Aandrijfasbout zit moervast
Ik wil binnenkort mijn subframe herspuiten. Het subframe ligt er ook al uit. maar ik krijg de aandrijfasbout niet los, uiteraard had ik eerst even geprobeerd met een wringijzer, zonder succes.
Dan maar geïnvesteerd in een slagmoersleutel van 680Nm koppel, ook zonder succes. De weken ervoor heb ik er een paar keer goed WD40 op gespoten, maar dat heeft blijkbaar ook niet geholpen :shake: Heb al even lopen Googlen maar ben er niet veel wijzer van geworden. Iemand enig idee hoe ik de aandrijfasbout wel los kan krijgen? Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt! :D |
Verhitten ?
|
Quote:
Aaah strak plan, ik probeer het morgen eens, bedankt! |
Als ik iets heb wat echt heel erg vast zit verhit ik het met een brander , dan spuit ik er wd40 op om het vervolgens nog een keer te verhitten
Ik heb tot nu toe alles nog losgekregen op deze manier |
Quote:
Bedankt, dan probeer ik dat morgen eveneens, hopelijk lukt het :D |
Als ik het me goed herinner zit die vast met 365Nm (maar pin me er niet op vast). Dus die zit sowieso goed vast, maar normaal met een wringijzer en een lange buis erop krijg je die wel los. Kan bestaat natuurlijk wel dat de aandrijfas al eens eruit is geweest, en de monteur hem toen in standje vier met de slagmoersleutel heeft vast geknald.
Eens verhitten kan inderdaad wonderen doen, moet je enkel een beetje uitkijken of je geen dichtingen stuk maakt daardoor en deze dan indien nodig vervangen. Deze zone kan natuurlijk wel wat warmte aan gezien het zo dicht bij de remmen zit. En als ik jou was en je kan hem vinden, dan gewoon een nieuwe gebruiken als je de aandrijfas terug monteert. |
Een goeie luchtsleutel tikt hem zo los.
Eigenlijk moet je deze een slag los maken met een wringijzer van een meter als hij nog op de wielen staat. |
Geen succes met de gasbrander erop.
De moer ga ik sowieso al vervangen. Had hem inderdaad eerst los moeten maken toen hij in een ver verleden nog op de grond stond, ik probeer nog wel wat en anders word het het subframe er terug op zetten. Bedankt :D |
Toch even bij een vrachtwagen garage binnen lopen die hebben een grote luchttol, als je het daar niet mee los krijgt kan je hem wel weg gooien.
|
Quote:
Als ik lees "gasbrander" is dat echt niet genoeg. Je zult een acetyleen brander (roodstoker) moeten gebruiken. Maar misschien zit ik er naast. Een gasbranders, campinggaz oid heeft veel te weinig capaciteit om de boel op de warmen. |
Geen flauw idee waar er een vrachtwagengarage in de buurt zit.
Acetyleenbrander zou ideaal zijn, maar net wat te duur. Heb wat zitten rondkijken en mapp-gas zou het ook wel moeten doen. Dat maar eens bestellen dan. Ben momenteel nog andere dingen aan het doen aan de kas, voordat ik aan het subframe begin. Bedankt voor de reacties :D |
Quote:
Waar kom je vandaan heb op de zaak wel een ander |
MK3 heeft een moer toch ipv bout?
Je hebt dus het fusee en de aandrijfas nog aan elkaar zitten? Denk dat je ook even een gewone autogarage binnen kan lopen en vragen of zij hem los willen halen met de luchtsleutel...moet normaal gesproken ook wel willen. |
Je hebt geen brander nodig gewoon lompe kracht. Daarom dit altijd doen als hij nog op de wielen staat. Naafkap uit de velg, pijp van een meter over de ratel, iemand laten remmen en trekken maar...
Nu gewoon bij een garage die as of homokineet in de bankschroef en een goeie luchtsleutel op die moer. Ze zitten met 200+Nm al jaren vast dus er is gewoon lompe kracht voor nodig. |
Is nu mosterd na de ma maaltijd, maar ik doe dit altijd als eerste. Ooit ook 1x dit gehad en dat was een goede leer :D
|
Ja klopt, bedoel de bout. Denk dat naar een gaan garage mn beste optie is.Had er nooit aan gedacht om de bouten eerst los te maken, subframe is er al een paar maand vanonderuit. Heb de hele onderkant opnieuw gedaan. Bedankt voor de reacties.
|
Quote:
Dat noemt men 'al doende leren' :thumbup: Spreekt vanzelf nu denk ik, maar vastzetten doe je dus ook als de auto weer op z'n wielen staat |
Kop van de bout er af boren
|
Even een DIY ideetje, ken de mk3’s te slecht...
Maar kan je er niet terug een wiel op monteren en er een spanriem rond trekken naar de grond toe zoals ze bij ambulances doen? |
Klopt inderdaad, al doende leert men. Voordat ik aan dit project begon wist ik echt amper iets af van auto's in het algemeen, heb er ook al veel van bijgeleerd.
Het probleem is dat het eigenlijk alleen een kas is. Geen flauw idee hoe ik dat met die spanriem zou moeten flikken. Garages zijn ook dicht door het Coronavirus in België. Heb de fuse er nu afgehaald en de aandrijfas tussen een bankschroef gestopt, de hele moer zit nu gedrenkt in WD40, na een paar dagen nog maar eens met de slagmoer erop gaan. En als dat niks word dan klop ik de bout maar kapot denk ik. Bedankt voor alle reacties! |
All times are GMT +1. The time now is 17:32. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.