Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   "plakkende" versnellingsbak (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=23361)

Dirtbag 02-08-2006 19:57

"plakkende" versnellingsbak
 
Ik heb een golf2 NZ blok met vier versnellingsbak (ik geloof AKW) als ik op de snelweg rijdt en ik rij meer dan 20 km in de 4 en ik ga de afrit af, dan plakt de pook in de 4. ik kan dan wel doordrukken naar de 3 maar het kost meer kracht dan ik fijn vindt.

wat ik nu meestal doe is ik trap de koppeling in en schakel 3 4 3 4 zonder de koppeling op te laten komen, de 4 a 5de keer gaat het al een stuk soepeler.

betekend dit het eind van mijn versnellingsbakje (hoop het niet en lijkt me wel een beetje voorbarig)

moet ik de olie vervangen? (meest waarschijnlijk naar mijn idee)

of is er nog iets anders?

en als ik de olie moet vervangen, is er dan een merk/type dat de voorkeur verdient met eventuel extra's?

ik hoop dat jullie wat weten :)

bvd

db

vw dennis 02-08-2006 20:41

Ik heb nog nooit een versnellingsbak gezien die "plakt" :tongue:

Waarschijnlijk bedoel je de koppeling die plakt, Als dit inderdaad het geval is zou je hem moeten vervangen. Denk niet dat het erg veel nut heeft om de bakolie te verversen. Maar wie weet... Alle beetjes helpen.

Dus aan je versnellingsbak zelf ligt het niet.

golf mkII 16v 02-08-2006 21:53

Ik denk dat het stangenstelsel niet goed meer afgesteld staat.
En controleer de bak olie eens.
Doet tie dat ook als je stil staat??

Dirtbag 02-08-2006 22:13

het is dus echt de versnellingsbak. het kost redelijk wat moeite om de pook dan uit de 4 te halen. net alsof er in plaats van olie lijm tussen de synchro mesh inrichting heeft gezeten.

het stangenstelsel kan ook minder goed zijn afgesteld, maar hij doet dit dus echt alleen als ik lange tijd in de 4de versnelling heb gereden. ik kan namelijk ook de pook zonder te tillen of de drukken in de achteruit krijgen, maar dit wijt ik aan het witte nylon blokje onder de pook die versleten is.

Alle andere versnellingen doen het gewoon perfect.

moor over olie, als ik het zou vervangen, wat gaat er dan in? ik heb namelijk nog nog wel 5 liter 75w90 versnellingsbak olie staan van brega (topmerk :rolleyes: ) of moet ik er ander olie indoen?

db

golf mkII 16v 02-08-2006 22:21

wat ik gebruik is van KROON sae 80 en de hoeveelheid is 2,2liter in een084/4bak

Matheo 02-08-2006 22:24

Dit had mijn NZ ook denk ik. Ik zou het niet omschrijven als plakken, maar als ik een flink stuk snelweg had gereden schakelde ie gewoon niet zo lekker van 4 naar 3. Stuk stroever.
Na een paar keer ging het idd weer beter. Ik heb trouwens geen idee wat het was, ik heb het zelf nooit echt als probleem ervaren. Maar dan weet je iig dat het een vaker voorkomend probleem is.

Berserker 03-08-2006 08:46

Ik denk dat je te weinig versnellingsbak olie erin hebt zitten, waardoor deze te warm wordt en gaat "plakken". Verversen zou dan indd geen kwaad kunnen.

vwleusden 03-08-2006 08:56

Klinkt zeker als versnellingsbakolie. Zijn je synchromesringen versleten dan zou hij lekker moeten kraken, het zogehete tandjes poetsen.

rogek 03-08-2006 14:07

zelfde hier met de polo van e meissie.. ik ga binnenkort eens bakolie wisselen.. kijken of dat soelaas bied..

heb ook een nz met 4 bak en last van een plakkende bak..

als ik van maastricht naar roermond rij in 4de over de snelweg moet ik op een gegeven moment als ik moet schakelen gewoon echt de pook uit de versnelling rukken zeg maar..

Dirtbag 03-08-2006 15:42

nah... ik heb geprobeerd te controleren hoeveel bakolie er nog inzit maar die pluggen zitten er zo * :) :) :) :) * strak in dat ik ze er niet eens uitkrijg. had eerst een stuk m10 draadstang met 4 moeren erop vast gelast.. draai ik het geheel uit elkaar.. vervolgens een korter stukje van ongeveer 4,5 moer lang 4 moeren opgedraaid vast tegen elkaar gedraait en de uiteinden van het draadstang platgeslagen zodat ze de moeren op slot zetten, zag eruit zoals klinknagels... draai ik weer uit elkaar. dus ik ga er voor het gemak maar van uit dat dat de laatst 8 jaar ofzo niet is vervangen. maarja. mij lukt het dus ook niet...

heeft er nog iemand tips over hoe ik dit los kan krijgen? ik ben er nu al 2 uur mee bezig geweest, maar het enige product is een slecht humeur.


mvg


db

1800 16v kr 03-08-2006 16:17

dit heb ik dus ook gehad
kreeg hem maar niet los
toen ben ik naar de gereedschap zaak hier gegaan en heb de juiste imbus dop op gehaald kost meende ik 11 euro (gedore)
voor op de grote ratel en toen kreeg ik hem zo los kun je veel meer kracht zeten

golf mkII 16v 03-08-2006 16:18

rondom de stop een beetje warmstoken.
Imal, WD40of ander agresief spul

vw dennis 03-08-2006 17:07

Inbus 17 geloof ik, dan op een ratel heb je hem zo los.

Dirtbag 03-08-2006 19:04

na even een rust pauze genomen te hebben om af te koelen ;) ben ik verder gegaan, en bedacht me dat ik een stuk 6 kantig stuk ijzer had liggen. dat erin gestoken en binnen het kwartier had ik het los.... dus das mooi.

oude meuk eruit. stonk iets harder dan de nieuwe meuk en was ook wel aardig wat donkerder. nieuwe meuk erin en rijden maar. rijd goed, heb een stukje snelweg gedaan, maar ik weet niet of het genoeg was want ik had nergens last van :D ook heb ik het idee dat mijn bak een stuk stiller is geworden en soepeler aanvoelt. maar dat kan ook denkbeeldig zijn.
ik heb in ieder geval het idee dat dit wel aardig geholpen heeft. :)

db

golf mkII 16v 03-08-2006 21:53

hopen dat het daarmee is opgelost:D


All times are GMT +1. The time now is 11:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.