Golf 3 - Slippende riem/Verlichting meters/diverse
Hoi iedereen,
1. onlangs een Golf 3 1,9D Boston-versie gekocht (na een accident met mijn 'eeuwig' Golfke 2). Auto is van 1994. Probleem is dat mijn riem (verdeelriem? riem naar alternator? I don't know) het bekende slippende geluid maakt. Degene waar ik mijn wagen gekocht heb, zegt dat je daar niets aan kan doen omdat die Golf 3-versies werken met automatische riemspanners. Is dat werkelijk zo? Ik wil van die slippende riem af! Het toerental van de motor is beneden stationair bij het doorslippen. Men heeft me ook gezegd altijd te starten met choke en die daarna meteen in te drukken. Klopt dit allemaal? Wat doe ik er aan? 2. 1 vd dashboardlampjes aan de snelheidsmeter is volgens mij stuk. Toerental wordt goed verlicht (rechts), snelheidsmeter niet (links). Is lampje makkelijk te vervangen of moet je hier je halve tableau voor afbreken? 3. Heb de Total Excellium geprobeerd voor deze auto. Dit gaf een schokkend wegrijd-gedrag, dat nadien verdwijnt, en een hoger verbruik! Denk dat die Total Excellium niet echt voor de oudere wagens is... Iemand die kan helpen met punt 1 en 2?? THANKS! |
Om op punt 1 te antwoorden:
Hoewel er een grote veer onder de dynamo zit (waarmee de riem op spanning wordt gehouden) kun je door de twee bouten van de dynamo los te draaien de riem extra spannen door de dynamo omhoog te trekken en hem vervolgens vast te draaien. Zo heb ik mijn slippende riem ook weer gespannen. |
Punt 3: Dat zou kunnen, er zijn geloof ik bij de benzine varianten in het begin ook klachten geweest met o.a. de Shell V-Power bij wat oudere auto's. Als je zelf denkt dat het daaraan ligt dan tank je toch gewoon normale diesel? Als de problemen dan blijven (ik begrijp dat je de auto nog niet zo lang hebt) zou je aan een andere oorzaak kunnen denken.
|
Punt 2:
De tellers worden van boven af verlicht bij de Golf 3. Tellerblok demonteren/uitbouwen. Omdraaien en boven op zie je twee alu strips en twee waarschijnlijk oranje "knopjes" Dat zijn de fittingen plus lampjes die het geheel verlichten. Onderdeel nummer voor het lampje is 893 919 040 A deze zijn perstuk te bestellen bij je lokale VAG garage |
is gemakkelijk te demonteren uw tellerunit.
Eerst haal je links van uw tableau het plaatje eruti voor de lampjes van aibag en abs inzitten (deze zit geklikt) Dan kan je de bediening van uw lichten eruithalen, dit doormiddel van het lipje weg te duwen en dan kan heel diene blok eruit. Dan zie je al 1 schoref zitten, deze draai je los. Dan haal je het blinde plaatje eruit recht van de tableau (zit ook geklikt) Daar zie je al de tweede schroef zitten. Draai deze er ook uit. Nu zit de kader los dat rond de tellerunit zit. Deze zit bovenaan wel ook geklikt. Haal de kader eruit, om het gemakkelijkste te werken zet je het stuur vollig naar beneden. Als deze kader eruit is zie je nog twee schroeven zitten, deze draai je er ook uit. Nu kan je de tellerunit kantelen en kan je aan de lampjes aan, hij moet er daarvoor niet volledig uit. Veel succes! |
All times are GMT +1. The time now is 00:42. |