Motorswap keuren in België - MK2 VR6
Heren/dames,
Omdat ik het zekere voor het onzekere wil nemen, wil ik graag mijn MK2 VR6 project ook inorde krijgen op papier. Dit om problemen bij een eventueel ongeval ,politiecontrole, etc te vermijden. Het project betreft een MK2 Jetta uit '84 met op papier een 1600 blok maar de motor die er nu in ligt is een VR6 (Turbo). Tijdens het opzoeken van de mogelijkheden stuitte ik op onderstaande topic; http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=137380 Blijkbaar kan je intussen wel motorswaps laten keuren in België, simpelweg door het een papier in te vullen en het juiste station uit te kiezen, klopt dit ? Zijn er personen die hier ervaring mee hebben of dit reeds gedaan hebben ? De wagen is reeds 3 jaar oldtimer gekeurd en ingeschreven. |
er veranderd voortdurend wetgeving in belgie.
ik heb weet van 2 autos die een geslaagde motor upgrade hebben gedaan. een capri 2.0 mk1 die van 2.0V6 naar 3.0V6 ging met toestemming van ford. en een capri 1.6 die naar 2.8i V6 is gegaan. beide ombouws zijn dan ook gedaan door motoren die ook in dat model hebben bestaan. je zou dus ook perfect een VW golf/jetti 1.3 kunnen ombouwen naar 1.8GTI. maar of je zo een VR6 gekeurd krijgt is mij nog altijd een vraag. je moet namelijk ook aantonen vanwaar de motor kwam. als je daar invult: de wagen vw jetta 1985 1.3 donor motor VW jetta 1984 1.8GTI dan is er geen probleem. als daar zou staan als donor: VW scirocco 2008 2.8VR6, dan zou de keuring wel eens NJET kunnen zeggen. ze laten niet zomaar alles toe. ik probeer al een jaar of 5 toestemming te krijgen om een escort 1.3 uit 1978 (40kW) oldtimer om te keuren naar 20kW electrische aandrijving en daar moet ik ook toestemming voor krijgen van ford zelf. ik wou er ooit een 2.0 in leggen van een RS2000. probleem is dat RS2000 altijd die speciale fornt hebben en 2deurs kassen. ik heb een flatnose 4deurs. die hebben enkel als RS2000 bestaan in australie. ook geen mogelijkheid om dat in belgie omgekeurd te krijgen, en ze zijn door ford ooit zo geproduceerd (alleen niet in belgie). doe eens een belletje naar zo een keuringsstation, zeg dat je in NL een auto hebt gekocht met een VR6 motor in maar dat die op papier niet werd aangepast. vraag of ze dat in belgie kunnen omzetten met zo een ombouwblad (weet je direct of het kan) |
Hmmm.. Dat heb ik inderdaad ook vaak gelezen; motorswap mogelijk indien de nieuwe motor ook geleverd werd in het zelfde type wagen. vb Jetta 1.3 naar Jetta 1.6 zou dan zonder problemen kunnen. Wat er nu wel of niet waar van is blijft dan inderdaad de vraag.
Dat je de toestemming nodig hebt van de fabricant heb ik ook een aantal keer gelzen. Echter denk ik niet dat Dieteren gaat toestaan om een VR6 (turbo) blok om te bouwen in een MK2, ookal word dat in NL en DE wel toegestaan. Misschien kan ik ook eens puur informatief naar hun bellen met het zelfde smoesje als jij voorstelt voor de keuring (waarvoor dank trouwens, mooie truc). Zal later vandaag beide partijen proberen bellen en hier het resultaat ook even neerzetten ;) |
een omgebouwde auto naar VR6 importeren in belgie lukt wel zolang de NL papieren de VR6 motor ook hebben.
