Dieselen.....
Jawel.... het is zover. De astra zal binnenkort het veld moeten ruimen.
Heb een nieuwe baan, de lease auto gaat eruit. Wil dus wel een dieseltje terugkopen. Heb nog even de tijd om rond de neuzen, en dus nu ook maar alvast wat info inwinnen :D Wat zijn nou de dingen waar ik echt rekening mee moet gaan houden bij aanschaf van een diesel? Weet ook niet welk model / uitvoering ik zal gaan kopen, maar heb zelf het idee, of een van de laatste golf 2 diesels, Golf 3 /Vento kan ook, maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een Passat 35i. Mijn budget is wel vrij beperkt, ongeveer 1500 tot 2000 euri max. Belangrijkste, is dat de auto betrouwbaar is. Welke diesels zijn aanraders, en welke echt afraders? De golf 2 1.6d is naar mijn weten echt oerdegelijk, maar de Passat en Golf 3 / Vento zijn met diverse dieselmotoren geleverd (1.9D / TD / TDI ) Hoge kilometerstanden is volgens mij niet zo'n probleem, mits goed onderhouden. En voor mijn budget, zijn de Passat's diesels vrij schaars.... Al met al, ik heb dus nog geen idee..... help me dus maar een handje op weg :hug: |
audi 80 diesel
|
Ik denk dat je qua duurzaamheid het beste voor lowtech kan gaan.
Alles wat er niet op zit, gaat ook niet kapot. Een Audi 80 1,9D is wat dat betreft een goede keuze. Roest niet, oesimpel en heel zuinig. Jens |
zoek je een vento 1.9 d uit 93/94..
heeft me pa vroeger gehad.. ook oer en oer degelijk en extreem zuinig.. altijd 1op20 en op vakantie zelfs 1 op 23 !!! tis wel geen sprinter dus als je aan snelheid geen beheofte hebt zou dat een hele mooie keuze zin mits je er eentje voor dat geld kan krijgen.. andere mooie optie is een mk2 gtd.. heb er zelf eentje van de eerste modellen.. maat onverwoestbaar die 1.6 blokjes.. mijne staat al op 422500....... ;) |
|
ook snelle diesels zijn zuinig hoor tdi met 150 pk rijd ook 1 op 20
veel vermogen wil niet zeggen dat ze ook meteen zuipen, hangt allemaal van je rechtervoet af. maar vw en audi, maar vooral mercedes 190d zijn zeer goede diesels qua degelijkheid. |
Rij nu zelf bijna 4 jaar diesel waarvan 1 jaar een 1.9D en dik 2.5 jaar een 1.9 TDi (90 pk),
beide een golf 3 en bevalt uitstekend! Gem. verbruik van de huidige TDi ligt op 1:18 - 1:19 bij 35.000 per jaar. Dat is wel bij veel snelheidskilometers en let er niet specifiek op, ik laat het blok wel even goed op temperatuur komen voor ik em laat werken :) Geen rare uitspattingen qua onderhoud gehad, het reguliere en keurig om de 15.000km. Door de verlaging en velgen gaan de lagers en rubbers hier en daar wel wat harder ;) Zeer fijne en betrouwbare daily! |
Als je het model/vermogen niet uitmaakt, Zie dat je het ook over een golf 2 hebt zou je ook kunnen gaan denken aan een polo 6N. En dan een 6N 1,9l SDI. Deze zijn inverhouding zuiniger dan een vergelijkbare 6N 1,9 D. Enige nadeel alleen bij specifiek de 6N is dat de versnellingsbakken over het algemeen niet de sterksten zijn. Let dus wel op dat je dan eentje vind die goed schakeld.
|
Ik rij nu ruim een jaar met een Golf 3 Variant TDI (90 pk) met nu bijna 270,000 op de klok, en ik vind het echt super rijden. Rijdt zuinig, en die koppel rijd heel relaxed. Ik zou zeker voor een TDI gaan: die extra power is echt wel handig als je veel rijdt, en het kost zo goed als niks meer dan een D of SDI.
|
Volgens mij vind je voor 2000 euro geen goede TDI hoor!
