Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Help: nieuwe zuigers en cilinders, maar toch carteroverdruk?! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=25921)

danielderaat 04-11-2006 19:47

Help: nieuwe zuigers en cilinders, maar toch carteroverdruk?!
 
Hallo,

Na mijn totale revisie van 2 maanden terug lekker rustig aan het rondrijden in mijn t2.
Vanmiddag even naar Amersfoort, op de terugweg reed ik voor het eerst sinds tijden 80/90, na 3 minuten op deze snelheid, blauwe walmen en vermogensverlies.
Uit de carterventitalie was een flinke stoot olie gekomen die ook een oorzaak van de walm was, maar ook kwamen er enkele minuten, bij stationair draaien, blauwe wolkjes uit de uitlaat.
Zelf dacht ik aan een kapotte zuigerring, erg jammer want heb de boel goed ingereden terwijl de set totaal nieuw was.
Na 5 minuutjes wachten reed de t2 weer normaal zonder walmen, al begon dit na een stukje rijden met 70km weer.
Iemand een idee wat er aan de hand is? Kom er niet echt uit, zal morgen ff compressie meten. Maar alle sugesties zijn welkom.
Misschien toch maar aan een waterkoker, zucht.

Beetspeed 06-11-2006 14:28

Klepgeleider(s) misschien?

vw dennis 06-11-2006 18:08

Compressie al gemeten?

danielderaat 07-11-2006 09:34

Klepgeleiders lijkt me wel apart aangezien ik de koppen heb laten reviceren waarbij ook de klepgeleiders zijn vervangen.
Het rare van het hele verhaal vind ik dat hij pas olie begint te verbranden als de olie goed heet is en de motor op flinke toeren is.
Zat zelf te denken of ik er misschien verkeerde olie in heb gegooid. Misschien klinkt het wat amateuristisch maar heb er gewoon 2 resten olie in gekeild uit 2 verschillende flessen, wel beide 15w40. Maar mischien synthetisch of juist mineraal. Kortom welke olie zou ik normaal gezien moeten gebruiken bij gloednieuwe spullen in je blok?
Nog 1 vraagje dan, kan het ook zo zijn dat mijn ontsteking verkeerd staat, hierdoor de motor veel te heet wordt en olie te dun zodat deze gemakkelijk langs olieschraapring stroomt of langs klepgeleider?

Naja genoeg vragen,
Heb tevens al een goede passat 1.8 waterkoker op het oog mocht het goed mis zijn. Misschien klinkt het beetje cru maar heb tot nu toe alleen maar gezeur gehad met de boxer, helaas, terwijl er ook zo veel goede verhalen zijn.

Beetspeed 07-11-2006 14:28

Quote:
Originally Posted by danielderaat
Klepgeleiders lijkt me wel apart aangezien ik de koppen heb laten reviceren waarbij ook de klepgeleiders zijn vervangen.

Tsja, dát had je er niet bijverteld in de oorspronkelijke vraag, anders had ik het niet gevraagd...
Daarom hebben dit soort diagnose vragen ook eigenlijk weinig zin om te beantwoorden op een forum. Ik begin er vanaf nu dan ook niet meer aan. Laat me elke keer wel weer verleiden, maar het heeft gewoon geen zin vanachter je computer een mechanisch probleem proberen te raden van iemand anders zijn werk... :(

Olie moet origineel 20W50 zijn in de meeste gevallen. Gebruik het zelf ook (Kendall GT1)

danielderaat 07-11-2006 14:41

Je hebt inderdaad gelijk beetspeed, ik was niet erg volledig. Bedankt voor de tip van de olie al weet ik nu dat dat het probleem niet is.
Heb compressie gemeten: 2,3 en 4 zitten tussen 7.5 en 8 bar, lijkt me prima.
Cilinder 1 zit op 0.2 bar. Met kapotte zuigerringen maak je nog meer druk dan 0.2, denk dat ik een heel erg verbrande klep heb of maybe zelfs een stuk vanaf gebroken, heb de tuimelaars ook nog helemaal losgedraaid maar dit gaf geen verschil dus ze stonden niet veel te strak.
Na het blok opgebouwd te hebben de kleppen precies op 0.15mm. gezet misschien is dit te strak geweest waardoor door bij een hete motor de kleppen in cilinder 1 niet meer goed sloten en zo dus zijn verbrand.
In ieder geval het blok gaat eruit en gaat opnieuw uit elkaar. Rijd in de winter toch weinig met mn westy :)


All times are GMT +1. The time now is 13:41.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.