Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Vliegwiel vervangen, tips? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=21363)

RKR 16-05-2006 09:16

Vliegwiel vervangen, tips?
 
Hey :D,

ik heb een lichter vliegwiel liggen voor mijn Golf II GTi, maar nou wil ik die graag eens gaan monteren. Het wil waarschijnlijk wel lukken, maar heeft iemand nog tips waar ik op moet letten e.d.? Scheelt me dan veel tijd :redface: ! Lijkt mij het makkelijkst om het blok schuin te laten zakken (steunen, waterslangen en luchtfilter los?) en dan de aandrijfstang los te maken. En dan kan ik de bak eronder uit halen. Even simpel gezegd dan :D!

Marco 16-05-2006 18:51

Als je t zo wilt doen als jij zegt moet je je blok aan de achterzijde (eindoverbrenging) omhoog draaien, anders krijg je em er nooit tussen weg en dan idd vervolgens schuin naar beneden laten zakken, t kan precies

RKR 17-05-2006 08:44

Dus het blok tussen de aandrijfassen omhoog tillen en dan laten zakken naar de bak-zijde? Kom ik trouwens weg met mn uitlaatlijn, of moet er een deel (spruitstuk?) verwijderd worden?

Thnx :D!

Fred 17-05-2006 12:23

Quote:
Originally Posted by RKR
Dus het blok tussen de aandrijfassen omhoog tillen en dan laten zakken naar de bak-zijde? Kom ik trouwens weg met mn uitlaatlijn, of moet er een deel (spruitstuk?) verwijderd worden?

Thnx :D!



TIP: ga naar de winkel en koop een vraagbaak.....

Je hoeft helemaal niks op te tillen....beide aandrijfassen losmaken en alle motorsteunen los, (wel de motor ondersteunen natuurlijk) want het hele blok moet opzij, anders krijg je de bak er echt niet tussen uit....uitlaat moet los ja aan het spruitstuk, verder niets

Isard 17-05-2006 12:59

Je krijgt 'm er ook wel uitgekanteld hoor. Je moet alleen even klooien totdat het past...

Fred 17-05-2006 15:39

Quote:
Originally Posted by Isard
Je krijgt 'm er ook wel uitgekanteld hoor. Je moet alleen even klooien totdat het past...



Precies....klooien....

Als je de motorsteunen allemaal even los maakt (2 moeten er zowiezo los) dan heb je net even meer ruimte waardoor de bak er als een aal in een emmer snot zo onderuit komt...

Iedereen mag van mij klooien, maar waarom moeilijk doen als het allemaal makkelijk kan :tongue: :tongue:

steven16v 17-05-2006 17:22

Quote:
uitlaat moet los ja aan het spruitstuk, verder niets


Hoeft ook niet persé. Lukt zo ook wel.

RKR 17-05-2006 17:46

Als ik de manier van Fred begrijp, dan moet de motor wat opzij, dat lijkt me dan nogal klooien als de hele uitlaatlijn eraan vastzit, moet je die ondersteunen of aan de rubbers laten zitten. Geeft niet echt veel mee lijkt me dan :). Nouja ik moet toch maar weer eens mijn middendemper eronder doen, dus dat is niet zo'n probleem.

Fred, ik heb een haynes (is toch ook vraagbaak?), maar wordt er niet veel wijzer van. Waarschijnlijk mis ik net die paar bladzijden...Ze gaan er in de haynes van mij alleen van uit dat de hele motor eruit gaat, niet alleen de bak...

Dus motorsteunen los, assen los en blok ergens op zetten, zoals een mooi karretje met wieltjes of hangen aan een motorlift (hoe heet zo'n ding :D). En dan wat opzij (naar welke kant, links als je voor de auto staat of naar voren, of allebei?) :D.

Bedankt, wil het dit weekend doen, dus zou wel mooi zijn als het me in 1 dagje lukt :beer: !

RubenD 17-05-2006 19:15

Motortakel ;)

En anders blok ondersteunen, los halen en auto optakelen. Of is dat geen optie??

steven16v 18-05-2006 12:53

Quote:
Als ik de manier van Fred begrijp, dan moet de motor wat opzij, dat lijkt me dan nogal klooien als de hele uitlaatlijn eraan vastzit


Heb het al verschillende keren gedaan. Oa bij een 16v motor met 2y bak. En daar heb je echt weinig ruimte. Ook toen heb ik de uitlaat niet los gedraaid. De hele uitlaat hangt in rubbers. Dus je hebt zo aardig wat speling hoor.

