Motor swap + interieur
Uit interesse en met het oog op een mogelijke toekomstig project heb ik wat vragen over een motor swap en het interieur.
Ik wil dan een 20vt in een mk1 leggen (of misschien een TDI, mocht dat iets uitmaken voor mijn vraag. Maar waarschijnlijk een 20vt) Wat ik overal lees is dat de meeste de kabelboom van de mk1 en de donor fuseren, wat ik eruit begrijp is dat vooral vanwege de zekeringskast en het dashboard. Kan ik van de donorauto ook de complete kabelboom gebruiken en deze strippen tot de noodzakelijke delen die nodig zijn? Ik wil dan ook een 6N2 dashboard gaan gebruiken. Kan een kabelboom die aan een 20VT hangt (en/of een TDI, bijvoorbeeld ASZ) zo aangesloten worden op tellers van een 6N2? En hoe zit het met de deurvergrendeling? Kan je als je de kabelboom en ecu van de donor gebruikt ook de centrale deurvergrendeling gebruiken van de donor? En dan bedoel ik met name de remote die daar bij hoort. Ik begrijp dat je de vergrendeling zelf niet kunt overzetten. Maar je kunt vast wel het signaal van de donor deurvergrendeling gebruiken om een deurvergrendeling set voor een mk1 aan te sturen? |
Is dit een domme vraag? Of een rare vraag?
Of iets? Ik vind dit wel interessant om te weten |
Allles is mogelijk. Maar als nog niemand het gedaan heeft moet je toch echt zelf het wiel uitvinden.
Als je een donor auto hebt strip je normaal gezien gewoon de kabelboom van die, tot de strikt noodzakelijke delen voor de motor. Vergeet echter niet dat er ook startblokkering via sleutel kan werken. En dan heb je dus ook de juiste sleutels en transponderring nodig (startblokkering kun je ook uit de ecu laten schrijven) Dit doe je ook bij de oude kabelboom die in de mk1 zit. Als je toch een ander dashboard wil gaan gebruiken zal je in elk geval moeten gaan uitzoeken of een 6n2 tellerbak met dezelfde sensoren kan werken als de 20vt(of tdi) spullen. Bij diesel moet je echter wel opletten waar je je toerentalsignaal wegpakt. Dat komt in de regel bij de dynamo weg. En dat is vaak een ander signaal dan bij benzine van de bobine komt. Dus als je een diesel wil inbouwen is vaak ook een diesel tellerbak nodig. Dit is algemene info die je voor in principe elke ombouw kan gebruiken. Maar alles hangt af van een goeie voorbereiding. Verwacht niet dat je zo'n blok op een weekendje hebt omgebouwd met ale aanpassingen die nodig zijn. |
Centrale vergrendeling verhaal zou ik mooi laten varen. Veel handiger om een universeel setje of een originele set van een golf2 (op lucht) pas te maken.
Wat betreft motor ombouw zou ik origineel dash laten zitten. Ik vind t veel mooier dan een ander erin zetten, maar dat is smaak natuurlijk. Ik heb al meerdere mk1 gebouwd waaronder 16v/20vt/r32 en allemaal met originele dash. Is goed te doen. |
Als het op samenvoegen van kabelbomen gaat is dit echt alles wat je moet weten:
https://youtu.be/3YEw5tY3kdw Duurt een uurtje, maar kijk deze aandachtig helemaal door en dan weet je eigenlijk alles wat je moet weten om het zelf aan te pakken. Plannen is heel belangrijk, toch als je dit nog nooit hebt gedaan. Goed op voorhand uitdenken welke draden je moet houden van welke kabelboom. |
Quote:
Quote:
Mijn idee was om gewoon de gehele kabelboom van de donor te pakken, dus ook inclusief zekeringkast en van daaruit de koplampen/achterlichten/ventilator/etc. aan te sluiten Quote:
Ik ben vooral benieuwd of de teller van een 6N2 (benzine>20VT of diesel>TDI) kan samenwerken met een 20VT of TDI. Hoe kan ik hier achterkomen of dat het geval is? Quote:
Nee dat begrijp ik, maar ik wil graag van te voren weten waar ik aan begin. Ik gebruik liever de complete kabelboom van de donor met een 6N2 dan dat ik kabelbomen moet samenvoegen. Quote:
Quote:
Ik heb een foto gezien van een Golf 1 met een 6N2 dash en ik vond dat er erg mooi uitzien. (Ik heb de foto helaas niet opgeslagen en kan hem niet meer vinden. Mocht iemand nog foto's hebben van een MK1 met 6N2 dash, dan zou ik die graag willen zien :) ) Omdat de auto toch niet meer origineel is hecht ik ook geen waarde aan een origineel dashboard erin. Quote:
Ik ga hem nu kijken :thumbup: |
Quote:
|
Voor 6n2 dash moet je Stefan zijn topic maar eens door bladeren.
http://www.volksforum.com/forum/sho...111#post1648111 |
Quote:
Zoek bij een diesel maar eens naar de bobine. Daar komt het signaal bij een benzinemotor namelijk vandaan. ;) Op zich is het goed mogelijk om de complete boom van de donor te gebruiken. En pas bij de zekeringbak (richting achterlichten e.d.) te gaan wisselen naar de originele kabelboom. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat er verschillen kunnen zijn in de stekkers van de verschillende onderdelen. Daarnaast kan het zijn dat je met extra accesoires (ik noem een airco) wat kabelboom hebt die je misschien niet meer gebruikt. Goede voorbereiding is inderdaad wer belangrijk. Maar het is niet een eenvoudige motorwissel die plug and play is. Je moet echt zelf gaan onderzoeken. Daarnaast zijn de meeste mensen die een ombouw doen, niet zo vrijgevig qua info, als ze het uberhaupt nog paraat hebben. Het helpt al om een vraagbaak van zowel de donor als je MK1 te zoeken met complete draadschema's er in. Dan kun je alvast zien wat je makkelijk kunt koppelen en hoe. Welke donor ben je van plan te gaan gebruiken? Daarnaast, wat voor MK1 is je basis? Een "smallblock" of een "bigblock"? (voorover of achterover hangend) Dat maakt namelijk wel een verschil in de ombouw qua motorsteunen. Tellerbak werking is overigens meer afhankelijk van de sensoren en waar de sensorwaarden worden opgepikt. Het ene toerentalsignaal is het andere niet. Voor de snelheid is het soms mogelijk om de sensor in de bak (en eventueel daaronder liggende tandwiel) te wisselen voor een die de juiste waardes doorgeeft aan de tellerbak. Dit werkt ook zo met de temperatuur en benzinemeter. Maar hou rekening mee dat dit een basis is. Je gaat nog een hoop kleine dingen tegen komen tijdens het proces. Ookal heb je het nog zo goed voorbereid. |
Quote:
Dankjewel voor de link! Staat meteen iets interessants in (ik heb nog niet alles doorgelezen) Quote:
Dat is misschien beter. 6N2 kabelboom + donor motor kabelboom. Mocht puur de donor kabelboom niet werken. Quote:
Quote:
Quote:
Wat zijn de aanpassingen die je moet doen bij de benzinetank? Kan je de originele meter van de Golf MK1 aanpassen? Of kan je de meter van de 6N2 gebruiken in een Golf MK1 tank? Of van de donor? Quote:
Dat begrijp ik, ik zou het ook niet anders verwachten. Ook dat het altijd duurder zal zijn dan dat je van te voren inschat. Maar dat gaat natuurlijk hand in hand met het aanpassen naar iets wat niet standaard is. |
Quote:
|
All times are GMT +1. The time now is 07:48. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.