Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Koopadvies (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=144951)

JelleBullens 07-04-2021 12:23

Koopadvies
 
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jelle 16 jaar en ben (alvast) opzoek naar een autootje. Het liefst wil ik een Golf 1 of Golf 2. Deze hoeven helemaal niet speciaal eruit te zien of iets dergelijks en een GTI variant is ook niet nodig (haha :D ). Wel ben ik opzoek naar wat advies.

Ik wil graag een nette Golf 1 of 2, ik heb een budget van €4,500 is dit te laag om aan een "standaard" auto te komen of niet? Verder zou ik graag willen weten wat belangrijke aandachtspunten zijn tijdens de koop (zijn er dingen die vaak niet in orde zijn bij deze auto's etc.)

Ik hoor het graag!
Groetjes,
Jelle

VeeDubber 07-04-2021 13:04

Heej Jelle, ik heb de titel van je thread even aangepast, naar mijn idee staat je vraag hier prima. Vanwaar denk je dat hij elders zou moeten staan?

yuli 07-04-2021 15:01

Voor dat budget moet je prima wat kunnen krijgen! Het is allemaal oud! Dus veelal, veel aangedaan om het op de weg te houden. Dit varieert dan ook sterk in kundigheid en kwaliteit. Koop er 1 met de gedachte dat je er ook zelf wat aan moet doen. Technisch allemaal simpel en goedkoop, leuk en leerzaam. Auto-onderdelen voor golf 1 en 2 via bijvoorbeeld autodoc is echt leuk qua prijzen. Ik denk nog 1 van de meest economische auto's en veel keuze in goede merken!

Koop als eerste auto een survivor die rijdt en niet een onafgemaakt project in dozen van een ander. De vraag is altijd of het dan compleet is of waarom dat die persoon is gestopt. Er zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen. Begin dus simpel.

Let bij aankoop voornamelijk op roest en minder op techniek (zie prijzen punt). Roest is golf 2 minder als bij golf 1. Bij golf 1 meestal rondom voorraam zoals de paravan plaat. Roest moet je indelen in categorieën. Zo is het op voorschermen minder erg dan bijvoorbeeld op achter schermen. Een voorscherm is makkelijk te vervangen. Een deur, motorkap, achterklep is makkelijk te vervangen een achterscherm of een dak zit vast en dan gelijk veel werk aan en dus duur. Check goed onder de auto voor roest en reparaties. Mijn opa zei: "altijd onder het matje kijken". Je wil niet weten hoe vaak ik iemand heb geholpen die dat achteraf gezien ook beter had kunnen doen.

5 deurs is meestal goedkoper dan 3 deurs. 3 deurs is mooier zowel bij golf 1 als bij golf 2 daarom dan ook wat meer intrek.

Golf 1 dichte modellen is veelal vanaf model Golf C zou dan minimaal de 1.5 (bigblock) nemen. De 1.niks t/m 1.3 zijn de smallblocks en kunnen niet meer mee met het huidige verkeersbeeld. De 1.6 (EG) en 1.8 (DX) zijn normaal gezien alleen GTI modellen. Tenzij later ingebouwd.
Golf 2 is in de basis modellen ook in een 1.8 te krijgen. De golf 2 is technisch beter dan golf 1. Golf 1 is in de algemene opinie van het volk mooier dan een Golf 2.

Golf 2 onderdelen voor basismodellen zijn goedkoper dan het golf 1 spul en meer voorhanden.

Denk ook na over de golf 1 cabrio. Deze liep tot '94 en deze zijn veelal verkocht met 1.8 dx of 2h motor. Die DX was top het model motor in de golf 1 GTI in het laatste jaar. In latere jaren dus vanaf 87 veelal met stuurbekrachtiging en veel meer in opties dan de dichte golf 1. Ook hebben de latere cabrio modellen veel minder last van roest..

JelleBullens 07-04-2021 15:58

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Heej Jelle, ik heb de titel van je thread even aangepast, naar mijn idee staat je vraag hier prima. Vanwaar denk je dat hij elders zou moeten staan?


Hey, ik keek naar de kopjes hierboven. Ik dacht dat ik op Golf en Jetta MK1 had geklikt maar in een keer stond er techniek en tuning watergekoeld bij vandaar. Maar toch is dit blijkbaar de goede.



