Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   VW Golf GTI 1.8 DX, verversen olie versnellingsbak (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=24141)

steffangti1 31-08-2006 21:22

VW Golf GTI 1.8 DX, verversen olie versnellingsbak

Hallo,

Ik ben van plan om de olie van mijn versnellingsbak (type 7G?) te gaan verversen maar nu heb ik enkele vragen :D , namelijk:
  • waar tap ik de olie af?
  • waar vul ik de olie bij?
  • hoe weet ik wanneer er voldoende in zit?

PS: Ik heb reeds al gezocht op het forum maar kon zo niet iets vinden wat van toepassing was op mijn type versnellingsbak :rolleyes:

Graag jullie hulp, alvast bedankt ;)

Henk_Pigo 31-08-2006 21:33

Aftappen: Inbusbout aan de onderkant van het differentieel losdraaien (na plaatsen van een opvangbak)

Vullen: Bijvullen in het tuitje bovenaan, of als ie er niet is, via de km-teller kabel.

Hoeveelheid: 2L

steffangti1 31-08-2006 21:41

Is dat het (groene) tuitje wat te zien is op deze foto?

vw dennis 31-08-2006 21:44

Als je de olie daar vult heb je een groot probleem :D

Moet een ander gat zijn, ff zoeken... zal denk in het midden van je bak zitten, vaak een inbus

steffangti1 31-08-2006 21:47

Oeps, kan je zien hoeveel ik er van af weet... :D

Zoek ik ff verder :rolleyes:

Waar is die groene plug dan voor :confused:

vw dennis 31-08-2006 22:11

Als je bijv je ontsteking gaat afstellen, komt daar iets van een sensor in. En misschien staat er ook wel een merkteken op voor als de tandriem gedaan moet worden.

steffangti1 31-08-2006 22:17

Ok dan, dan moet daar idd geen olie in :chair:

Ga morgen op onderzoek uit, alvast bedankt voor de reacties :)

Dirtbag 31-08-2006 22:53

Quote:
Originally Posted by steffangti1
Ok dan, dan moet daar idd geen olie in :chair:

Ga morgen op onderzoek uit, alvast bedankt voor de reacties :)

Ga er maar vanuit dat je onder de auto moet zijn in de buurt waar de aandrijfassen de versnellingsbak ingaan. en dat die inbusbouten goed vast zitten :)

db

VwPolo89 01-09-2006 07:24

als je dat groene eraf doet zie je je vliegwiel zitten. bij een 1800 kan je daar je ontstekingstijdstip controleren.

zoals hier al gezegd moet je onder de auto en daar heb je normaal 2 inbussen ongeveer boven elkaar zitten. de onderste voor af te tappen.

is een inbus van 14 dacht ik dus een vrij grote, kan je normaal niet naast kijken :)

steffangti1 01-09-2006 08:10

Ok, da's duidelijk :)

Nu even hopen op droog weer, kan ik plat onder de auto :D

Alsnog bedankt voor de uitleg ;)

bolku 01-09-2006 08:53

Aftappen met de grote imbusbout aan de onderzijde van de bak, vullen en peilen met eenzelfde grote imbus aan de zijkant van de bak naast het groene dekseltje.
Gooi er niet zomaar 2 ltr in want dan zal je bak wss gaan lekken; bij het aftappen gaat niet 100% alles eruit.
Via de vul- en peilopening moet je vullen totdat de olie er weer uit komt lopen, dan zit er precies voldoende in.

Succes!

Lieuwe 01-09-2006 10:05

En NIET de kleinere imbus losdraaien onderop de bak, want dan heb je een probleem :D

All times are GMT +1. The time now is 00:46.