Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Golf kraakt (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=141079)

joost_joost 03-09-2017 19:48

Golf kraakt
 
De Golf van mijn zoon maakt een behoorlijk luid krakend geluid. Eerst deed hij dat af en toe, maar nu bijna constant. Ik kan er niet achter komen of het van voor of van achter komt, of van links of rechts. Het lijkt van onder de hele auto vandaan te komen. Het wordt niet meer of minder als de auto in veert, of je gas geeft of remt en is niet van de snelheid afhankelijk.
Ik heb al op het forum gezocht en kom dan de volgende oorzaken tegen:
De stabilisator stang -> heeft deze auto niet.
De toplagers -> zijn een jaar geleden vervangen.
De uitlaat -> is gecontroleerd en loopt vrij.
De homokineten / aandrijfassen.

Als het aan de aandrijfas ligt, hoe kan ik dat controleren of moet ik ze maar op goed geluk vervangen?
Zijn er nog meer mogelijke oorzaken?

Het betreft een Golf 2 uit 1984 1.3 liter, 4 bak. Verlaagd met een schroefset.

Johan1982MK1 03-09-2017 20:23

Wiellager?

fcapri 04-09-2017 04:12

aandrijfas zou je goed moeten horen als je gas geeft terwijl je afdraait. dat heb ik ook 1keer gehad dat ik het probleem niet vond, binnen de maand stond ik aan kant en wist ik welke kapot was :D .

wiellager hoor je extra in de bochten, als het lager extra belast wordt.
is de auto verlaagt?

motorrubber kapot misschien? schut de motor heen en weer onder de motor kap als je die start

joost_joost 04-09-2017 17:23

Ja de auto is verlaagd.
Het geluid lijkt niet afhankelijk te zijn van wel of geen bocht maken. De motor schut niet tijdens het starten en helt ook niet veel over als je gas geeft.
Als je achteruit rijdt is er niets te horen. Op een vlakke vloer één meter naar voren gaat gelijk gepaard met het krakende geluid.
Als ik de auto van de handrem af zet en uit de versnelling en dan probeer in te veren, is er aan de linker voorzijde een beetje geluid te horen. Rechts hoor je niets.

fcapri 05-09-2017 06:49

als je een dolly hebt of kan aan geraken, zou je eens 1 wiel erin kunnen zetten en dan de auto 1 meter op vlakke grond verduwen. zo kan je wiel per wiel testen en eventueel wiellagers uitsluiten.

als je die op vlakke vloer 1 meter vooruit zet, duw je dan, of is het op motorkracht. probeer anders eens hetzelfde zonder dat de motor draait. dan kan je de aandrijflijn uitsluiten of de lagers.

ik begin uw aandrijfassen te vermoeden en dan hoofdzakelijk 1 homokineet aan de bakzijde.
zou het eentje zijn aan de wielzijde, moet het verergeren als je acceleert met stuur maximaal verdraait (even testen op parking. stuur maximaal draaien en vertrekken, dan eens stuur maximaal de andere kant en weer vertrekken)

golf mkII 16v 05-09-2017 20:17

subframe bouten ff na trekken

joost_joost 10-09-2017 19:22

Bedankt voor jullie meedenken. Gisteren weer eens met de auto gereden. Het viel mij op dat het kraken ineens minder is. Zou dat door het natte weer kunnen komen?
Op een parkeerplaats wat geprobeerd.
Rondjes draaien linksom en rechts om -> Geen kraken
Achterruit rijden -> geen kraken totdat je het gas los laat
Voorruit rijden -> kraken bij gas geven bij gas los laten stopt het kraken.
De auto duwen -> geen kraken

Ik begin het idee het krijgen dat ik het niet moet zoeken in de aandrijflijn, maar in de ophanging van de motor. Dus zal ik de bouten van het subframe eens controleren, en de motorsteunen.

