16v kr wil niet starten help
Mijn 16v kr wil niet starten
Reed 3 dagen terug van huis weg naar utrecht bijna uur rijden e Op heen weg stotterde de auto 1x op parkeerplaats gezet want was al laat ...namiddags weer naar huis maar na paar kilometer weer stotteren ging later beter als ik rustig 90 reed op snelweg bij benzinepomp gestopt en zag dat me on strekkinghyis los zat Vast gedraaid en ging weer goed tot dat ik op 2 kilometer van huis weer stotterde als ik gas wou geven hield ie in dat deed ie eerder dus ook al Nou thuis nog effe wat gekeken bij het onstekinghuis los gedraaid verdelers aan gezeten en start en en lopen Volgende dag naar werk en moest 2 min starten voor ik weg kon nou de bocht om stotteren als ik gas gaf wat als gevolg had dat ik bijna op snelweg was en dat ie daar afsloeg en niks meer wou wel starten maar niet aanslaan Toen ik thuis kwam heb g gekeken stofje weg van verdelerkap andere opgezet en nog niks Wat heb ik gedaan alles is 2e hands wat ik had liggen Heb ander onstekinghuis opgezet Andere verdelerkap Andere bobine Andere startmotor Bogiekabel van bobine naar verdelerkap Hij krijgt vonk loopt dan 5 sec stations als ie aanslaat wat soms ook niet doet als ik gas wil geven stopt ie zoiezo direct Wat wel raar is als voor blok sta heeft zijn de linker 2 bogies zwart en droog en de rechter 2 beetje nat en schoon Hopelijk heeft iemand een idee |
Als je de linker twee bougies proper maakt, gaat het dan weer even beter?
Ik denk even aan een paar goedkope simpele tests die je kan doen: - Afstelling van de motor checken - injectoren uit hun houders trekken, elk in een plastic flesje hangen, brandstofpomprelais overbruggen en dan de luchtweger voorzichtig omhoog tillen. Zo kan je debiet en spuitbeeld van de injectors checken - zien of je geen luchtlekken hebt, deo of remreiniger truukje gebruiken Checken op luchtlekken lijkt me de allereerste zaak. Deze motoren zijn er best gevoelig aan, eerst kijken of dat goed zit anders ga je blijven klooien. |
Quote:
Die injecteren hebben wat speling idd ga dat morgen effe checken Want had bogies al schoongemaakt en dan zijn ze gelijk weer zwart Heb wel bovenop spinnekop de wartel los gedraaid van de injectoren en dan komt er wel benzine uit |
Quote:
Daar weet je eigenlijk heel weinig mee buiten dat er benzine naar de injectoren gaat, maar als die niet de juiste druk heeft zal er ook weinig gebeuren. Luchtlekken in het gehele inlaat en vacuum systeem lijken mij het eerste wat je moet checken. Heeft jouw motor een klopsensor? Ben niet zeker of de KR het heeft. Check ook eens de timing van je ontsteking: verdelerkap eraf halen en dan zie je een streepje op de rand van de verdeler. Als cilinder 1 in BDP staat moet de rotor naar dit streepje wijzen (ongeveer). Dan staat hij in een stand dat het qua timing sowieso moet werken. |
Heb nog een ding als ik auto op contact heb geeft accu 12.3 volt maar zodra ik wil.starten zakt ie naar 10 volt is dat normaal
|
Quote:
Da's volkomen normaal, zolang die niet onder de 8 Ã* 9 volt gaat zit je goed. Voor je gelijk een zot aan het vervangen slaat, onthoud dit: meten is weten. Met K-jet systemen kan je serieus wat geld uitgeven als je in het wilde weg alles begint te vervangen. Vervang alleen dingen die aan vervanging toe zijn. Als je vaker aan je auto gaat sleutelen raad ik het werkplaatshandboek van Bentley Publishers aan. Beste boek over de mk2! Super uitgebreid, met alle elektrische schema's, hopen technische uitleg van hoe alles werkt en hoe je alles door moet meten. |
Me middelste draad van de halgever als ik stekker af haal meet ik met contact aan op de
groene draad 10.2 rood /zwarte 11.2 Accu 12.2 Is dat niet te weinig |
Hmm moet het sebiet eens in de boek bekijken! Maar me dunkt dat dat batterijspanning moet zijn ja.
