Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Opstarten Gti 2e Motor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=19292)

fabian 19-03-2006 12:53

Opstarten Gti 2e Motor
 
ik heb een vraag.
wat te doen en waar op te letten.
bij een gti 8v 2E motor die al 4 jaar stil staat, en nu dan eindelijk weer van stal wordt gehaald.
ik kan me voorstellen dat de olie wat in het blok zit allemaal onder in zit en dat hij dus met opstarten GEEN smering heeft.
hij krijgt een grote beurt, maar waar moet ik nog meer op letten.
slangen worden uiteraard ook gecontroleerd en eventueel vervangen.
rem systeem worden ook vervangen.
zijn er nog meer punten waar ik extra aandacht aan moet schenken?!?!

Der Typ Siebzehn 19-03-2006 13:50

o.a. ook de toestand van de banden en wiellagers plus de komplete verlichting zou ik zeggen.

Jurgen Santana 19-03-2006 13:57

Quote:
Originally Posted by ReneĀ“
o.a. ook de toestand van de banden en wiellagers plus de komplete verlichting zou ik zeggen.


Die worden bij de grote beurt nagekeken, in principe zou een auto na een grote beurt helemaal in orde moeten zijn. Oftie nu net een reis om de wereld heeft gemaakt of 25 jaar heeft stil gestaan mag geen verschil maken.

In de praktijk ligt het natuurlijk vooral hoe en door wie de grote beurt wordt uitgevoerd, hoe kritisch overal naar gekeken wordt en of alles wat vervangen moet worden ook daadwerkelijk vervangen moet worden.

Maak vaak genoeg mee dat mensen de helft van de gebreken laten zitten maar wel zeggen dat de auto net een grote beurt heeft gehad.

fabian 19-03-2006 14:30

de grote beurt wordt door mij zelf en een collaga uitgevoerd.
natuurlijk worden alle onderdelen die bij een standaard kleine/grote beurt horen vervangen.

andere onderdelen die zowiezo worden vervangen door nieuw zijn :

- optima redtop accu
- vr6 remmerij inclusief stalen remleidingen en nieuwe wiellagers
- sachs race koppeling en drukgroep
- powerflex draagarm/stabalisator rubbers
- nieuwe 15" pirreli banden voor de winter en 17" vredestein voor de zomer
- nieuwe verlichting voor hella black mk4 look, achter hella compleet US rood
- super sprint kat. v.v. + komplete nieuwe ophangrubbers voor het hele uitlaat systeem
- bodem inspectie + opnieuw tektyleren
- slangen v.v. indien nodig door samco

maar het gaat mij eigenlijk puur om de draaiende gedeeltes.
hoe om te gaan met het starten van een droog motorblok na de grote beurt, kan me voorstellen dat de boel vast zit?!?

golf mkII 16v 19-03-2006 21:41

bogies er uit en op de startmotor rond zwengelen
en de distributieriem vervangen

fabian 20-03-2006 17:11

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
bogies er uit en op de startmotor rond zwengelen
en de distributieriem vervangen


distributieriem zit bij de beurt in!
maar waarom de boegies er uit?!?
om minder last van compressie te hebben ofzo?!?

Fred 20-03-2006 18:07

Quote:
Originally Posted by fabian
distributieriem zit bij de beurt in!
maar waarom de boegies er uit?!?
om minder last van compressie te hebben ofzo?!?



Ja, en ik zou een beetje olie in elke cylinder gooien....dan hebben de zuigerveren wat smering. De kans is namelijk vrij groot dat de cylinderwanden geroest zijn...

De olie verbrand wel weer

fabian 20-03-2006 18:42

Quote:
Originally Posted by Fred
Ja, en ik zou een beetje olie in elke cylinder gooien....dan hebben de zuigerveren wat smering. De kans is namelijk vrij groot dat de cylinderwanden geroest zijn...

De olie verbrand wel weer


WD40 ook goed?!?

Stijn 20-03-2006 18:47

kan ook, olie is beter... klein beetje maar hoor.

Wat ik zelf altijd doe is de bobinekabel loshalen en dan met de startmotor draaien tot je oliedruk hebt (lampje uit), dan kan er weinig mis meer.

fabian 20-03-2006 18:57

Quote:
Originally Posted by Stijn
kan ook, olie is beter... klein beetje maar hoor.

Wat ik zelf altijd doe is de bobinekabel loshalen en dan met de startmotor draaien tot je oliedruk hebt (lampje uit), dan kan er weinig mis meer.


kijk we komen er wel, mensen bedankt voor de reacties tot dus ver.
zijn er nog meer punten waar ik op moet letten?!
en kan het ook zijn dat ik mijn koppakking en mijn klepsteelrubbers moet vervangen?!

Stijn 20-03-2006 19:02

Dat kan, maar lang stilstaan is daar geen reden voor hoor.

maniacmark 20-03-2006 19:02

Quote:
Originally Posted by Stijn
kan ook, olie is beter... klein beetje maar hoor.

Wat ik zelf altijd doe is de bobinekabel loshalen en dan met de startmotor draaien tot je oliedruk hebt (lampje uit), dan kan er weinig mis meer.


dat zijn nog eens tips

hendig om te onthouwen

golf mkII 16v 21-03-2006 20:28

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
bogies er uit en op de startmotor rond zwengelen
en de distributieriem vervangen

dan draait het geheel iets gemakelijker rond :iamwithst


All times are GMT +1. The time now is 05:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.