Olielampje knippert+piept GTI 16V PL
Hoi, ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar niet echt wat kunnen vinden.
Als mijn auto op temperatuur is, dan gaat zo rond de 2000 rpm(en nu zlefs in hogere rpm) mijn olielampje knipperen+piepen. Wie weet wat dit kan zijn? - Oliefilter is pas vervangen (origineel VW) en de olie ook. Het gaat om een GTI 16v PL En kan iemand mij vertellen welke sensor voor wat is, en wat de druk ervan is ? (vd olie) En last but not least, zijn er toevallig PL rijders(origineel PL) in omg zoetermeer ?? Ik ben namelijk van 1.6 carb naar GTI 16v gegaan, en wil even bij een originele PL kijken of alles goed zit. GreetZ Robert |
lagerschalen doei doei
onderdruk in je blok |
Quote:
Het kan zijn dat de druksensor stuk is (en als ik het goed heb zitten er twee op dit type motor....een vlak na het oliefilter, en de ander op de kop. Het juiste type is makkelijk te achterhalen aan de hand van de kleur van die dingen, elke automaterialen zaak kan ze dan zo identificeren |
ik heb gebeld naar automaterialenzaak voor de schakelaar, en ik kon kiezen tussen zwart , grijs , en wit volgens mij, enig idee welke ??
Ik heb 2 schakelaren boven mijn filter zitten. Had ergens gelezen dat bij een PB blok 1 voor de pieper is, en de ander voor het lampje ofzo :confused: |
Maar het is dus in de loop der tijd steeds erger geworden... Want dan kan je gerust de carterpan eronderuit halen om je oliepomp en hoofd en drijfstang lagers te bekijken.
|
het beste is even voor de zekerheid een oliedrukmeter er op te zetten
voordat je alles uitelkaar gaat halen |
zou ik bij een garage moeten laten doen ofzo ? en kan je die al rijdend erop hebben ??
|
Quote:
Effies uit het hoofd: op je filter zitten er twee, een daarvan is van je olietemperatuur meting. Dit is de voorste (het dichtst bij de radiator) Op de cylinderkop, aan de zijkant, boven het vliegwiel huis zit er nog een, die wil door vervuiling nog wel eens verstopt raken....heel vaak is dat de boosdoener.....die dingen hebben een gekleurde ring, die aangeeft bij welke druk ze schakelen, en HOE ze schakelen, die op het filter schakelt anders dan die op de kop.... |
Quote:
Vervang allereerst voor de zekerheid die drukschakelaars, die dingen kosten een paar euro.....is vele malen goed koper dan dat je je big ends gaat loshalen enz enz...... |
Quote:
Dat was ik idd ook van plan ja, maar moest ff weten wat waar zait en wat het doet. |
Heb even geprobeerd met mijn teken kunsten wat duidelijkheid te krijgen/scheppen.
Zouden jullie bij de plaatjes misschien kunnen aangeven wat waar voor is ? en eventueel de kleur draad ?? B.v.d Robert |
1 water temp
2 thermotijdschakelaar 3? 4? 5oliedruk lampje |
nummer 5 heb ik pas vervangen, lekte daar eerst olie, en toen ik hem eruit wou halen brak die af, dus daar zit al een nieuwe in.
|
wat dacht je van je tellerbak es vervangen voor n andere?....
Kan ook in je tellerbak zelf zitten...ook al es gehad namelijks |
als de oliedruk daalt tot onder de 1.8 bar bij2150 rpm gaat de zoemer
|
Maar zeg, hoeveel kilometers heeft je blok gelopen? Heb je een blok gekocht waarvan je de km-stand zeker weet, of lag ie ergens los op de plank?
Bij km-standen van 250.000+ kun je ervan uitgaan dat de lagerschalen van een 16v best versleten kunnen zijn. Er wordt niet altijd even zuinig mee omgesprongen... Als je hem niet gereviseerd hebt, vermoed ik dat het blokje een beste hoop kilometers gelopen heeft, wat je ook is verteld. |
Quote:
Nou...er zijn zat 16V blokken die inmiddels meer hebben gedraaid, en waar niet zachtzinig mee is om gesprongen.....als het bijv aan de lagers van de Big ends zou liggen zou dat zich al eerder op een andere manier mannifesteren......de lagers van de krukas en drijfstangen kunnen mist ze niet droogdraaien heel veel hebben. Bij hogere km standen zijn het vaak de zuigers / zuigerveren / cylinders die gaan opspelen....zelden de andere lagers Ik zeg niet dat het niet zou kunnen....maar het lijkt me sterk dat het echt zo is....ik heb namelijk dezelfde klacht gehad bij mijn 8V....oliesensor stuk, vervangen door in eerste instantie een verkeerd type.....hoop mensen riepen dat blok is op bij 200000 km....nu 60000 verder draait ie nog steeds, maar wel met de juiste sensor .. :D |
als is gedacht aan je oliepomp?????
|
Quote:
daarom ook even een meter er op weet je het zeker en staat nog leuk ook :D |
ja dat is ook zeker waar.....
|
All times are GMT +1. The time now is 17:15. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.