Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   oliepomp 1300 MH vervangen? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=25703)

Tommy 28-10-2006 14:38

oliepomp 1300 MH vervangen?

Golf II olie pomp vervangen veel werk? 1300 MH motor..... Wat moet er allemaal los enzo? Krukastandwiel(van distributie) ook enzo? om die ketting los te krijgen?

Ik kan ook een 1300 bij de "sloop" halen met weinig km's, voor 150 euro, waarvan ik dan alles over moet zetten... Heeft wel al een tijd in de stelling gestaan... dus of dat verstandig is?

motor verbuikt! verder geen olie.... alleen de oliedruk valt wel bij gas los... iig, dan begin het lampje te alarmeren... Dus mijn conclusie, pomp heeft zijn tijd gehad.

Wie heeft uitleg, tips, of advies?

hoor het graag...

*** edit: blok heeft net iets meer als een ton gedraaid, en auto is van '86... Ik kocht em vorig jaar met 68.000 km, en heb er dus zelf zown 34.000 mee gereden. Misschien is de pomp geschrokken? :rolleyes: ***

Jurgen Santana 28-10-2006 14:50

Is er al oliedruk gemeten?

Heb bij twee auto een knipperend olielampje gehad en bij geen van beiden was de oliepomp stuk.

Tommy 28-10-2006 15:13

hmmmz... wat kan het dan anders zijn? sensor heb ik vervangen....

Jurgen Santana 28-10-2006 15:31

Heb een keer een draadbreuk gehad, door de isolatie werd het nog half bij elkaar gehouden. Als ik gas gaf kantelde het blok waardoor de draden weer contact maakten.

Het kan ook de print in het instrumentenpaneel zijn. Zit een L-vormige printplaat in voor je oliedruk. Simpeler is eventjes een compleet instrumentenpaneel monteren.

En volgens mij zitten er twee oliedruksensoren bij een 86er. Een blauwe of bruine en een witte.

Ook kan je (iets) dikkere olie proberen, dat is makkelijker druk opbouwen voor je pomp.

Tommy 28-10-2006 16:44

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Heb een keer een draadbreuk gehad, door de isolatie werd het nog half bij elkaar gehouden. Als ik gas gaf kantelde het blok waardoor de draden weer contact maakten.

Het kan ook de print in het instrumentenpaneel zijn. Zit een L-vormige printplaat in voor je oliedruk. Simpeler is eventjes een compleet instrumentenpaneel monteren.

En volgens mij zitten er twee oliedruksensoren bij een 86er. Een blauwe of bruine en een witte.

Ook kan je (iets) dikkere olie proberen, dat is makkelijker druk opbouwen voor je pomp.

wat voor waardes heeft die olie dan?

Jurgen Santana 28-10-2006 16:55

Staat geloof ik in je instructieboekje wat er allemaal in mag. Wat heb je er nu in?? 10W40? 15W40? Dacht dat je 20W50 er ook nog in mag gooien.

Tommy 28-10-2006 17:47

Quote:
Staat geloof ik in je instructieboekje wat er allemaal in mag. Wat heb je er nu in?? 10W40? 15W40? Dacht dat je 20W50 er ook nog in mag gooien.

hmmmz oke.... maar dat gaat verder niet ten koste van???

Jurgen Santana 28-10-2006 17:50

Daarom even kijken in je instructieboekje en een van de dikste door VW toegestane olie erin mikken.

Tommy 29-10-2006 12:04

naja, ik zie wel even. Twijfel toch of het dan idd niet een kabelbreuk/storing kan zijn, want als ik gas loslaat... dan doet ie het, terwijl bij constant 3000 toeren niets, constant 2000 toeren niets, constant 4000 toeren niets, maar als ik dan loslaat wel... terwijl ie dan eigenlijk eerst ook nog 3000 toeren draait, dus dan denk ik... dan moet ie nog steeds genoeg druk leveren... toch?

dikkere olie lijkt me toch niet echt een oplossing

Tommy 31-10-2006 21:33

fraai....