Dit is wat ik bedoel :thumbup:

JelleBullens 07-04-2021 16:03

Quote:
Originally Posted by yuli
Voor dat budget moet je prima wat kunnen krijgen! Het is allemaal oud! Dus veelal, veel aangedaan om het op de weg te houden. Dit varieert dan ook sterk in kundigheid en kwaliteit. Koop er 1 met de gedachte dat je er ook zelf wat aan moet doen. Technisch allemaal simpel en goedkoop, leuk en leerzaam. Auto-onderdelen voor golf 1 en 2 via bijvoorbeeld autodoc is echt leuk qua prijzen. Ik denk nog 1 van de meest economische auto's en veel keuze in goede merken!

Koop als eerste auto een survivor die rijdt en niet een onafgemaakt project in dozen van een ander. De vraag is altijd of het dan compleet is of waarom dat die persoon is gestopt. Er zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen. Begin dus simpel.

Let bij aankoop voornamelijk op roest en minder op techniek (zie prijzen punt). Roest is golf 2 minder als bij golf 1. Bij golf 1 meestal rondom voorraam zoals de paravan plaat. Roest moet je indelen in categorieën. Zo is het op voorschermen minder erg dan bijvoorbeeld op achter schermen. Een voorscherm is makkelijk te vervangen. Een deur, motorkap, achterklep is makkelijk te vervangen een achterscherm of een dak zit vast en dan gelijk veel werk aan en dus duur. Check goed onder de auto voor roest en reparaties. Mijn opa zei: "altijd onder het matje kijken". Je wil niet weten hoe vaak ik iemand heb geholpen die dat achteraf gezien ook beter had kunnen doen.

5 deurs is meestal goedkoper dan 3 deurs. 3 deurs is mooier zowel bij golf 1 als bij golf 2 daarom dan ook wat meer intrek.

Golf 1 dichte modellen is veelal vanaf model Golf C zou dan minimaal de 1.5 (bigblock) nemen. De 1.niks t/m 1.3 zijn de smallblocks en kunnen niet meer mee met het huidige verkeersbeeld. De 1.6 (EG) en 1.8 (DX) zijn normaal gezien alleen GTI modellen. Tenzij later ingebouwd.
Golf 2 is in de basis modellen ook in een 1.8 te krijgen. De golf 2 is technisch beter dan golf 1. Golf 1 is in de algemene opinie van het volk mooier dan een Golf 2.

Golf 2 onderdelen voor basismodellen zijn goedkoper dan het golf 1 spul en meer voorhanden.

Denk ook na over de golf 1 cabrio. Deze liep tot '94 en deze zijn veelal verkocht met 1.8 dx of 2h motor. Die DX was top het model motor in de golf 1 GTI in het laatste jaar. In latere jaren dus vanaf 87 veelal met stuurbekrachtiging en veel meer in opties dan de dichte golf 1. Ook hebben de latere cabrio modellen veel minder last van roest..


Hey bedankt voor je reactie!

Ik ga dit zeker meenemen als ik naar auto's ga kijken. Ook fijn om te weten dat mijn budget niet onnormaal is, een project kopen was ik sowieso niet van plan (Dit heb ik met mijn brommer wel gedaan, wat een hel was dat). Ik zal ook nog is kijken naar cabrio's ook al ben ik persoonlijk niet zo'n fan daarvan.

Nogmaals bedankt :)

Rick 07-04-2021 18:37

Ik denk dat je voor dat geld echt een leuke basis kan kopen hoor. Denk dat je voor €2000,- á €2500,- een leuke Golf 2 hebt staan. Zal een CL zijn, of een uitvoering die hierop gebaseerd is. En ik denk dat Yuli alles in grote lijnen heel duidelijk heeft uitgelegd.

Off-topic: Over het algemeen zijn de 5-deurs versies veelal geëxporteerd naar het voormalige oostblok. Dus tref je er eentje: zeldzaam en lekker praktisch, maar niet direct een lust voor het oog. :thumbup:

Speekman. 08-04-2021 23:42

Hey Jelle!

Wat betreft advies dan heeft yuli inderdaad al het grootste deel aangekaart. Ik wilde gewoon even zeggen dat ik het gaaf vind dat je de golf mk1 overweegt. Ik zag dit topic en dacht gelijk aan mezelf. Ik ben nu 19 en heb net als jou mijn golf 1 op 16 jarige leeftijd gekocht.