dus heb kan wel dat je een jetta op VR6 krijgt. de vraag is alleen of je daar ook aan geraakt met een reeds belgische wagen. in NL/DE heb je geen toestemming nodig. de RDW in NL laat toe dat je een zwaardere motor steekt. geloof tot 40% vermogen toename mag zo. heb je meer vermogen of wijzigt het aantal cilinders, is het een ombouwprocedure in lelystad, en die kost geld, veel geld. vandaar dat sommige NL'ers dat ook niet doorvoeren dan en zo doorrijden met de ombouw (of verkopen aan een buitenlander) dat documentje waar over gesproken wordt, vind je ook bij de BFOV. je kan die eventueel eens een mailtje sturen. de titel is heel duidelijk. alle voertuigen van VOOR 1968 mogen dat doen, en dan zeggen ze er ook bij dat de autos aanzien als oldtimer het ook mogen (en dat zijn in principe autos tot 1992 op O-plaat) |
Er zijn ook wel golftjes 1 met g60 goedgekeurd maar een ferme rompsloop heb ik gehoord. Gewoon ene kopen in nederland die omgekeurd is bij de rdw. Heb er ook nog gezien die veel moeite hadden dan maar zijn wel gekeurd geraakt.
|
Motorswap is perfect doenbaar in België.
Ik heb zelf een vw Jetta mk1 2.0 16v ABF gekeurd in België. Eerst de volledig ombouw gedaan en dan met de juiste papieren naar de keuring gaan en alles afgeven en dat komt in orde. Let wel op enkel Old timer mogelijk. Ik snap niet dat iedereen zegt dat het niet mogelijk is terwijl ik zelf het voorbeeld in de garage heb staan gekeurd en verzekerd met een ABF MOTOR ingebouwd door mezelf. Foto van de keuring En voor mijn garage |
Welke papieren heb je dan juist nodig voor die keuring en waar ben je juist geweest ? Weet je toevallig of er regels zijn over vermogen of meer cilinders etc ?
Ben er vandaag niet toe gekomen maar morgen toch even bellen naar de keuring zelf om eens te polsen |
@fcapri: ik heb mijn golf 2 uit 91 omgekeurd van 1.3 naar vr6. Dat is dus wijziging in aantal cilinders en meer als 40% vermogen. Kosten waren 55 euro.
In Nederland gaat het geld kosten als de auto 15 jaar of nieuwer is en als het betreffende model niet origineel met de motor is geleverd(type goedkeuring). Dan kan je idd naar Lelystad. |
Quote:
https://www.bfov-fbva.be/nl/procedu...-van-een-motor/ Onderaan deze link sta een pdf bestand deze download en afspringen en gewoon invullen en mee afgeven op de keuring. Ik ben in Heist op den berg geweest. |
Quote:
Enig idee of motorupgrades toegestaan zijn bij zo een herkeuring ? Zou ideaal zijn moest ik die turbo of allesinds het totaal vermogen op papier krijgen. Lijkt mij onwaarschijnlijk maar you never know. |
Oke, voor de geinteresseerde;
Heb vandaag bij 3 stations geinformeerd; Londerzeel, Mechelen en Heist-op-den-berg. - Bij Londerzeel zeiden ze dat ze inderdaad weten dat het in Mechelen en HODB goedgekeurd word maar bij hun niet (strenger). - Dan naar Mechelen gebelt om uitleg te vragen. Wat de chef daar zei; Je kan dus gewoon de motorswap aangeven bij de keuring, dat document invullen en dan alles richting Brussel versturen. DIV bekijkt dan of ze het aanvaarden of niet, indien het aanvaard word veranderen ze de gegevens naar de nieuwe motor. Echter word er enkel een vermogen toegelaten van +-20% meer dan het originele. In mijn geval zou dit dus niet lukken. - Nadien naar Heist-op-den-berg gebelt met de zelfde vraag voor extra bevestiging. Wat ze hier zeiden; dat kan allemaal zonder probleem. Ik moet daar een papier halen, invullen en daarmee naar de keuring komen. zij sturen dan dat papier samen met hun informatie op richting brussel waar de DIV de motorswap zal aanvaarden. De chef hier zei wel dat ze de inschrijving van de wagen niet zullen veranderen. De wagen zal volgens de officiele gegevens nog steeds een 1,6 blijven maar de keuring vermeld wel op het papier dat er een motoraanpassing is geweest met de daarbijhorende gegevens. Dus op inschrijving : 1,6 en op keuringsattest vermeld als 2,8. Volgens de chef zou dit zeker voldoende moeten zijn om volgens regelgeving in orde te zijn (enkel als oldtimer), volledig in orde volgens de wet dus. Omdat ze alle 3 iets anders te vertellen hadden waarvan 2 semi hetzelfde wil ik nu toch zeker zijn of het inderdaad klopt wat de chef van HODB zegt. Is een goedkeuring van DIV samen me vermelding op het keuringsattest voldoende of niet ? Voor deze vraag heb ik even wat kennissen gecontacteerd die bij de politie werken. Ze vragen het maandag na bij hun collega's van verkeer en laten iets weten. |
voila, dat is al iets helemaal anders.
