resonantie tussen de 3700 en 4200 toeren
Hallo allemaal.
Na een paar golfjes 1 ook cabrio te hebben gereden rijd ik sinds twee jaar weer een golfje 2 als dagelijkse auto. Een 1300 nz met een 4 bak. Top auto. Nu bijna 350 duizend gelopen. Eigenlijk probleemloos buiten wat kleine dingetjes. Maar nu kom ik er zelf niet meer uit. Ik heb vorige week beide aandrijfassen vervangen (SKF). Nu is het zo dat bij ongveer 3700 toeren een resonantie komt opzetten. Bij 4200 is het weer weg en is hij muisstil tot de topsnelheid. In elke versnelling komt het weer opzetten bij hetzelfde toerental. Natuurlijk is het eerste vermoeden de assen. Maar aangezien het bij een bepaald toerental is en niet een snelheid zal het waarschijnlijk toch iets anders zijn. Als de wagen stilstaat en ik gas geef tot 4200 toeren hoor ik niks. Dus het is alleen tijdens het rijden. In elke versnelling. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn. Het lijkt me niks ernstigs maar ik wil het graag oplossen aangezien ik op de snelweg altijd rond dit toerental rij. Uitlaat raakt nergens de carrosserie. Alvast bedankt voor het meedenken. |
Wat gebeurt er als je onder het rijden - met de resonantie - de koppeling vrijtrapt?
|
Quote:
Hallo Erik, Als ik onder het rijden, met de resonantie de koppeling intrap. Is het gelijk weg. Het is enkel als ik in de toeren rijd. |
Het enige wat dan overblijft zijn de koppeling zelf en de ingaande as van de versnellingsbak. Ik heb eigenlijk geen idee wat daar kan resoneren, maar ja...
|
Motorsteunen?
|
De motorsteunen zit ik zelf ook al aan te denken. Heb ze vandaag besteld. Sowieso nooit verkeerd om te vervangen.
Of het de koppeling kan zijn. het vliegwiel. Of iets in de bak zelf. Dan zou ik al een andere bak moeten zoeken en hopen dat die beter is. Het kan zelfs in de motor zitten. Voor mijn gevoel komt het wel van voren. |
wat was de rede om de aandrijfassen te vervangen? was er een specifieke klacht?
|
je hebt de assen wel juist geinstalleerd? aangezien het probleem voor de assen vervangen er niet was en nu wel ineens in lijkt het me logisch als je het in die buurt gaat zoeken....
|
Moeilijk om een diagnose via het internet te stellen voor zo iets, maar als je zegt dat je de koppeling in trapt en het geluid dan weg is zou ik daar vertrekken. Wat gebeurt er als je op de pedaal duwt, welke onderdelen verplaatsen/bewegen, welke onderdelen kunnen vrij bewegen wanneer het pedaal niet wordt ingetrapt en kunnen dat niet wanneer je de pedaal in trapt? Als je op deze manier systematisch gaat zoeken vindt je zo een problemen meestal wel.
|
Het is zeker moeilijk een diagnose te stellen via internet. Ik probeer dingen uit te sluiten wat het wel of niet kan zijn. De assen heb ik vervangen omdat de oude veel speling hadden op de binnenste en buitenste homokineten. Ze begonnen al te knakken als ik remde en optrok.
Omdat het pas is begonnen na het vervangen van de assen zou je zeggen dat dat ook het probleem is. Maar dan zou de resonantie bij een bepaalde snelheid moeten op komen en niet bij een bepaald toerental. Veel kun je niet verkeerd doen met de aandrijfassen wisselen. Boutjes gewoon keurig kruislinks aangedraaid. Eerst handvast en dan definitief vast. Wat is wel vind is dat hij veel stiller is boven de 120 km/u. Voorheen was hij veel rumoeriger boven de 120 km/u. Dus vermoedelijk heeft hij voorheen ook al een resonantie gehad. Maar dan veel minder en rond een ander toerental. Boven de 4000. Een van de motorsteunen is niet meer top. Het blok schuddelt een beetje bij schakelen en koppelen. Dus als eerste wil ik alle motorsteunen vervangen. Dat kan ook een resonantie geven bij een bepaald toerental. kanteling van de motor. Wanneer dat het niet is ga ik er toch een andere bak onder zetten. Gelijk de koppeling mee vervangen. Omdat hij het alleen doet tijdens het rijden en niet als hij stil staat. Wanneer ik onder het rijden de koppeling intrap en gas geef tot de 4000 toeren hoor ik ook niks van een resonantie. Dan vermoed ik weer koppeling, differentieel, of een lager in de bak. |
Je hebt er verder niks aan maar die van mij doet precies hetzelfde .
Resonantie rond de 120 km/h . En ik vind het ook behoorlijk hinderlijk. Dacht zelf eerst dat de uitlaat in eigenfrequentie kwam of zoiets. Heb verder ook nergens echt ruimte op zitten . Bak leek mij ver gezocht , maar zeg nooit nooit . De gebruikte bakken staan nu eenmaal niet bekend om hun betrouwbaarheid. |
Ik probeer het eerst te zoeken bij de motorsteunen. Deze heb ik al gekocht en ga ik komende week vervangen. Mocht dit resultaat hebben zal ik het melden.
|
All times are GMT +1. The time now is 12:26. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.