NZ stekkertje in carterventilatie systeem.
Hallo,
Op de nieuwe Golf 2 was een stekkertje (2 polig) dat los bungelde. Het stekkertje bungelde achter de luchtinlaatschacht vlak bij de koppeling van het olieventilatie systeem. Op het L stuk van het olieventilatiesysteem (dus tussen ventilatieventiel en luchtinlaat) zit een stekkeraansluiting. De stekker past hierop. Dit heb ik nog niet eerder gezien en ben erg nieuwsgierig wat dit is. Kan iemand uitleggen wat dit is? Het lijkt dat het stekkertje lang niet aangesloten is geweest. Het koper was erg aangetast. Dit schoongemaakt en aangesloten. Het had niet veel effect, misschien dat de motor een fractie beter (iets ronder) loopt. Dus nogmaals, weet iemand wat dit stekkertje is en wat zit er in het L stuk waar het op aangesloten kan worden? |
Draadkleuren? Bouwjaar? Evt. 'n foto?
|
Het bouwjaar is 1990
|
Dit is een verwarmingselement voor de carterventilatie. Niet alle NZjes zijn ermee uitgevoerd omdat het een terugroepactie was. Maar dan gaat niet iedereen natuurlijk.
In dit geval zit het we op. Heb je alleen wat aan in de winter, omdat de carterontluchting dan voor problemen kan zorgen (gaat in de winter graag dichtzitten door bevriezing) |
Dit is daarna opgelost met de flexibele buis van hitteschild op het uitlaatspruitstuk naar de luchtfilterbak.
Aangezogen lucht is daarmee altijd warm. Heeft die van jou deze buis wel? |
Bedankt voor de reacties!
Mijn Golf 2 heeft een hitteschild met buis/slang naar luchtfilterbak. Is het zeker een verwarmingselement voor de carterontluchting? Lijkt me stug dat de warme lucht via het ventiel (zwarte paddenstoel) in het carterontluchtingssysteem komt. Én het ventiel zorgt er toch voor dat de carterontluchting alleen naar de luchtinlaat kan stromen en niet andersom? Is het niet gewoon om de lucht in de luchtinlaat te verwarmen? Want warme lucht stijgt en stroomt dan in de rubberen lucht inlaatslang/buis naar het gasklephuis? Waarom was er een terugroepactie? Was het gevaarlijk of werkte het niet? Oftewel moet het afgekoppeld worden of is er mee door te rijden? |
terugroepactie was omdat de carterontluchting in de winter graag wilde bevriezen. Dit kan tot een te hoge carterdruk en daarmee mogelijke motorschade leiden.
Onderdeelnummer is 068906391 (op jou foto zijn alleen de laatste 2 nummers niet leesbaar) Dat ventiel is een klep die de carterdruk regelt, geen eenwegsventiel dus. Lucht kan beide kanten op. Die buis vanaf hitteschild naar luchtfilterbak is voor zover ik weet geen oplossing geweest. En dat verwarmingselementje is dus ook gemonteerd op exemplaren die wel al die buis hadden. Bij latere doorontwikkelingen van deze motor zijn er ook wel eens terugroepacties geweest vanwege dezelfde problemen met een bevriezende carterventilatie. En daar zat die buis ook gewoon vanaf het begin. Het hoeft niet aangekoppeld te zijn in de zomer. In de winter kan het wel eens problemen voorkomen. Heb ook geen idee hoe het ding wordt aangestuurd, kan er namelijk geen kabelboomschema van vinden of stroomschema. Dus ik weet niet of die altijd of enkel bij koudstart wordt aangestuurd. |
All times are GMT +1. The time now is 19:01. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.