naar wat ik WEET en ik ken de eigenaars die ermee rijden, krijg je enkel een motorswap EFFECTIEF op isnchrijvingspapier als je toestemming krijgt van de constructeur. en die constructeur zal enkel goedkeuring geven voor modellen die zo bestaan hebben. de regels zijn daarbij ook dat je dan MOET voldoen aan het pvg nr van die auto. nadien mag je de auto ombouwen en moet je die dan voorrijden bij de keuring. indien de ombouw volgens de regels van de kunst werd uitgevoerdt, dan zal de keuring jouw papieren naar brussel opsturen voor wijziging. als ze afkeuren, mag je alles weer naar 1.3 ombouwen :screwy: . bv een golf 1.3 en je wil naar een golf 1.8GTI, dan MOET je alle componenten monteren zoals een GTI van fabriek meekreeg. indien de veren, ophanging, remmen, ... anders zijn, moet je jouw golf upgraden naar 1.3 specs. als de fabrikant een goedkeuring geeft om een VR6 te monteren, dan zijn zij uiteindelijk verantwoordelijk als jij je auto kromtrekt door het hogere vermogen. daarom geven ze enkel toestemming voor bestaande modellen. indien jouw fabrikant niet meer bestaat, kan je toestemming krijgen van DIV voor de ombouw. bv heb je een auto uit 1940 van een fabrikant die niet meer bestaan, en die 2.0 motor met 60pk bestaat niet meer en de uwe is onherstelbaar kapot. dan zou je eventueel toestemming krijgen om een ford motor uit 1970 te monteren van 1600cc met 70pk. het grote nadeeltje van het probleem met dat document voor oldtimer keuring is het volgende: stel nu dat ze oldtimers verplichten om elke 2jaar naar de keuring te gaan, dan kan je nu gekeurd worden, en evengoed binnen 2jaar afgekeurd. je hebt dus nooit zekerheid |
Ook kan het verzekeringstechnisch nooit in orde zijn als het niet op u inschrijvingspapier staat. Gezien de verzekering totaal niks te maken heeft met u keuring.
De verzekering kijkt enkel naar het inschrijvingsbewijs que type voertuig, cc en pk. |
ik denk dat het gewoon weer typisch belgisch is, er bestaat een wetgeving maar die is weer interpreteerbaar op 100 manieren waardoor ieder station een andere manier van werken heeft. Ik heb ook al van die max 20% meervermogen gehoord maar anderen klappen daar weer niet van. Collega van mij heeft golf 1 laten keuren met G60, was geen gti dus origineel max 75 pk. Met die G60 zit je dan boven die 20% maar is oldtimer gekeurd met dat document dat derby'79 vermeld. strafste van al is dat hij die wagen 6 maanden later in de zelfde staat verkocht en toen op meerdere punten werd afgekeurd (wel niet de motor), om maar een voorbeeld te geven van de willekeur bij de keuringsstations.