De 1.6 td's hebben nog wel eens last van gescheurde koppen en zo. Mijn Audi (1.6TD)heeft het lang probleemloos gedaan hoor, maar toen er Groot Onderhoud aan zat te komen telt alles bij elkaar toch wel erg op. Daarvoor had ik een T3 1.6TD, één tranendal was dat blok (en het Golfblok dat ik erna inbouwde ook) Heb nu een Lupo Sdi. Boven je budget.. en neemt 1:20 op z'n zuinigst, valt me tegen. Jens |
Diesel nou al ruim 4 jaar, eerst 4 jaar met een Polo 6n 1.9d. In die 4 jaar 120.000 mee gereden, reed gem. 1op 17. Naast regulier onderhoud niets aan gehad. Alleen bij verkoop, en met 230.000 km op de klok begon de bak ouderdomsverschijselen te krijgen.
Sinds rijdt ik 4 maanden een Polo Variant (6kv) 1.9 SDI, hoewel een stukje zwaarder dan de 6n wel zuiniger, inmiddels 10.000 km mee gereden zonder problemen. Allebij de auto's waren niet snel, maar als je elke dag in de spits naar Amsterdam moet kan je toch niet snel rijden. ;) |
Ik reed met een 1Z motor 1 op 21 in de Syncro, keer op keer. Ook wel een fijne motor al zeg ik het zelf. Hij wordt er niet supersnel van, maar loopt goed en inhalen is ook nog mogelijk :D
|
Quote:
Voor de niet kenners de 1Z is een eerste generatie TDI van 90pk origineel in o.a. de Golf mk3 lag :D |
hier weten we allemaal wel wat een 1z, kr, pl, abf, apx etc is gilex..:D
|
vergeet de aaa en de abv niet :)
dan nog de 3f,nz,rj etc etc etc motorcodes.. wat een ellende... o pde zaak verklaren ze me voor gek dat ik die weet ... is het echt zo erg?? ;) |
Wow christiaan ga je weg uit denbosch...de getronics praktijken toch beu?
tussen de 1000 en 2000 euro heb je een leuke golf of vento td (i) uit 92-94 en die zijn ook al behoorlijk onbreekbaar |
Ff 2 dagen niet online geweest, en een hoop reacties! Thanks!!!
Polo vind ik net iets te klein, of het zou een variant moeten zijn, ben nu gewend aan de ruimte van mijn astra station. Wil wel iets ruimte inleveren, maar niet teveel. Snelheid is ook absoluut niet belangrijk, liever wat zuiniger, ben toch niet zo'n wegracer (meer :D ). Vento 1.9D ... interessant dus... Is deze motor te krijgen in een Passat 35i variant? audi 80 diesel heb ik ook al naar zitten kijken, maar deze hebben echt astronomisch hoge kilometerstanden.... Hoewel ik een 80 Avant ook een super mooie auto vind.... |
Quote:
Met wat meer vermogen zijn de TDi's juist wast zuiniger als een gewone 'D'. Levert ook wat meer rijcomfort op en schakeln bij 2500 toeren :D levert een erg gunstig verbruik op! Lunatik rijdt in een 35i 1.9D variant. Hangen ook wel fotoos hier ergens rond. Zo te horen is dan een Audi 80 avant met een TDi motor 'de' auto voor jou ;) :) |
Quote:
ok, thanks for the tip.. alleen zijn de 80 Avants niet zo ruim gezaaid, en eigenlijk boven mijn budget... hmmm....... (maar wel een lekkere auto :D ) |
Goed, weer een hoop advertenties zitten bekijken, en allerlei info bij elkaar gezocht. Ook nog een financiele meevaller gehad, dus er zijn wat extra euri's te besteden..
De passat laat ik denk ik maar even links liggen, voor hetzelfde geld koop je ook een jongere, leuk aangeklede Golf III / Vento.... Volgende week bij mijn nieuwe baas nog ff wat formalieteiten afhandelen, en dan kan de zoektocht gaan beginnen! Thanks! |
All times are GMT +1. The time now is 06:54. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.