Ik weet niet hoe technisch je bent ingesteld, maar ik ben er al snel achter gekomen dat goedkoop duurkoop is. Ja ik zou geen 1.1 of 1.3 kiezen, maar ik zou als ik jou was net wat meer geld neertikken voor een goede 'standaard' 1.5 dan dat je gaat kijken naar goedkope dealtjes. Ik ben er zelf namelijk meerdere malen achtergekomen dat ik beter kwalitatief goede onderdelen kon halen ipv het goedkope alternatief. Dit omdat het vaak niet goed blijkt te zijn en je uiteindelijk meer tijd en geld kwijt bent dan als je gelijk kwalitatief goede onderdelen had gehaald.

Mijn advies is dan ook om gewoon voor een degelijke 'standaard' auto te gaan met niet teveel poespas. Wat betreft de keuze tussen mk1 en mk2 vind ik dat je aan een mk1 een wat uniekere wagen hebt, maar dat is misschien ook mijn subjectieve mening omdat ik er zelf een heb.

Ik hoop dat je een leuke wagen vind en hou ons op de hoogte! Ik ben erg benieuwd wat je keuze uiteindelijk zal worden!

JelleBullens 09-04-2021 11:09

Bedankt voor de reacties allemaal. Nog tips over waar ik het beste kan zoeken? Gebruik momenteel gaspedaal.nl (en kijk natuurlijk hier op het forum rond) maar kom weinig tot geen 1.5's tegen.

Rick 09-04-2021 11:47

Ik denk dat je voor dit soort auto's het beste Marktplaats kan raadplegen. Dan kom je bij de particulier uit. Gaspedaal is vooral handig voor de auto's die bij autobedrijven te koop staan. Ik vind een Golf van de eerste drie generaties meer een auto die je leuk bij een particulier weg kan halen.

JelleBullens 09-04-2021 16:53

Quote:
Originally Posted by Rick
Ik denk dat je voor dit soort auto's het beste Marktplaats kan raadplegen. Dan kom je bij de particulier uit. Gaspedaal is vooral handig voor de auto's die bij autobedrijven te koop staan. Ik vind een Golf van de eerste drie generaties meer een auto die je leuk bij een particulier weg kan halen.


Als ik deze filters op Marktplaats gebruik (met mijn budget) komen er 3 auto's :eek: als ik via MP zoek en bedrijf ook aanvink worden het er al wat meer! Goed de markt in de gaten houden denk ik :)

Ironvw 09-04-2021 17:56

Ik zou ook de plaats waar de achteras op de auto vast geschroefd zit even controleren op roest want deze zijn ook vaak slecht

Achter de auto zitten 2 gaten in de chassis rails waar de bumper in bevestigd zit
Daar komt vaak regen,modder enz in dus daar blijft vaak water in staan waardoor dit een rotte plek kan worden

Carel Ha 10-04-2021 04:41

Volkswagen Golf madison 1990 90pk
€*3.650,00
https://link.marktplaats.nl/m167151...n=socialbuttons

Misschien dit iets? Ziet er in de basis verzorgd uit en ookal aardig wat opties. En zoals op de foto's weinig roest.

Heb vorig jaar een GL gekocht en die was in de basis erg goed, maar waren toch nog wel een heel aantal dingen die ik heb aan moeten pakken/aangepakt....
Maar zoals gezegd zolang er weinig roest op zit kom je een heel eind. Technisch is allemaal een stukje makkelijker.

Succes met je speurtoch

Rick 10-04-2021 10:36

Zo'n kenteken van eergister moet je ook maar net trek in hebben.
Goed, hij heeft wel opties die je niet snel treft op een Nederlander.
Persoonlijk zou ik even doorzoeken naar een origineel Nederlands geleverde Golf. ;)

Der Typ Siebzehn 10-04-2021 12:52

Wat is belangrijker, het kenteken of een leuke youngtimer 🙄

Carel Ha 10-04-2021 21:22

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
Wat is belangrijker, het kenteken of een leuke youngtimer 🙄


Mijn idee :D

Als ik opzoek was geweest was ik hier in ieder geval naar gaan kijken, weglopen kan altijd nog.


All times are GMT +1. The time now is 17:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.