Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Polo 6N, 6N2, 9N en 6R (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Aantal pulsen van kilometerteller (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=140586)

wob8v 10-06-2017 21:07

Aantal pulsen van kilometerteller
 
Hallo,

Zoals ik in een eerdere thread aan heb gegeven dat ik cruise control in m'n auto heb die niet werkte, bij deze een nieuwe thread.

Ik heb de cruise control werkend gekregen. Het is een aftermarket apparaatje van Rotra, die met een kabel aan het gaspedaal trekt. Hij is alleen nog wat zenuwachtig, en dat komt denk ik omdat hij ingesteld is op een x aantal pulsen per kilometer (dat leest hij vanaf het signaal van de kilometerteller).

Nu is mijn vraag; weet iemand hoeveel pulsen de sensor van de kilometerteller afgeeft? Dan kan ik het ding daarop afstellen.

Alvast bedankt.

SciroccomTDI 11-06-2017 00:47

Ik kan het jou over de sensor van de Golf 3 (TDI) vertellen, omdat ik het toevallig precies weet vanwege mijn project op het werk...

daar gaat het als volgt: snelheid in km/h = frequentie in Hz *97/108

Dat is redelijk nauwkeurig bepaald met een frequentiemeter en GPS...

Dus bij pakweg 110 pulsen per seconde (110 Hz) ben je 100 km/uur aan het rijden.

Helpt dat? :)

EDIT:

Wat ook misschien helpt: die sensor geeft 4 pulsen per sensorasomwenteling.

En dan krijg je weer het verhaal met die rode, groene en witte (?) tandwielen, maar ik weet niet of dat ook voor een Golf 3 zo werkt...

Rallyegolf20vt 11-06-2017 06:44

Ik kom uit op andere getallen :) Ik heb 7 pulsen per as rotatie van een hall gever. Heb een schijfje met 7 nokken gemaakt welke op een homokineet zit en waar een hall voor zit gemonteerd. Hiermee stuur ik een golf 3 snelheidsmeter aan en deze is vrij zuiver qua snelheid aanduiding.

wob8v 11-06-2017 10:53

110 pulsen per seconde bij 100 kmh is ongeveer 4000 pulsen per kilometer. Ik ga ervan uit dat de sensor hetzelfde is, omdat vw altijd al behoorlijk modulair werkt. De overbrengingsverhouding tussen sensoras en uitgaande as weet ik niet.

Ga het dus eerst even met het getal 4000 doen.

Bedankt ik ik laat het jullie weten

wob8v 11-06-2017 10:57

Trouwens, geeft de sensor een blok- of een sinussignaal?

wob8v 11-06-2017 12:38

Die 4000 pulsen per kilometer was een schot in de roos. Het systeem werkt geweldig :thumbup:

SciroccomTDI 11-06-2017 14:35

De sensor van Golf 3 TDI geeft een bloksignaal uit, en wel met 50% duty cycle.

Ik heb toen wel voor een "eigen schakeling" niet gewoon + , GND en Signaal kunnen aansluiten, maar moest nog een pull-up weerstand (tussen + en Signaal) aanbrengen. Heb voor 5 kOhm gekozen, het werkte.

wob8v 11-06-2017 17:51

Die pull-up zit waarschijnlijk in de printplaat van de cc verwerkt. Ik ging er al wel vanuit dat het een bloksignaal was. Zelf dacht ik dat het een Hall-sensor zou zijn, omdat deze sensor een blok-signaal afgeeft. Anders moet er nog weer een Schmitt-trigger in de schakeling geknutseld worden, wat extra kosten met zich meebrengt. En omdat de kostprijs van het complete motormanagement bij VW niet meer dan 350 euro mag zijn, leek me dat niet logisch om te doen.

Wat voor project heb jij lopen / gedaan dan?

SciroccomTDI 11-06-2017 19:31

Ik ben mijn Master afstudeerproject aan het schrijven... en een onderdeel van het project was: data logging tijdens rijden met de electroGolf.

Maar de Golf heeft natuurlijk een mechanische tellerbak en zodoende een mechanische kabel.. toen heb ik de sensor van de Golf 3 gepakt, en heb het aan een kleine microcontroller gehangen, zodat het de frequentie op CAN-BUS gooit..

Later met GPS gecorrigeerd, vandaar * 97/108 ;)

wob8v 11-06-2017 22:17

Klinkt leuk! Ik ben nu zelf de module powertrain van automotive (HAN) aan het volgen. Volgend jaar afstuderen. Welke data heb je gelogd als ik vragen mag?


All times are GMT +1. The time now is 23:19.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.