Ik kreeg een ingeving... mijn broer had nog metertjes liggen voor in zen project, die ik dus maar van em overgenomen heb: oliedruk en olietemp... Nu is men oliedruk 4,5 a 5..... en minimaal moet 2 zijn... Dus ik denk, teveel druk?? Maar dat schijnt niet te kunnen? Dus het is goed zo?

Het zit em dus in de sensor/bedrading blijkbaar.

maar 4,5 a 5 bar is dat niet veel?

golf mkII 16v 31-10-2006 23:00

Koud of warme motor????

Jurgen Santana 31-10-2006 23:02

Quote:
Originally Posted by Tommy
naja, ik zie wel even. Twijfel toch of het dan idd niet een kabelbreuk/storing kan zijn, want als ik gas loslaat... dan doet ie het, terwijl bij constant 3000 toeren niets, constant 2000 toeren niets, constant 4000 toeren niets, maar als ik dan loslaat wel... terwijl ie dan eigenlijk eerst ook nog 3000 toeren draait, dus dan denk ik... dan moet ie nog steeds genoeg druk leveren... toch?

Tijdens het gas loslaten kanteld je blok, hierdoor kan een draadbreuk loskomen of juist contact gaan maken.

Alberto 01-11-2006 07:48

ik heb wel een 1,3 motor voor je die uit een jetta komt die nog gewoon word gebruikt :cool:

Tommy 01-11-2006 14:03

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Koud of warme motor????

koud

golf mkII 16v 01-11-2006 17:36

Moet bij een warme[80 graden] motor bij 2000rpm 2 bar zijn. Het lampje moet uitgaan bij 0.15/0.45 bar
Koud kan hij wel 8bar zijn
Kan ook het overdrukventiel zijn!Als je de pomp eruithaald kontroleer dan de speling tussen de tandwielen:flankspeling slijtgrens max 0.20mm en axiale speling max 0.15mm

Tommy 01-11-2006 19:06

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Moet bij een warme[80 graden] motor bij 2000rpm 2 bar zijn. Het lampje moet uitgaan bij 0.15/0.45 bar
Koud kan hij wel 8bar zijn
Kan ook het overdrukventiel zijn!Als je de pomp eruithaald kontroleer dan de speling tussen de tandwielen:flankspeling slijtgrens max 0.20mm en axiale speling max 0.15mm

Warm heeft ie dus nagenoeg geen druk.... echt bagger! ding loopt verder als een zonnetje, maar als de oliepomp versleten is, mag je dan een conclusie trekken over de rest van het blok? garage zei, het is zelden de pomp, die gaat doorgaans veel langer mee, wordt zelden vervangen.

Kortom? wat moet ik hiermee?

Jurgen Santana 01-11-2006 19:18

Quote:
Originally Posted by Tommy
Warm heeft ie dus nagenoeg geen druk.... echt bagger! ding loopt verder als een zonnetje, maar als de oliepomp versleten is, mag je dan een conclusie trekken over de rest van het blok? garage zei, het is zelden de pomp, die gaat doorgaans veel langer mee, wordt zelden vervangen.

Kortom? wat moet ik hiermee?

Nieuw of gebruikt pompje erin zou ik mee beginnen. Als we een oliepomp moeten vervangen is het er doorgaans wel eentje zoals in jou 1300tje.

Bijna alles aan een auto/motorblok kan stuk gaan. Zeker na 20 jaar.

Tommy 02-11-2006 17:46

Quote:
Nieuw of gebruikt pompje erin zou ik mee beginnen. Als we een oliepomp moeten vervangen is het er doorgaans wel eentje zoals in jou 1300tje.

Bijna alles aan een auto/motorblok kan stuk gaan. Zeker na 20 jaar.

Maar dan moet me onderblok half uit elkaar? en eerst de motor er uit om er bij te kunnen?

Jurgen Santana 02-11-2006 18:00

Volgens mij kan je hem van onderaf monteren. Dus via de carterpan.

Marco 02-11-2006 22:44

Volgens mij ook.. zit ie niet met 2 inbussen vast gebout?

All times are GMT +1. The time now is 10:12.