motor klinkt raar...........
na drie maanden stalling, cabby naar buiten gerold........ accu opgeladen en starten. Maar wat eens een raar geluid! In februari is tijdens de APK wel de dynamo riem vervangen. Maar toen liep deze nog gewoon vertrouwd. Maar vandaag klonk ze als een diesel..........Wie weet wat voor geluid dit is of wegkomt
Bert gaat om een 1800, 75 pk (aam) |
Ik zou zeggen dat de lager van de alternator poelie gaar is. Gezien het van die kant komt, en het klink als een lager die stuk is
|
Quote:
Wat is een Alternator= ................dynamo? en inderdaad dacht zelf ook aan een lager. :thumbup: Bert |
Een alternator is wat jij bedoelt met dynamo, we hebben het dus over hetzelfde :thumbup:
Als het verschil je interesseert: de alternator wekt wisselstroom op, de dynamo gelijkstroom. Een alternator is efficienter en krachtiger doordat deze wisselstroom opwekt, je moet al een pre jaren 60 oldtimer hebben om een echte dynamo te vinden. De termen worden wel vaker door elkaar gehaald, ik kende het verschil ook niet tot ik elektronica kreeg op de hogeschool. Je kan altijd eens op deze manier testen of het geluid wel van je alternator komt: Al lijkt me dit wel niet honderd procent veilig... :screwy: Dusja, try at your own risk! Of je neemt de riem af en luistert of het geluid weg is (kan enkel als er niets anders vitaal op dezelfde riem zit zoals waterpomp, oliepomp, balans as, ... Of je neemt de riem af en je draait de poelie met de hand rond, dan kan je normaal ook voelen of de lager nog OK is of niet. |
thanxxxs nu weet ik het verschil ook............zag het wel vaker voor bij komen altenator / dynamo..........morgen even de riem er af halen..........
wordt vervolgd! Bert |
Quote:
Ook als de waterpomp stilstaat kun je de motor nog wel heel even laten proefdraaien. |
All times are GMT +1. The time now is 00:50. |