Johan1982MK1 10-09-2017 21:53

Draagarmrubbers kan ook nog. Bewegen ook veel bij gas geven / gas los laten.

durneet 11-09-2017 02:28

ooit eens voorgehad bij een polo, bij nat weer niks, droog hoorde je gerkraakt, was de rubber in de baksteun,

joost_joost 15-09-2017 20:21

Ik ben met een koevoet alle motorsteunen en wiel ophangingen na gelopen op speling en rare geluiden. Niets kunnen vinden. Totdat ik een klem op de uitlaat zag zitten waarvan mij het nut niet duidelijk was. Daarom eens wat beter naar de uitlaat gekeken en ontdekt dat de uitlaat op het stuurhuis ligt. Ik heb er een oude sok tussen gedaan (moest de uitlaat daarvoor met de koevoet lichten) en ben gaan rijden. Het geluid is weg :) .
Nu zag ik in de Haynes manual dat er een strip aan de klem hoort te zitten (zie tekening)




Aan één van de bouten van de versnellingsbak lijkt het andere einde van de strip het hebben gezeten, dus niet zoals op de Haynes tekening aan een soort C-beugel.




Kan iemand bevestigen dat de constructie zo hoort te zijn zonder de C-beugel? . Voor de strip kan ik wel een nieuwe maken, maar het is makkelijker als iemand mij kan zeggen wat de afstand tussen de gaten moet zijn.

Erik Baas 15-09-2017 21:01

Quote:
Originally Posted by joost_joost
ontdekt dat de uitlaat op het stuurhuis ligt. Ik heb er een oude sok tussen gedaan
Hopelijk een onbrandbare sok...

joost_joost 16-09-2017 08:43

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Hopelijk een onbrandbare sok...


Klein stukje rijden zodat het niet te heet kan worden. Daarna de sok weer verwijderd. :)

tim_j 16-09-2017 09:26

De opzet hoort te zijn als op de illustratie, het stripje vanaf de c-beugel naar de uitlaat maakt het niet uit welk materiaal je pakt,strookje alu is ook goed. Dat ophangpunt zit daar omdat er anders een enorme hefboom op het spruitstuk en de boutjes komt te staan. Normaliter zit er ca 5cm tussen de uitlaat en stuurhuis.

joost_joost 16-09-2017 14:28

Dus de C-beugel hoort daar te zitten. Nu nog uitzoeken waar deze vast hoort te zitten en wat de afmetingen er van zijn. Een nieuwe beugel kan ik dan op mijn werk laten maken.

ar1g3 16-09-2017 23:11

Goed dat je het gevonden hebt!

Ik wil nog wel even meegeven dat jou auto wel degelijk een stabilisator stang heeft, anders is er iets grondig mis. Je moet maar eens kijken, van aan je draagarmen vertrekt er een stang die via de achterste dwarsbalk van het subframe (ter hoogte van het stuurhuis enz) naar de andere kant van de auto loopt. Dat is je stabilisator stang. Zonder die stang zou de auto nauwelijks te besturen zijn.

tim_j 17-09-2017 13:03

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Goed dat je het gevonden hebt!

Ik wil nog wel even meegeven dat jou auto wel degelijk een stabilisator stang heeft, ... ... Zonder die stang zou de auto nauwelijks te besturen zijn.

Nee dat is niet zo. vooral de basismodellen hadden er geen. (1.3 met carb) ook zonder rijd het goed, wel merk je dat de boel minder stijf is door het ontbreken van de stang. Maar rijd prima.

The_Maxx 18-09-2017 23:33

Als het goed is heb ik die beugel nog liggen.

Voor 1 euro (Plus verzending) mag die weg. Anders verwijnt ie toch in de kliko

joost_joost 20-09-2017 17:16

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Als het goed is heb ik die beugel nog liggen.

Voor 1 euro (Plus verzending) mag die weg. Anders verwijnt ie toch in de kliko


Oei, dat wordt wel mijn spaarvarken slachten :) maar ik ben er flink mee geholpen.

Je hebt een PB.


All times are GMT +1. The time now is 16:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.