Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Koelvloeistof niveau stijgt teveel? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=24717)

cabriofreak 21-09-2006 13:37

Koelvloeistof niveau stijgt teveel?
 
Ik heb gisteren een Golfje 2 1600 carb uit 1991 aangeschaft. Het rijdt prima en de auto ziet er ook nog heel netjes uit. Er is echter 1 probleem. Het koelvloeistof niveau stijgt volgens mij veel te veel. In koude toestand staat het peil netjes tussen min en max, maar zodra de motor warm wordt staat hij zeker 2 cm boven max en gooit hij er af en toe wat uit bij de overloop van het vaatje. De motor wordt volgens de temperatuurmeter niet abnormaal warm (ca "5 voor") en de fan slaat ook gewoon aan. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

vwleusden 21-09-2006 13:54

Dop van expansievat niet helemaal fris meer denk ik, heeft in ieder geval met overdruk te maken. (koelvloeistofoverslagbakje voor de scrabbleaars onder ons)

cabriofreak 21-09-2006 14:08

Dat zou het best wel eens kunnen zijn. Ik hoor namelijk ook heel licht sissen uit het koelvloeistofvatje.

Dirtbag 21-09-2006 14:19

Quote:
Originally Posted by cabriofreak
Dat zou het best wel eens kunnen zijn. Ik hoor namelijk ook heel licht sissen uit het koelvloeistofvatje.


Zou tevens lucht in het systeem kunnen zijn. lucht zet harder uit dan vloeistof en duwt de vloeistof dan terug het vaatje in. probeer ff met lopende (koude motor) doop van vaatje los en dan in de radiator slangen knijpen, als je dat stevig en een tijdje door pulseert dan kun je wat lucht kwijtraken soms.
anders moet je maar ff kijken hoe je het systeem moet ontluchten. zal ook niet echt moeilijk zijn.


db

vw dennis 21-09-2006 17:16

Systeem ontluchten:

Motor warm laten draaien zonder KVS reservoir dop.
Net zolang laten lopen totdat de fan is ingeslagen.
Dan vul je het KVS peil tot op de max.

In de meeste gevallen is dit het principe van ontluchten. Probeer het eens, misschien is dit het probleem wel, en kost verder niet veel moeite :)

Marco 21-09-2006 17:34

Hmmm, het lijkt mij eerder een wat groter probleem.... Maar ontluchten kan geen kwaad

Jurgen Santana 21-09-2006 18:29

Heb hetzelfde probleem gehad, bij mijn Jetta was de ring van de dop er half naast gegeleden, systeem kon zodoende geen druk opbouwen en ging "overkoken".

Ferry24 21-09-2006 19:04

vaatje kan stuk zijn
thermostaat die niet helemaal lekker werkt kan ook nog.....

hoe blijft je temperatuur?

vw dennis 21-09-2006 20:28

Quote:
Originally Posted by Luuk
Ontlucht dit system niet automatisch?



In principe als je een stuk rijd, en de kachel is verder gewoon warm, en aan het einde van de rit, draai je de dop eraf, zou die ook ontlucht moeten zijn. In die zin zou die "automatisch" ontluchten

cabriofreak 21-09-2006 22:05

Alvast bedankt voor de adviesen. Ik heb geprobeerd de motor een tijdje te laten draaien zonder de dop op het vaatje. Dit heeft echter niet geholpen. Het gesis bij het vaatje duidt er denk ik gewoon op dat inderdaad de dop of misschien wel het hele vaatje kapot is.

@ Ferry24: Temparatuur is gewoon goed, ook warme lucht uit de kachel. Daar dus verder geen rare dingen.

vw dennis 21-09-2006 22:07

Ik zou even een reservoirtje met dop van de sloop ofzo proberen, om mee te beginnen.

golf mkII 16v 21-09-2006 22:12

kOMEN ER LUCHTBELLEN IN VOOR DAN IS DE KOPPAKKING AAN Z'N EINDE.
IS DIT NIET DAN EEN ANDERE DOP ER OP.

Ferry24 22-09-2006 11:09

en controleer het binnenwerk van je vaatje

cabriofreak 22-09-2006 11:43

Ik heb net de dop vervangen en volgens mij is het probleem verholpen. We kijken het maar even een tijdje aan! bedankt voor alle adviesen en iik hoop dat ik nu een beetje kan gaan genieten van mijn golfje.


All times are GMT +1. The time now is 17:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.