Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf,Bora en New Beetle MK IV (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Lekkende turbo (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=16429)

marcdh 02-01-2006 15:56

Lekkende turbo
 
Ik heb een Golf IV TDI 4motion 150 pk, na chiptuning ca. 180 pk./410Nm

De turboslang bovenop, naast de afdekplaat, bleek er af gesprongen te zijn, wat resulteerde in "geen vermogen" en zwarte ook. De ANWB constateerde dat de turboslang enorm uitzette bij veel gas geven, wat hij niet normaal vond. De slang kon er af springen doordat er een stukje van de harde kunststof "slang", die voor het motorblok langs loopt, afgebroken was. De borgveer had dus geen houvast. Tot zover (financieel) te overzien en makkelijk te vervangen. De dealer constateerde echter, dat de turbo lekt. Er zat ook olie in de turboslang, waardoor deze van binnenuit zacht en poreus was geworden en daardoor enorm uitzet bij gas geven. Wie heeft er ervaring met een lekkende turbo? Ligt zoiets aan de turbo zelf of aan een pakking?
Is het verstandig tegelijk de pompverstuivers te laten nakijken en de uitlaat op roet te laten controleren (bij het motorblok) ? En waar moet ik nog meer op letten, voordat ik financieel uitgekleed wordt?

Melvin 02-01-2006 16:09

als je turbo van binnenuit lekt ligt dat niet aan pakkingen lijkt me... lijkt erop of dat het lekt bij de as tussen turbinewiel en compressorwiel...

kan er naast zitten hoor...

jan_gti_16v 02-01-2006 17:37

bij alle tdi's waarvan ik de tandriem heb vervangen (waarvoor je de turbo slang in het binnen scherm los moet halen) zat wel een beetjuh olie....

en het verhaal dat daardoor de slang zover uitzet klopt niet...

de slangen van een gechipte 150 zetten altijd best wel veel uit in vergelijking met een niet gechipte.....

en op welke manier bedoelen ze de lekkage???

verlies van laaddruk of verlies van olie????

en van welk jaar is de auto????

anders heb je waarschijnlijk nog wel coulance op de delen.... (mits niet te oud)

Jeroentjuh 02-01-2006 18:45

Welke olie gebruik je?

jan_gti_16v 02-01-2006 22:28

waarschijnlijk 0w30 long life of 5w30 tbv pompverstuivers....

Moroder 02-01-2006 22:32

Quote:
Originally Posted by jan_gti_16v
waarschijnlijk 0w30 long life of 5w30 tbv pompverstuivers....


5w40 is ook pompverstuiver olie, voor de eerste types tenminste.
5w30 is Ford olie, geen pompverstuiver olie....

Correct me if i'm wrong ;)

Gromit 03-01-2006 06:59

Quote:
Originally Posted by Moroder
5w30 is Ford olie, geen pompverstuiver olie....

Correct me if i'm wrong ;)


Sorry, net actief op het forum en nu al een wijsneus!! ;)

5W30 is ook pomperverstuiverolie zie de site van Kroon Oil !!

0W30 wordt alleen nog gebruikt op de V10 TDI dieselmotoren en 2.5 TDI 5 cilinder dieselmotoren! (Misschien toch te dun??)

sjampoo 03-01-2006 08:37

Quote:
De dealer constateerde echter, dat de turbo lekt. Er zat ook olie in de turboslang, waardoor deze van binnenuit zacht en poreus was geworden en daardoor enorm uitzet bij gas geven. Wie heeft er ervaring met een lekkende turbo? Ligt zoiets aan de turbo zelf of aan een pakking?
Is het verstandig tegelijk de pompverstuivers te laten nakijken en de uitlaat op roet te laten controleren (bij het motorblok) ? En waar moet ik nog meer op letten, voordat ik financieel uitgekleed wordt?


Turbo's kunnen OLIE gaan lekken via het door olie gesmeerde asje. Dat door de gelekte olie de slangen poreus of in iedergeval 'zacht' worden lijkt mij ook geen fabeltje: zie carterontluchtingsslangen: Dat zijn 'speciale' oliebestendige slangen, die na 15 jaar toch gewoon compleet verrot zijn.. Dat de turbo-slangen in relatief korte tijd (dus geen 15 jaar) toch aangetast kunnen worden is ook 'normaal': Ik heb koelwaterslangen gezien die helemaal vergaan waren van binnen, doordat er een maand of 2 olie bij het koelwater zat: koelslang is niet oliebestendig en vergaat dus erg snel.

MAAR:
Ik zou me vooral concentreren op t oplossen van de problemen: Olie hoort een turbo niet te lekken (of althans: niet zoveel dat het echt opvalt), maar pompverstuivers en uitlaat op roet controleren: beetje overdone: Ok, de auto rookte wel, maar dat was gewoon t gevolg van de los geschoten slang (en het in noodloop(?) gaan van de computer misschien). verstuivers controleren klink me net zo nuttig als de bandenspanning controleren: 't is geen onzin, maar t heeft weinig te maken met de problemen die je hebt.

DUS:
- Turbo vervangen / reviseren
- Slangflens vervangen
- Drukslang Vervangen (Voorzover je m niet meer vertrouwd)

en gassen met die bak!

marcdh 03-01-2006 10:04

Bedankt voor jullie reacties!! Top!
Welke olie erin zit, weet ik niet. Ik laat m door de dealer onderhouden. Maar goed, het is dus niet vreemd dat die slangen vergaan. Die slangen etc. laat ik inderdaad vervangen. Dan kijken ze de turbo na, vermoedelijk wordt dat dus een nieuwe. Toch wel vreemd voor een auto uit mei 2001, maar goed. Als die vervangen is, kan ik er weer tegenaan.
Overigens rookt ie alleen bij volgas dooraccellereren. Als ie koud is niet, bij stationair ook niet.

sjampoo 03-01-2006 10:34

rookt ie blauw, zwart, grijs of wit?

marcdh 03-01-2006 11:16

Als ie rookt, rookt ie zwart

jan_gti_16v 03-01-2006 11:40

maar van welk bouwjaar is de auto?????

marcdh 03-01-2006 11:42

Golf IV uit mei 2001

sjampoo 03-01-2006 11:46

zwarte rook = roet

Das voor een gesniptjsnoende TDI ' normaal ' (sterker nog bij een standaard tdi zie je t ook).

Zolang ie niet blauw rookt, verbrand ie geen olie (uit turbo of langs klepseals)

marcdh 03-01-2006 11:53

OK bedankt! Klopt ook wel, want hij rookt pas, sinds die paprika-chip erin zit :)

serge pot 03-01-2006 12:49

een turbo ,mag zelfs een beetje olie verliezen langs het asje


All times are GMT +1. The time now is 06:05.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.