5 bak op een 1.3 injectie
Vooraf; ik weet dat er al topics over zijn, maar ik ben op zoek naar wat gedetailleerdere informatie voor het monteren van een 5 bak op een golf 2 1.3 injectie.
1. Ik weet dat er originele (4+e) bakken zijn, maar ik wil graag een echte 5. Nu las ik dat er bepaalde bakken van een golf 3 of polo op passen. Van welke jaartallen zou dit zijn? 2. Met welke bak kan ik mijn originele koppeling behouden? 3. Kan de complete schakeltoren inclusief stangen, pook, schakelvinger e.d. van bijvoorbeeld een golf 3 1.4 bak overgezet worden zonder aanpassingen? 4. Welke druklager heb ik nodig? 5. Moeten er nog zaken afgesteld worden als je een andere bak neemt dan de originele 4 bak? Wat ik wel weet: - Baksteun van de originele bak overzetten (moet deze aangepast/verlast worden?) - Druklager van de auto waarvan de bak komt (alleen typenummer weet ik niet) Mocht iemand een goede bak te koop hebben die compleet klaar voor montage is op een golf 2 1.3 hoor ik het graag! |
Dit stelt werkelijk minder voor dan dat het op het moment mag blijken! Heb zelf ook deze conversie gedaan.
1. Allereerst de juiste versnellingsbak kiezen. Deze komt of van een van de vroegere golf 3 1,4 modellen (tot '94 geloof ik) of van een polo van dezelfde periode. Zolang dit maar een bak met voorcode 085 is. Hierbij heb je ook de steun van een 085 bak nodig. Deze zit enkel in een golf 3. Verschillende bakcodes: APY,CED,CCK,CHL,CEC,CHX,CKR,CNU Als je deze bak hebt, schroom dan niet om eerst het nodige te vervangen. Belangrijk is het vervangen van de keerring om de schakelstang (085301227) Hier lekt namelijk vaak liters bakolie via weg, wat resulteert in een 5e versnelling die droog loopt & verbrand met als gevolg een bak die je wel weg kunt gooien en een hoop frustratie. Hierbij lopen vaak ook de lagers van de primaire as kapot. Neem ook meteen de keerringen van de aandrijfflenzen (014409399D) mee als je toch de bak los van de auto hebt. De rechter aandrijfflens moet je vervangen voor die van je 4-bak, die is namelijk een stukje korter. Dus het moet toch los daar! 2. & 4. Je originele koppeling kun je bij elk van de 085 bakken behouden, deze zijn identiek. Bedenk echter wél dat NU de uitgesproken tijd is om je koppeling te vervangen. Je kunt bij het wisselen van de bak dus mooi bij de koppeling, en je zult altijd zien dat deze een maand na het aanbouwen van de andere bak ineens versleten is. Om deze dan weer te gaan vervangen betekend weer de bak eraf, alles los & veel gescheld.. Nummers hiervan vindt je hier: http://www.oemepc.com/vw/part_singl.../3691459/lang/e Vervang deze dus gewoon mee, heb je een hoop plezier van. Je druklager moet je sowieso meepakken, die van je 4 bak valt waarschijnlijk uit elkaar zodra de bak los hebt :D 3. & 5. Het is niet nodig om de gehele schakelmechaniek over te zetten. Enkel de schakelvinger en het kooitje waar deze invalt op de schakelas van de versnellingsbak zijn genoeg. Deze moet je wel afstellen wat eventjes werk is. Je zoekt nummer 28 & 31 uit deze link: http://www.oemepc.com/vw/part_singl.../3688429/lang/e (met 32,29 & 30 eraan natuurlijk, en klem 25) Dus: - Goede 085 bak zoeken, de meeste zijn verrot helaas. - Bijbehorende versnellingsbaksteun zoeken - Bakolie en keerringen vervangen - Koppeling en druklager vervangen - Schakelvinger en kooi van de 5 bak overzetten En het ALLER BELANGRIJKSTE: Vergeet alsjeblieft na het terugbouwen van de versnellingsbak NIET om je massakabel hieraan vast te maken. Doe je dit niet dan kun je opzoek naar een nieuwe ECU/Computer want die fikt 100% gegarandeerd door. |
Deze codes hebben natuurlijk niet de zelfde verhoudingen.
Die t/m "94 is volgens mijn gegevens ook correct. Vento heeft ook dezelfde bakken gehad. Caddy "03 is ook geleverd met diverse 085 bakcodes. Ik heb nog een nieuwe Sachs koppeling/druklager. Eventueel ook een verlicht vliegwiel. Wil voor mezelf eigenlijk ooit een 02A bak er tegen zetten :rolleyes: Die laatste TIP van Robert is :thumbup: Als je het allemaal wil laten reviseren voor je het plaatst: Ga er van uit dat het op en dicht doen van de bak 250,- kost. Te vervangen onderdelen is extra en loopt redelijk snel op tot enkele honderden extra. |
Iedereen bedankt voor de info! Heb inmiddels een bak gevonden die al eens op dezelfde motor gemonteerd is geweest met steun en t hele mechanisme erbij.
|
All times are GMT +1. The time now is 06:20. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.