|
Ok rood/zwart is je voeding, bruin wit zorgt voor massa
Als contact aanstaat moet over deze twee draden spanning staan. Dat is wat het boek zegt, ze geven geen specifieke waarde. Als daar spanning op komt heeft je hall sensor voeding. |
Ok dank je
|
zijn de bougiekabels wel in orde? Daar lees ik niks over namelijk en je zegt natte bougies te hebben... Dan hebben die cilinders dus wel brandstof maar geen ontbranding.
|
Ga ik ook morgen effe checken bedankt !
|
Dit soort plotseling problemen met k-jetronic liggen meestal aan de brandstoftoevoer, dus brandstofdruk/pompen controleren.
De gehele werking van het injectiesysteem hangt nauw samen met de juiste brandstofdruk. |
Heb me injectoren er uit gehaald in flesjes gedaan en nu als ik start komt er geen brandstof in en als ik het relai doorverbind dat de pomp begint te zoemen en me luchtwegen omhoog haal gebeurt er ook niks Doe ik wat verkeerd??
|
Zou het brandstof filter kunnen zijn? Staat wel druk op de spinnekop maar ook niet op de retourleiding
|
Je zei dat je benzine zag als je de koppeling van de injectorslang aan de spinnenkop losmaakte. Was dit veel? Kan evengoed het restje zijn dat nog in de slangen zat dat eruit liep.
De grote sterkte en tegelijk zwakte van de k-jet systemen is het feit dat alles gebaseerd is op de brandstofdruk. Je luchtweger is eigenlijk in de basis een soort brandstofdrukregelaar die de druk opvoert naarmate er meer lucht binnengezogen wordt. Als er benzine uitsijpelt als je de injectorslang losmaakt kan je nog niet zomaar concluderen dat de spinnenkop druk krijgt. Druk en debiet hangen samen, als je geen drukmeters hebt is het debiet al een goede indicatie. Je begint met de opvoerpomp. Je haalt de output leiding los, dat is die naar de hoofdpomp loopt. Daar steek je een stop in. Dan steek je een ander stuk benzineleiding op de uitgang van de opvoerpomp en hang je het ander eind in een maatbeker. Je overbrugt nu het brandstofpomprelais zodat de pompen exact 10 seconden lopen. Er zou nu een 400ml in de beker moeten zitten. Als dit goed is kan je de hoofdpomp checken. Daarvoor maak je de koppeling die in de retourleiding zit in de buurt van de spinnenkop los. Het eind dat nog aan de spinnenkop vast zit hang je in een maatbeker. Overbrug het brandstofpomprelais zodat de pompen voor exact 30sec lopen. Het debiet hangt af van de spanning die je pomp krijgt. Bij 12V zou je op 30 seconden tijd meer dan 750ml in de beker moeten krijgen. |
Kijk, de persoon hierboven heeft er ook verstand van. Top.
Wat namelijk vroeg of laat gebeurt bij iedere K-Jetronic is dat de opvoerpomp in de tank het begeeft. Dit gaat zo geleidelijk dat je het niet merkt. Wat je ook niet merkt is dat de hoofdpomp onder je auto hierdoor ook af en toe droogloopt waardoor deze ook erg hard slijt. De eerste verschijnselen hiervan zijn meestal het af en toe wegvallen van de brandstofdruk zoals jij ervaren hebt. Ik gok op ten minste een defecte brandstofpomp, maar beter beide tegelijk met het filter vervangen. Maar uiteraard eerst meten dmv hierboven genoemde methode. :thumbup: |
Jongens super bedankt ga morgen gelijk aan de gang 👌
|
Heb de opvoerpomp in de tank getest neem aan als er brandstof in zit en ik hoor hem ook dat als ik de output aansluit dus met pijltje weg van de tank en er komt geen benzine uit hij kapot is ?
|
Inderdaad. En met een beetje pech volgt je drukpomp snel omdat hij al even droog gelopen heeft.
Pompjes zijn gelukkig universeel te verkrijgen. |
All times are GMT +1. The time now is 22:39. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.