet er een beetje spanning op dan op de buitenrand van de riemwiel slaan (hoeft niet hard) met een kunststof hamer.

Ik zou trouwens voor het controleren of de timing nog goed staat eerst de pomp handvast stellen. Het gebeurt nog wel eens dat je de riem iets verdraaid bij het los maken van de boutjes (door de gaten van het riemwiel van de brandstofpomp).

Dus aan riemwiel zijde alvast alle 3 de bouten los draaien en dan de voorste weer een tikkie vast. De achterste kan je vast laten zitten.

Quote:
Afstelwaarden:
Diesel 0,86 +- 0,02mm
Turbodiesel 0,95mm +- 0,02mm


Ervaring heeft mij geleerd dat je ze beter tussen de 0.95mm en 1.00mm kan zetten. De timing mag maximaal op 1.05mm staan, daarna gaat hij slechter stationair lopen / starten.

Voordeel van deze vervroegde timing is dat de auto naar verhouding minder brandstof verbruikt en dat hij gemakkelijker start.

Voor de rest goed verslag Stijn!

Stijn 12-01-2007 12:09

Bedankt voor de toevoeging Bert. In de drukte van het typen en foto's plaatsen is de volgorde inderdaad wat verkeerd gegaan, op de foto's zie je dan ook dat mijn nokkenaswiel bout al los was met de klepdeksel erop (dus zonder blokkeertool). Mijn bedoeling was niet te suggereren dat je de nokkenas ermee blokkeert voor demontage van de bout (ik zou niet durven :))

Alles toegevoegd en gewijzigd aan beginpost.

DeNB3rt 12-01-2007 18:12

sticky maken? Het maken van correcte howto's kan alleen maar aangemoedigd worden.
Intressante stof om op het forum te hebben. Maakt dit forum dus nog een stuk intressanter!
Ook mijn dank dus :)

Sander 12-01-2007 18:30

Er kon zo maar wel eens een nieuwe afdeling ontstaan met howto's. We zijn nog even aan het overleggen over hoe en wat.

DeNB3rt 12-01-2007 20:23

zoals op vwvortex:
http://forums.vwvortex.com/zerothre...460878#25460878

arnus71 17-03-2007 22:02

Misschien een idee om dit topic sticky te maken en naar het Technische verslagen gedeelte te verplaatsen?


All times are GMT +1. The time now is 06:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.