Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   straal grit (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=25067)

classic line 05-10-2006 17:03

straal grit
 
weet er toevallig iemand hier hoeveel
zakken straal grit je ongeveer nodig hebt om
een auto te stralen ???
dan weet ik effe wat ik moet bestellen

fre-golf1-16v 05-10-2006 17:05

grit of zand ?
Ik dacht dat ze daar altijd zand voor gebruikte.

classic line 05-10-2006 17:13

volgens mijn met grit

ik dacht dat zand niet meer mocht je zou er stoflongen van krijgen
als ik het goed hebt

maar jij weet het dus ook niet

gr mike

vwmk2driver 05-10-2006 18:28

weet waar je aan begint.

een auto stralen is iets wat je nietzomaar kan hoor.
plaatwerk is zo dun dat het door de warmte van het stralen zo krom trekt.
dus ga geen auto stralen als je hier niet veel ervaring mee heb.

verder zou ik dan zand nemen is fijner als grit

Rallyegolf20vt 05-10-2006 18:36

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
weet waar je aan begint.

een auto stralen is iets wat je nietzomaar kan hoor.
plaatwerk is zo dun dat het door de warmte van het stralen zo krom trekt.
dus ga geen auto stralen als je hier niet veel ervaring mee heb.

verder zou ik dan zand nemen is fijner als grit



Heb dit eens met eigen ogen mogen aanschouwen ; een kompleet gestraalde auto .
Hier zat niet een stukje strak plaatwerk meer op .
Deze was gestraald met glasparel.
Dak , zijpanelen , motorkap , spatborden , deuren alles was krom getrokken .
Eigenlijk rijp voor de sloop .

vwmk2driver 05-10-2006 19:16

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Heb dit eens met eigen ogen mogen aanschouwen ; een kompleet gestraalde auto .
Hier zat niet een stukje strak plaatwerk meer op .
Deze was gestraald met glasparel.
Dak , zijpanelen , motorkap , spatborden , deuren alles was krom getrokken .
Eigenlijk rijp voor de sloop .



dat bedoel ik.. ;)
en dan nog glasparel :cool:

dus ik zou zeggen begin er nooit aan.

een bodem of iets kan je nog wel doen, maar dan nog is stralen iets waar je wel even de basis regels van moet kennen anders ga je snel fouten maken.

rallye16vt 05-10-2006 20:21

Ze stralen ook vaak alleen de naden/randen, en spuiten wel alles in de epoxy.
Tenminste iemand die verstand van zaken heeft, dus niet iemand laten doen die de hele dag buldozers straalt, dan krijg je een probleem :chair:

classic line 05-10-2006 21:21

bedankt luuk daar heb ik wat aan

ik heb gelukkig al 20 zakken van 25kg thuis
dus kan ik effe vooruit

het is voor mijn voornamelijk de bedoeling de bodem
en naden te doen en wat krom trekken betreft
als je het met beleid doet moet het volgens mijn gewoon
lukken

gr mike

fre-golf1-16v 05-10-2006 21:38

Bij mij in het dorp zit een straal bedrijf en die zal zeker je auto niet stralen met grit en helemaal niet je deuren en zijschermen.
Als ik jou was zou ik eerst op de bodem proberen en dan kijken hoe het wordt al voor je de naden enzo gaat doen.

Racelook 05-10-2006 23:17

Ik heb denk ik een zak of 10 tot 15 gebruikt.

En natuurlijk kan je zelf stralen. Zolang mensen nog een beetje verstand gebruiken kan je vrijwel heel je auto stralen. Alleen de grote vlakke gedeelten kunnen niet.


DeNB3rt 06-10-2006 00:03

Op welke kosten magje rekenen (ongeveer) om zelf te stralen, eveneens de huur van een straalapparaat, watn die hebk niet :)

Zou ook beginnen met de bodem van men golf te stralen (deze zomer, die 77er)

jppiggen 06-10-2006 10:38

de vraag blijft natuurlijk welk type grit je gebruikt

ik heb zelf een straalcabine en daar zit glasparel in en dat straalt o zo fijn.
Maar als het vuil is en je moet t vervangen dan kost dat flink wat pleuro per kilo

je kunt ook met het goedkope cranenbroek middel en spuitje werken maar dat kan ff duren. Ik heb daar zelf nog geen ervaring maa maar t staat wel op de planning om te proberen voor de grote delen

waar halen jullie je straalmiddel en wat kost t?

groeten j-p

rallye16vt 06-10-2006 12:09

Waarom alles stralen?????, wat goed is mooi laten zitten.

sjampoo 06-10-2006 14:38

Stralen met droogijs nog niemand gelezen/gezien?

Staan regelmatig artikeltjes over in de OldtimerMarkt/Praxis/Sonderheft. Geen straalgrid, maar droogijs (vastvorm van CO2, +/- 80 graden celcius onder nul ).

Warmte ontwikkeling door het stralen wordt teniet gedaan door het straalmiddel. Door op verschillende sterktes te stralen kan er gekozen worden voor:
- weg stralen van vuil
- weg stralen van lak
- weg stralen van grond/epoxy/strijkkit/plamuur etc.

sjampoo 06-10-2006 14:38

Quote:
Originally Posted by gti-g60 girl
Waarom alles stralen?????, wat goed is mooi laten zitten.


Omdat er onder schijnbaar goede lak, nog wel eens het een en ander verborgen zit..

rallye16vt 06-10-2006 16:07

Nou je kunt aan de lak wel zien of er iets verborgen zit ofniet, of je moet een amateur zijn :chair:

Rallyegolf20vt 06-10-2006 21:14

Alles wat ik zie wat hier gestraald is , zijn kevers of aanverwanten .
Deze auto`s hebben allemaal ronde vormen .
Dit zal minder snel krom trekken dan plaatwerk wat recht is zoals bv
een type 1 .
Daar komt bij dat het plaatwerk van deze auto`s veel dikker is als bij
modernere auto`s .
1 mm of dikker tegen +/_ 0.6 mm wat later werd gebruikt .

Rallyegolf20vt 07-10-2006 09:14

Quote:
Originally Posted by Luuk
kever = type1 :chair:



Goed type 17 dan ! :)
Was ook al laat he!

Racelook 07-10-2006 18:52

Quote:
Originally Posted by jppiggen
waar halen jullie je straalmiddel en wat kost t?

Cranenbroek 6,95 per 25 kilo

Racelook 07-10-2006 18:53

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Stralen met droogijs nog niemand gelezen/gezien?

Staan regelmatig artikeltjes over in de OldtimerMarkt/Praxis/Sonderheft. Geen straalgrid, maar droogijs (vastvorm van CO2, +/- 80 graden celcius onder nul ).

Warmte ontwikkeling door het stralen wordt teniet gedaan door het straalmiddel. Door op verschillende sterktes te stralen kan er gekozen worden voor:
- weg stralen van vuil
- weg stralen van lak
- weg stralen van grond/epoxy/strijkkit/plamuur etc.

Jep kennen we, alleen dat gaat zo lastig zelf he.


All times are GMT +1. The time now is 21:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.