Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Waterpomp controleren?? Hoe?? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=20785)

VWGolf1.6D 25-04-2006 20:19

Waterpomp controleren?? Hoe??
 
Ik had even een vraagje over hoe je een waterpomp (bij een 1.6 diesel) kunt controleren of hij (goed) werkt? Anders koop ik maar weer een thermostaat en laat ik die erin zetten. Garantie is er natuurlijk na een maand wel af. Wel jammer maar ja het is niet anders. Water gaat volgens mij aan de kook. Laatst reed ik s'nachts terug naar huis en toen was m'n waterniveau weer laag. Ik zette m'n auto aan de kant en kwam even aan de draadjes die naar de radiator lopen en mijn ventilator ging draaien.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want in de garage heb ik ook niet veel vertouwen meer. :mad:

VWGolf1.6D 13-05-2006 23:30

Quote:
Originally Posted by VWGolf1.6D
Ik had even een vraagje over hoe je een waterpomp (bij een 1.6 diesel) kunt controleren of hij (goed) werkt? Anders koop ik maar weer een thermostaat en laat ik die erin zetten. Garantie is er natuurlijk na een maand wel af. Wel jammer maar ja het is niet anders. Water gaat volgens mij aan de kook. Laatst reed ik s'nachts terug naar huis en toen was m'n waterniveau weer laag. Ik zette m'n auto aan de kant en kwam even aan de draadjes die naar de radiator lopen en mijn ventilator ging draaien.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want in de garage heb ik ook niet veel vertouwen meer. :mad:


Niemand die me kan helpen? :(

G-eert-40 14-05-2006 09:35

eerst maar eens de bedrading overal nakijken op los contact. zoals je al eerder beschreef.

VWGolf1.6D 30-05-2006 17:30

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
eerst maar eens de bedrading overal nakijken op los contact. zoals je al eerder beschreef.

Welke draden zouden dat zo kunnen zijn? Kan je me er een beetje in begeleiden?

Vr.Gr.

G-eert-40 31-05-2006 14:46

bedrading van radiator en van je thermostaat controleren of dat nog allemaal goed vastzit. je zegt zelf toen je even aan de bedrading kwam, dat meteen je radiator aanspringt. wel belangrijk dat de radiator aanspringt, als het koelwater gekoeld moet worden.

dat van je waterpomp controleren, geen idee.

vw golf 1979 31-05-2006 21:53

waterpomp kan je eventueel controleren door hier en daar een stuk doorschijnende darm tss de leidingen te zetten. en dan beginnende vanaf de radiator richting waterpomp delen van het circuit afsluiten en kijken of er nog wel voldoende doorstroming is. weet je ineens of er nergens een leiding of eventueel de radiator zelf niet dicht zit

Moroder 02-06-2006 10:57

Draai de dop van je expansievat af. En laat de motor draaien. Kijk dan boven in het vulgat, dan zie je een straaltje lopen door het dunne slangetje vanaf de radiateur. Geef even wat gas en kijk of het straaltje groter wordt.
Doet ie dat, werkt je pomp

VWGolf1.6D 02-06-2006 17:02

Goed mensen bedankt voor jullie hulp ik zal het proberen en hou jullie op de hoogte...

VWGolf1.6D 02-06-2006 17:03

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
bedrading van radiator en van je thermostaat controleren of dat nog allemaal goed vastzit. je zegt zelf toen je even aan de bedrading kwam, dat meteen je radiator aanspringt. wel belangrijk dat de radiator aanspringt, als het koelwater gekoeld moet worden.

dat van je waterpomp controleren, geen idee.


Bedrading van mijn thermostaat? Ik had alle stekkertjes losgehaald en goed bevestigt maar nog steeds hetzelfde.....

Stijn 02-06-2006 17:30

Kan ook je thermorelais zijn. Ergens onderaan je radiator (meestal links onderaan - in rijrichting gezien) zit een grote sensor geschroefd met twee aansluitingen. De twee stekkers die daar op zitten met elkaar doorverbinden zou de koelvin moeten doen aanslaan.

-Draait de vin niet:geen spanning op de draden, controleer bedrading (is een vrij kort stukje, rechtstreeks naar de accu)
-Draait de vin wel (maar niet vanzelf als de auto warm is): thermorelais kapot, nieuwe erin schroeven.

De koelvin is overigens alleen van belang voor koeling als je langere tijd stilstaat en de temperatuur oploopt door onvoldoende rijwind. In je eerste beschrijving zeg je dat de motor kookte tijdens een nachtelijke rit. Ik vermoed dat je 's nachts niet in de file hebt gestaan....dus dan kan de koelvin niet de oorzaak zijn van je problemen.

Moroder 03-06-2006 16:23

Quote:
Originally Posted by Stijn
De koelvin is overigens alleen van belang voor koeling als je langere tijd stilstaat en de temperatuur oploopt door onvoldoende rijwind. In je eerste beschrijving zeg je dat de motor kookte tijdens een nachtelijke rit. Ik vermoed dat je 's nachts niet in de file hebt gestaan....dus dan kan de koelvin niet de oorzaak zijn van je problemen.



Als dat zo zijn zou het systeem niet genoeg druk opbouwen om een hoger kookpunt te kunnen bereiken. Dan zou een nieuwe drukdop gemonteerd moeten worden....

Of

De radiateur is gedeeltelijk verstopt, waardoor maar een deel van de totale koeling beschikbaar is...

Jurgen Santana 03-06-2006 16:45

Ik had laatst het probleem dat het rubber afdichtringetje van de drukdop er half naast lag. Mischien even aan de binnenkant van de dop kijken dus.

Golf_1_gts 03-06-2006 17:07

ja in de dop zit een overdrukventiel he. Deze kan open staan

Fred 03-06-2006 19:13

Quote:
Originally Posted by Golf_1_gts
ja in de dop zit een overdrukventiel he. Deze kan open staan



Er zit meestal ook een onderdruk ventiel op zodat bij afkoeling het systeem geen vacuum treft....

Die kan dus ook open staan ....

Of beide ventieltjes zijn dusdanig vervuild dat ze niet meer goed afsluiten


All times are GMT +1. The time now is 16:01.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.