|
Quote:
verzekering kijkt ook daar niet naar. je mag een motor swappen, en dan moet je de verzekering op de hoogte brengen. probleem is dat je dan de baan niet op mag, want daarvoor moet de keuring en DIV de papieren aanpassen. dus als je een oldtimer hebt die wordt gekeurd met een grotere motor EN je brengt dan ook je verzekering op de hoogte, dan zou je wel in orde kunnen zijn. ik zou er dan zeker voor zorgen dat die motor gegevens OOK op de verzekeringspapieren staan. bij een oldtimer maakt het voor de premie niet uit, je betaald op de leeftijd, niet op de CC's. of ik nu een 1.3 of een 3.0 verzekering, t is allemaal hetzelfde. probleem in belgie is de willekeur waarmee ze veranderen. destijds had ik op een opel ascona aan de chassisbalken gelast. in belgie mag je maar heel weinig doen aan chassisbalken. ik had de regels gevolgd hoe je moet lassen en de herstelling werd ook goedgekeurd. 4jaar later sta ik op de keuring, willen ze mij afkeuren omdat de las op die chassisbalk fout was. hadden ze in die jaren eens de regeltjes veranderd. nu las ik ook aan chassisbalken, maar ik werk alles weg zodat ze het niet zien :D |
Oke heren (en dames), het verdikt;
Het MOET op het inschrijvingsbewijs staan. Een vermelding op het keuringsattest of iets dergelijks is niet genoeg. De gegevens van de nieuwe motor moeten eiglk ook op het gelijkvormigheidsattest van de wagen komen te staan wat, volgens hun , enkel mogelijk is via Volkswagen zelf. Maar dus waar zij naar zien is het inschrijvingsbewijs en de gegevens die daar op vermeld staan. Wat ik hieruit besluit is dat het dus nog steeds niet mogelijk is om een VR6 motorswap uit te voeren die op papier staat hier in België. Misschien lukt het wel om na toestemming van het DIV een ander, ietsjes zwaarder blok er op te zetten maar dan veronderstel ik dat je moet voldoen aan die +-20% regel. In mijn ogen is de enige optie de wagen naar het buitenland te exporteren, daar alles op papier te laten zetten en dan terug naar België te brengen. Hoe en wat blijft dan uiteraard de vraag. :) Geweldig toch die belgische wetgeving. Alles spreekt elkaar tegen en als puntje bij paaltje komt mag het niet. Hoewel ik moet zeggen dat de politie er blijkbaar niet echt naar kijkt bij oldtimers ;) zien het nogal snel door de vingers werd mij gezegd afhankelijk van het vermogensverschil (moet veilig blijven wat betreft remmerij etc). Maar dat zal ook wel van regio tot regio en agent tot agent afhangen. |
Nee dat klopt niet: eens een belg altijd een belg, dus exporteren en importeren werkt NIET.
Mijne maat heeft een golfke 20vt.. Gekeurd als oldi. Omgebouwd, terug nr de keuring met idd dat bovenvermelde papier, wordt ingevuld en opgestuurd nr de DIV (en zijn papieren zijn effectief aangepast). Dit volgens mij via Turnhout keuring, maar moet overal lukken. |
je kan een belgische wagen (bv golf 2 1.6) naar NL voeren, en daar ombouwen naar VR6 inclusief papieren wijzigen.
als je die erna echter terug naar belgie brengt, dan is jouw chassisnr in brussel nog steeds gekend als een 1.6 en krijg je die niet als VR6 op papier. ombouwen is allereerst toestemming vragen bij de fabrikant, dat kan zeker en als die motor bestaan heeft, krijgt je normaal wel toestemming. dan bouw je de boel om en zorg je dat je volledig in orde bent zoals de PVG van de donor vermelde. daarna terug naar de keuring om na te kijken en indien je dan voldoet aan het nieuwe PVG, dan gaan je papieren naar brussel. dit is allesinds zo voor een daily wagen. het zou kunnen dat je voor oldtimers een uitzondering krijgt met dat attest van BFOV, maar volgens mij is dit enkel voor autos waar geen PVG van bestaat (pre 1968'ers dus). er zullen misschien wel keuringen zijn die niet zo op de hoogte zijn en daardoor her en der eens een oldtimer toch zo op papier doorlaten (inclusief wijziging bij DIV) |
Quote:
Normaal doet geen enkele constructeur dit (is meestal de invoerder zoals dieteren trouwens en die gaan al helemaal niet akkoord) Je 2de puntje: nope, ook voor na '68. |
ford doet dit HEEL ZEKER.
heb weet van 2 die de aanvraag hebben gedaan en goedgekeurd hebben gehad. 1.6 4cyl naar 2.8V6 en ene was 2.0V6 naar 3.0V6 beide natuurlijk motoren die ook bestaan hebben in dat type auto. ik wou een escort 1.3 omkeuren naar RS2000 maar het probleem is dat ik een 4deurs flatnose heb. en die zijn in belgie nooit uitgekomen als RS2000. in australie hebben ze wel bestaan. als ik er zo 1 vind die in belgie rondrijd, kan ik verwijzen naar zijn PVG nr (ook al is het een alleenstaand geval) voor de goedkeuring |
All times are GMT +1. The time now is 23:35. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.