Lexo 18-05-2006 13:15

het verhaal van fred lijkt me aannemelijk, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

zeker als je het de eerste keer doet is het handig als je goed overzichtelijk kan zien wat je aan het doen bent.. dus een beetje meer ruimte is nooit weg..

RKR 18-05-2006 21:58

Iemand die misschien uit zijn hoofd weet wat een standaard vliegwiel weegt? Kan ik nog een laatste check doen voor de zekerheid :)!

Menace 18-05-2006 23:43

Quote:
Originally Posted by RKR
Iemand die misschien uit zijn hoofd weet wat een standaard vliegwiel weegt? Kan ik nog een laatste check doen voor de zekerheid :)!

Dan pak je het vliegwiel wat er in zit toch? :D

RKR 19-05-2006 10:16

Doe ik ook wel, maar ik bedoel: straks heb ik een verkeerd vliegwiel ofzo...zie het zo voor me, alles uit mekaar, is hij net zo zwaar...!

Allart-Ghetta 19-05-2006 11:44

Quote:
Originally Posted by Fred
TIP: ga naar de winkel en koop een vraagbaak.....

Je hoeft helemaal niks op te tillen....beide aandrijfassen losmaken en alle motorsteunen los, (wel de motor ondersteunen natuurlijk) want het hele blok moet opzij, anders krijg je de bak er echt niet tussen uit....uitlaat moet los ja aan het spruitstuk, verder niets


Uitlaat hoeft niet los, motosteun rechts ook niet, assen hoeven ook alleen maar aan de kant van de bak los.
Dan zoals Marco bedoelde het differentieel van de bak omhoog draaien en dan kan je de bak eruit halen. Het is een lastig klusje maar oefenig baart kunst. (na 10x kan ik het nu ook :tongue: )

Fred 19-05-2006 14:02

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Uitlaat hoeft niet los, motosteun rechts ook niet, assen hoeven ook alleen maar aan de kant van de bak los.
Dan zoals Marco bedoelde het differentieel van de bak omhoog draaien en dan kan je de bak eruit halen. Het is een lastig klusje maar oefenig baart kunst. (na 10x kan ik het nu ook :tongue: )



Met geweld kun je elke ezel bespringen...Tuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar de motorsteun rechts losmaken en de hele motor met bak opzij zetten is nou eenmaal de simpelste manier met de minste kans op schade, zeker voor iemand die een dergelijk klus blijkbaar nog nooit gedaan heeft

Als ik trouwens had willen zeggen dat de assen helemaal verwijderd moeten worden had het verhaal heel anders geweest..

Het zal niet de eerste keer zijn dat mensen denken dat je de bak kan verwijderen met de assen nog vast....en dan vervolgens moeten pielen om het als nog los te krijgen..

Niet iedereen is een "genie" op autogebied, dus moet de uitleg in sommige gevallen simpel zijn.....

Je moet het zien als gebruik maken van speciaal gereedschap.....het kan zonder, maar mét is soms stukken makkelijker --

golf mkII 16v 19-05-2006 16:07

linker aandrijfas er helemaal onder vandaan
en de bak tegen de klok in draaien,startmotor los dan is de voorste steun los
en de rechtse ook los
heb het net gedaan bij m'n eigen auto

RKR 19-05-2006 16:30

lang mee bezig geweest?

En linker aandrijfas...vanaf in de auto gezien neem ik aan?

Bedankt :D

Fred 19-05-2006 17:22

Quote:
Originally Posted by RKR
lang mee bezig geweest?

En linker aandrijfas...vanaf in de auto gezien neem ik aan?

Bedankt :D



Denk er wel om dat ALS je de linkeraandrijfas helemaal verwijderd je auto NIET meer mag verplaatsen, omdat het lager zonder spanning staat.

Als je een brug hebt is er dus niks aan de hand..

Maar het is niet nodig om de hele as te verwijderen...de boel kan er zo tussen uit...en het scheelt extra werk..

Qua tijd ben je een uurtje of 4 kwijt (in totaal) mits je de juiste spullen hebt, en alles mee zit...

Heb je bijv al een dubbel 6 kant inbus voor de boutjes van de aandrijfassen??

golf mkII 16v 20-05-2006 08:55

en een 12kanten dop voor het vliegwiel
ik gebruik alleen 6kante doppen en had dus geen 12kant
en een momentsleutel
en een 12kant inbus voor de startmotor [is miss.ook zeskant17]


All times are GMT +1. The time now is 12:47.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.