Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Apk afkeur... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=14950)

Henk_Pigo 03-11-2005 21:05

Apk afkeur...

Waar ik bang voor was is uitgekomen... mn golf is op 2 andere kleine punten na, afgekeurd op de tellerverlichting. Deze is veel te zwak.

De lampjes had ik al vervangen, ik dacht dat er verkeerde in zaten maar het bleken echter exact dezelfde te zijn. Er veranderde dus niks.
Kan ik er sterkere lampjes in plaatsen? Ik meen dat deze 2 Watt waren, is het een optie om ze van een golf 2 oid te nemen? Deze zijn meen ik 5W, maar passen deze ook?

Wat kan ik er anders aan doen?
Mijn tellerbak is stofvrij, er ligt geen vuiligheid op de groene folie. En aan het massapunt bij de tellerbak heb ik een nieuw stekkertje gezet, en ff het metaal opgeschuurd.

Melvin 03-11-2005 21:29

ff een extra lampje erin maken ofzo op een beun manier? zodat je iig apk door komt?

mijn tellerverlichting kun je alleen zien als het pikkedonker is en dan kan ik alleen maar snelheden enzo aflezen, de kmstand en al lukt bijna niet... maar bij mij hebben ze er nog nooit naar gekeken joh...

Henk_Pigo 03-11-2005 21:52

Ik heb al aan een extra lampje gedacht :redface: maar ik heb t liever in 1x goed!

fre-golf1-16v 03-11-2005 21:54

je kan ook wel een zaklamp op je daschbord plakken die er op schijnt is het ook klaar

fre-golf1-16v 03-11-2005 21:55

anders leen je toch gewoon een teller even voor de apk

DeNB3rt 03-11-2005 22:06

Bij mij werkte ze ook niet op de APK, ik ga led's in bouwen.

Je haalt gewoon een led, en soldeerd er een 1K weerstandje tussen,klaar ;)
kan je zelfs alle kleurtjes kiezen dieje wilt :D

Dennis@polo86c.nl 03-11-2005 22:09

Als alles netjes is en goed werkt, moet je ook met de originele lampjes meer dan genoeg licht kunnen krijgen.
Zijn de lampen zelf niet "op"?

Henk_Pigo 03-11-2005 22:10

@ DeNB3rt: Das ook een goed idee! Probeer morgen ff bij de elektro-zaak.

@ Dennis: Hoe bedoel je precies 'op' ?

Dennis@polo86c.nl 03-11-2005 22:17

Soms heb je lampen die redelijk zwart geblakerd zijn van binnen, maar het toch nog doen. Dus niet stuk, wel "op" :)

LRR 03-11-2005 22:41

Dat Led-idee lijkt me niet verkeerd Henk..........is een poging waard !!! Direkt maar ombouwen dan naar rode verlichting ??????

Grtz............... LRR

DeNB3rt 03-11-2005 22:45

Nu we het toch over die led verlichting hebben, ik heb de keus uit groen,rood,geel,wit, blauw, wat neem ik (wil het in assortie doen met alle andere lampjes in de wagen ;))

Ik post wel pics alsk het af heb ;)

LRR 03-11-2005 22:51

Quote:
Originally Posted by DeNB3rt
Nu we het toch over die led verlichting hebben, ik heb de keus uit groen,rood,geel,wit, blauw, wat neem ik (wil het in assortie doen met alle andere lampjes in de wagen ;))

Ik post wel pics alsk het af heb ;)

Ligt een beetje aan de kleur van de auto en je interieur als je het mij vraagt. Mijn GTI is marsrood...........dus ik weet wel wat voor kleur ik ga gebruiken. Wil je me misschien ff een "beknopte handleiding" PM'en van hoe dat precies werkt met die Ledjes ??? bvd

Grtz............. LRR

Arie 03-11-2005 23:14

Naar mijn mening moet de snelheidsmeter verlicht zijn maar er staat nergens in de APK eisen hoe "fel" alleen je snelheidsmeter moet in het donker duidelijk te lezen zijn

Henk_Pigo 03-11-2005 23:19

@ Arie: Die kerel van de garage vertelde mij dus dat de verlichting te zwak brandde, hij kon het niet zien schijnen.

@ LRR en DeNB3rt: Ik zit te denken om een stel ledjes in te bouwen in de fittingen van de oude lampjes, als dit wil tenminste. Hoef je ook niks te solderen aan de folie.
Ik denk dat ik bij groen blijf... kleurt weer perfect bij mn ramen :rolleyes:

DeNB3rt 03-11-2005 23:26

als je de orginele fittings wilt gebruiken haal je het defecte lampje eruit, sla je het glas kapot, en soldeer je aan 1 van de uiteinden een 1K weerstandje, achter de weerstand schakel je dan de led, die led soldeer je met het ene pootje aan het andere contactje van de lamp en het 2e aan die weerstand,klaar :) alsje het niet vat, probeer ik morgen het zelf es te doen :) moet immers mijn achter-plaat verlichting nog aanpassen:)

Henk_Pigo 03-11-2005 23:28

Zoiets idd! Ik wil er gelijk mee bezig dit weekend. Zal er ff foto's van maken.

bumke 03-11-2005 23:54

Je kan natuurlijk ook naar een andere garage gaan. want er staat nergens dat je snelheidsmeter overdag licht moet geven. En hij zal 's avonds geen apk doen dus kan hij ook niet bepalen hoe sterk het licht is. Dacht ik zo

DeNB3rt 04-11-2005 01:10

het kan veel goedkoper bumke, gewoon fixen die hap ;) ...leds zijn trouwens zuiniger en gaan nooit meer kapot

sjampoo 04-11-2005 11:04

Leuk hoor LEDjes.. maar das een hoop werk voor een raar afkeurpunt.

Lampjes vervangen (volgens mij zijn die steeklampjes standaard 2 watt, dus ook bij Golf 2 maar dat kan aan mij liggen), en vooral: je schakelaar voor de verlichting controleren cq vervangen: Daar hoor ik namelijk niemand wat over zeggen.

Dat wieltje bij je schakelaar, daar kan je de je verlichting mee dimmen: werkt gewoon met een simpele draai-poti, waarvan het contact misschien wel enorm vervuild is..

Brand de verlichting van bijv je kachelpaneel wel goed? (is via dezelfde weerstand geregeld)

GJH 04-11-2005 12:25

Alleen moet je geen 1K weerstand gebruiken maar een weerstand van 680 Ohm anders stook je een hoop vermogen weg.
Of je moet tellers willen verwarmen :)

All times are GMT +1. The time now is 08:29.