Problemen met de dynamo
Sins kort blijft het rode lampje branden nadat de motor draait gaat het lampje wel iets flauwer branden.
Enige dingen gecontroleerd conclusie dynamo laadt wel maar de spannings- regelaar was kapot deze vervangen nu goede laad spanning. Dus de dynamo zou goed moeten zijn.Maar het lampje blijft blijft branden. Dus blijft de bedrading over en daar heb ik enige vragen over. Het blauwe draadje is die alleen voor het dash lampje of heeft ook nog anders nut.Staat daar constante stroom op of niet. En hoe moet ik deze meten en welke waardes moeten er dan zijn. Wel handig om te is dat ik niet thuis ben in elektronica. Heb wel een multimeter om dingen te kunnen meten. Natuurlijk zijn tips altijd welkom |
Als ik het goed heb is het blauwe draadje niet enkel voor het lampje, maar levert dit ook de bekrachtiging voor de alternator.
Wat is de laadspanning? |
De blauwe draad is de D+. Deze loopt via de geschakelde plus door het lampje naar de Dynamo.
De D+ voorziet de rotor van een spanning zodat deze een magnetisch veld kan opwekken, dit veld wekt vervolgens een spanning op in de stator waarmee je de accu laadt. Hoe is je laadspanning? Als deze tussen de 12-13 is, is ie te laag. |
Laadspanning is goed 14.5 volt. Zou de diode ook defect kunnen zijn dan
|
massa probleem of een dynamo die aan het sterven is
|
Alleen de regelaar vervangen is vaak niet voldoende. Lekker laten reviseren dat ding. :thumbup:
|
meet eens de spanning als de motor draait, 14,4V is het max (ik dacht dat het lampje ook begint te branden als de spanning te hoog is).
daarna zet je de lichten eens aan, de spanning mag MAX 0,3V zakken, zoniet zijn de kooltjes of regelaar niet goed. |
Dynamo is 2 jaar oud en de regelaar is vervangen. Hij laad normaal nu dan blijft een massa probleem over.
|
als er een massa probleem is, zal je dit direct merken als je verbruikers aanzet
de accu is 12,5V vol, de dynamo is 14,4V. als je nu zware verbruikers aanzet (koplampen is vlot 10A) en er is een slecht contact van 0,1ohm (quasi NIKS dus), dan heb je 1V spanningsverlies en zakt de spanning van 14,4 naar 13,4V als alles goed werkt, kan het probleem evengoed in je tellerunit zitten |
Rij er al een week of acht mee .Ik heb ondertussen een gebruikte dynamo gevonden die ga ik deze week monteren.
|
All times are GMT +1. The time now is 06:21. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.