Homokineet golf 1
Ik ben bezig om 2 nieuwe homokineten op de aandrijfas van m,n golf 1 te zetten maar stuit nu op een probleem
Het gaat om een golf 1 1.3 met 90 mm homokineten en het gaat om de buitenste ( wielzijde) Ik heb de oude homokineet van de as af gekregen en wil nu de nieuwe monteren maar ik snap niet helemaal 100% hoe dit werkt Ik heb 4 onderdelen een homokineet een ijzeren ring een plastic ring en een borgveertje Eerst schuif je de ijzeren ring over de as dan de plastic ring en dan weet ik het niet meer De inkeping in de as waar de borgveer in moet,zit onder de homokineet maar ik moet wel de homokineet helemaal over de as schuiven dus ik kan de ring niet plaatsen Is hier een truuk voor die ik niet weet of moet ik de ring eerst in de homokineet doen en dan erop duwen ? |
als eerste komt de stalen ring met de Bolle kant naar de as, dus met de Holle kant naar de wielzijdehomokineet toe.
Dan komt de kunststoffen ring. Met de platte kant naar de as, en de konische kant naar de homokineet toe. Dan moet je het borgveertje (in de vorm van een C,als we het over dezelfde hebben) in de groef zetten, zo als die hoort. En als die drie dingen op de as zitten, moet je de homokineet er op zetten. Als je goed kijkt, zie je dat het gatmet de vertanding een behoorlijke schuine rand heeft. Die rand knijpt het borgveertje in elkaar. Het is belangrijk om op de homokineet te slaan met een zachte hamer. Het borgveertje moet namelijk "breed springen" in de homokineet, maar dat kan alleen als de veerring (die je als eerste er op gedaan hebt) ingedrukt wordt. (Met een pers werkt het natuurlijk ook.) |
Na het monteren moet je dus testen, of je de homokineet er niet af getrokken krijgt. Hij hoort niet makkelijk af te trekken te zijn, als het borgveertje goed zit.
Ik weet niet hoe je de oude gedemonteerd hebt, maar er bestaat gereedschap voor. |
Kan het dan kloppen dat het borgveertje vrij kort bij de plastic ring zit ?
Ik had eigenlijk verwacht dat de ring verder naar het uiteinde van de as zou zitten zodat hij dan binnen in de kineet zou vastklemmen en niet in de vertanding Op deze foto zit de kineet er alleen nog maar los overheen geschoven dus nog niet aangedrukt |
Hmm, dat heb ik nog nooit gezien.
Zit er dan ook een groef in de vertanding in de homokineet? Zo niet, kan het natuurlijk niet werken. Dan denk ik dat mensen met specifieke kennis van jouw model er iets over moeten zeggen, bij de assen die ik gewens ben, zit het veertje ongeveer 5mm van het einde af... vreemd! |
Dat is verkeerde borg veertje moet er een zijn met 2 rechtop staande lipjes eraan en een groef in de homokineet waarschijnlijk de verkeerde
|
Je heb Assen met een groef aan het het begin van de as dan zit er zo'n borg veer in dan sla je de kineet eroverheen
|
Ik weet niet wat dit voor assen zijn maar dit zijn iig niet de originele.
Bij originele 1100/1300 assen zit er zon 5mm van het eind een groef, en niet +/- 20mm zo als bij jou. Ook lijkt het einde wel schuin afgedraaid. Bovendien zijn originele 1100/1300 homokinten 80mm ipv 90mm (wielzijde). De 90mm passen wel maar zijn 10mm langer waardoor je assen in totale lengte te lang zijn. Dus misschien hebben ze hier e.e.a. aangepast. In deze post kun je zien hoe de assen er standaard uit horen te zien: http://www.volksforum.com/forum/sho...&postcount=2283 |
Ik ben weer heel wat wijzer geworden
Blijkbaar zijn er 2 verschillende aandrijf assen waarvan de aandrijfas met het sleufje zo kort mogelijk bij het begin van de as de meest voorkomende is Ik heb dus een as die wat minder voorkomt en daarom had ik een verkeerde homokineet Zoals vagg freak al zei zijn er homokineten met een borgring meteen aan het begin van de spie baan en die hebben ook een ander soort borgring Deze kineten hebben ook een kleine opening zodat de borgring open kan gaan zodra je hem op de as zet en daarom is de as aan het begin ook wat meer taps toelopend dan de meer voorkomende as,want nu kan de borgring sneller open en schuift de kineet er makkelijker op En dit was de verkeerde Deze as is echter wel origineel vw want ik heb nog een werkplaats handboek gevonden waar deze as in beschreven staat,maar zoals gezegd komt dit denk ik niet veel voor Op de foto is te zien dat de borgring verder naar binnen staat dan normaal Iig allemaal hartelijk bedankt voor het mee denken :thumbup: Topic mag wat mij betreft op slot |
Top weer wat geleerd en handig die uitleg voor andere mensen die hetzelfde probleem hebben :thumbup:
|
Heb er zelf ook al eens mee afgezien vooral met het losmaken al doende leert men. Top dat het is opgelost
|
De oude kineet heb je toch los gemaakt. Moest je toen niet in de kineet en het vet het borg veertje opzoeken/in nijpen?
|
Achteraf gezien wel ja
Ik had begrepen dat je de oude homokineten moet verwijderen door er met een kunstof hamer tegenaan te tikken ( want zo moet het bij de veel voorkomende modellen ook ) En dit lukte ook vrij aardig dus ik had ook geen reden om aan te nemen dat er iets niet klopte |
All times are GMT +1. The time now is 07:01. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.