Audi 80 B3. Climatronic, 5X112, -40mm, xenon, VR5 swap.
Goedemiddag!
Na hier enige tijd zonder account rond gekeken te hebben, nu toch maar 1 aangemaakt en laat ik dan ook maar gelijk mijn auto er op gooien. Een Audi 80 uit 1986, 1 van de eerste van de B3 serie. In 2013 uit Duitsland gehaald, 1.8 JN K-jetronic 5-bak en buiten een handbediend schuifdakje volledig basis. Sinds de aanschaf eigenlijk meteen begonnen met verbeteren en naar mijn smaak aanpassen. Aangebrachte aanpassingen zijn inmiddels; -buitentemperatuurmeter -Audi 90 achterlichtbalk -80 avant achterlichten -extra meters middenconsole -alle tellers aangepast naar witte verlichting -stuurbekrachtiging -middenarmsteun Audi 100 C4 -electrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels -electrische ramen 4x -schuifdak electrisch gemaakt -automatisch dimmende binnenspiegel A4 B6 -Airco met climatronic 80 B4 -interieurfilter -instapverlichting in de voetruimtes -rode en witte instapverlichting in de deuren van een A4 B5 -Cabriolet voorbumper -koplampsproeiers -koplamphoogte verstelling -RS2 koplampen -Bi-xenon lenzen in de koplampen (55w 4300k) -xenon in mistlampen en grootlicht (35w en 55w 4300k) -Aerotwin ruitenwissers Passat 3B -3e remlicht -centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en binnenlichtvertraging Audi A8 -kofferbakverlichting -leeslampjes in de handgrepen -hemel, A- B- en C-stijlen bekleed met alcantara -Km-teller tot 260 km/h -notenhout delen in interieur -bumpers in kleur gespoten -wielnaven in 5x112 -Bolero velgen in 8x17, Urs4. (215/40R17) -40mm verlaging met Vogtland veren, Sachs sport dempers -280mm voorremmen A4 B5 -alle remleidingen vervangen voor Cunifer -Audi Concert met actieve speakers voor & achter -Rode verlichting in deuropeners en asbakken -cruise control -S4 B5 stuur, nieuw met leer bekleed Practisch alle aanpassingen zijn met OEM delen gedaan, ik maak er een hobby van om af en toe een sloperij af te struinen op zoek naar zeldzame VAG onderdelen en dan in het bijzonder de Audi 80/90/100 items. Inmiddels is de auto weer behoorlijk gestript wegens de inbouw van een Passat VR5 motor. Aanpassen wielnaafjes Voor de uitlaat heb ik besloten Corrado Vr6 spruitstukken te nemen, en daarvan de 6e poort verwijderd en dicht gelast. Het is wel gietijzer, dus de tijd zal leren of het ook dicht blijft. Onder de spruitstukken heb ik het (aangepaste) Corrado Y-stukje gebruikt, daarna gaat het in 63mm RVS verder richting de KAT. Zo ligt het er nu bij. Het meeste is klaar, ik ben nog druk met het aanpassen van de kabelboom en koelslangen. Ik verwacht hem tussen nu en 2 weken voor het eerst te kunnen starten. Deze worden TZT ook nog geplaatst, maar dat komt na de keuring. Ik wil ze bij de RDW niet te veel op stang jagen. |
Leuk project met aparte motorkeuze.
Rdw ziet graag dat je remmen aanpast aan het vermogen hoor. Daar jaag je ze niet mee op stang maar laat je zien dat je snapt dat bij meer vermogen ook betere remmen horen. |
Dankje
Dat denk ik ook, maar de Brembo's passen niet in 1 keer aan de veerpoten. Daar moet dus een op maat gemaakte houder tussen en ik krijg van de RDW verschillende verhalen over de eisen hieraan. (Er was al een medewerker die over Lelystad begon.) De A4 remmen die de auto nu heeft passen zonder modificaties, dus die laat ik eerst zitten. Mocht er iemand nog tips hebben mbt de RDW keuring dan hoor ik ze graag, ik heb dat nog niet eerder gedaan namelijk. |
Toffe ombouw en knappe auto zeg! Bolero`s staan hem ook mooi :thumbup:
|
Wij hebben nooit problemen gehad met omkeuren. Alles dat netjes en met goed verstand door ons gemaakt is hebben we altijd gekeurd gekregen zonder naar Lelystad te hoeven.
Een keurmeester van de rdw is niet alwetend, afwijkende dingen vallen misschien op maar als iets er uitziet alsof het origineel is dan valt het vaak niet eens op. Een audi 80 zien ze daar nauwelijks en of er bv standaard 4 of 5 gaats wielen onder zitten weten ze waarschijnlijk niet eens. |
Heel mooi project benieuwd naar het eind resultaat.
|
Gaaf ding!
|
Wauw, prachtige wagen, hoe heb je de s2 koplampen aangepast aan je grill? Knappe ombouw. Ik heb nog wel wat spullen liggen her en der mocht je nog iets nodig hebben....
|
heel gaaf. mooie oudere koets met nieuwe techniek
|
Erg mooi project! Ik ga 'm volgen! :thumbup:
|
Dank!
De grille heb ik gemaakt door twee 90 grillen te verzagen en aan elkaar te lijmen. Ik zal wel wat foto's posten tegen de tijd dat ik de voorkant weer opbouw. |
Respect voor de werkzaamheden, maar waarom niet gewoon een 5 cilinder in lijn ipv zo 'n VR5 ?
|
Ombouw naar een Audi 5-cilinder was nooit het plan, aangezien ik net een bijna compleet nieuw airco systeem had ingebouwd en een nieuwe radiator. (en alle bedrading etc wat daar bij komt.) In het geval van een 5 in lijn had ik dat allemaal kunnen weggooien/verplaatsen wegens te weinig ruimte. Daarnaast zijn Audi 5-pitters erg duur en vind je ze überhaupt niet met een lage kilometerstand.
Ombouw naar Passat/A4 1.8T wordt veel gedaan met de 80 en dat was in de eerste plaats ook mijn idee. Maar toen kwam ik dit setje tegen voor weinig, en dat leek mij ook wel aardig. Iig weer eens wat anders. Het blokje heeft 150k gedraaid en lijkt via de borescope van binnen nog in prima staat. Distributiekettingen ook prima. Vandaag de voortrein opgehaald bij de verzinker: |
Inmiddels weer een stuk verder, hij loopt remt en rijdt, bedrading is grotendeels weggewerkt, interieur er voor het grootste deel weer in.
Ik moet nog wat kleine dingen regelen (o.a. poelies die de koelfan raken, andere verlagingsset.) en dan zo langzamerhand maar eens richting de RDW om de boel te laten keuren. |
Heb je de ketting niet preventief vervangen? Kan je een hoop ellende besparen, zeker met deze kilometerstand van de motor.
Ik ben zelf met een Touran R32 bezig maar daar komt van te voren wel een nieuwe ketting set op. De kettingen bij de VR motoren zijn berucht. Motor hangt er netjes in :thumbup: |
Netjes gedaan.
|
Ketting is niet vervangen. Ik heb hem wel bekeken, maar ik kon geen slijtage aan de ketting en spanners ontdekken.
Misschien is 'ie wel al eens vervangen, geen idee. Je hoort hem af en toe wel wat ratelen, bij warme stationair draaiende motor (minder oliedruk), maar voor zo ver ik weet is dat normaal? |
Quote:
:screwy: |
Zeg ik rare dingen?
|
Zit het probleem niet in rek van de ketting? Dat zie je er niet zo snel vanaf :)
|
All times are GMT +1. The time now is 06:53. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.