Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Car Café (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=52)
-   -   De Elandtest (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=136387)

SciroccomTDI 31-12-2015 20:34

De Elandtest
 
Op school kwam het onderwerp ESP aan bod. ESP is er toe in staat om de wielen van het voertuig onafhakelijk van elkaar te remmen, met verschillende kracht. Dit gebeurt op een dusdanige manier, dat het voertuig het gewilde pad volgt. "Gewild pad" wordt bepaald aan de hand van de stuurhoek, welke gemeten wordt.
Dit komt het gedrag van de wagen zeer ten goede. Toen gingen wij filmpjes kijken...

Op YouTube staan filmpjes van de Elandtest. Dit lijkt op "het uitwijkmaneuvre" tijdens motorrijlessen, en komt neer op met hoge snelheid links - rechts te rijden.

Filmpjes spreken voor zich:







Bij het laatste filmpje zie je hoe een zwarte Citroën van het type hoog-smal met zijn velgen het asfalt raakt, waarna de auto gelanceerd wordt.


Nu mijn vraag: kan een auto met de zo geliefde 8.5" brede velgen met 165mm brede banden zo een Elandtest doorstaan?



wessel97 31-12-2015 21:17

Ik denk het haast niet eerlijk gezegd. Ik gok dat de band gewoon van de velg schiet waarna alle lucht uit de band gaat.

R-oy 01-01-2016 13:11

Afgaande op de foto die je hier boven post zie ik aanzienlijke ruimte tussen de velgrand en de wang. Dat zou een portie beweging kunnen genereren en zoals Wessel zegt, de band laten doen ploffen of scheuren. Zeker als je kijkt naar de Jeep Grand Cherokee, waar ineens veel kracht en druk op een wiel en band komt te staan, deze het niet houd. Dus heeft het ook te maken met de stabiliteit van de auto.

SciroccomTDI 01-01-2016 13:41

Ik vind het wel frappant dat de auto's met "ballonbanden" dus ook wel degelijk in problemen komen. Je zou bijna denken dat een platte band op een juist brede velg (70%) beter zou zijn. Want je ziet dat een "ballonband" gewoon omknikt...

EDIT: anderzijds gaat het bij de Mazda ook maar net goed...

Uiteraard zijn hoog-smalle auto's gewoon niet stabiel. Ik ben nog opzoek naar filmpjes van Golfjes. Volgens mijn docent tilt een Golfje een achterwiel op, maar kiept uiteraard niet om. Niet omkiepen = veilig :)

wessel97 01-01-2016 14:51

Nu ik er nogmaals naar kijk vraag ik me eigenlijk af ofdat in dit geval ( niet in dagelijks gebruik ofzo) het niet zomaar eens een voordeel kan zijn..?

Doordat die band er vanaf zou schieten heb je geen grip meer.. dus zou je zeggen dat de auto ook niet meer gelanceerd kan worden.. daarom vind ik dat filmpje van die citroën ook vrij apart

R-oy 01-01-2016 16:11

Scirocco, Ik geloof dat de ophanging en de manier hoe de auto zich gedraagt in combinatie met de gewichtverplaatsing van belang is met deze test. Stabiliseert het niet, kiepert de auto om. Met als gevolg dat die Ballon of getrokken banden het zwaartste te verduren krijgen.

Ik heb een test gevonden van de eerste golf (1974) waarin het rijgedrag op de proef wordt gesteld.

Kijk zelf maar :thumbup: ;



Mocht de link niet werken: https://www.youtube.com/watch?v=9d-FNU3q-RY

SciroccomTDI 01-01-2016 16:40

Quote:
Originally Posted by wessel97
Nu ik er nogmaals naar kijk vraag ik me eigenlijk af ofdat in dit geval ( niet in dagelijks gebruik ofzo) het niet zomaar eens een voordeel kan zijn..?

Doordat die band er vanaf zou schieten heb je geen grip meer.. dus zou je zeggen dat de auto ook niet meer gelanceerd kan worden.. daarom vind ik dat filmpje van die citroën ook vrij apart


Nou, mijn docent legde dus uit dat de velg in het asfalt hapt, wat blijkbaar aanzienlijk hogere wrijvingscoëfficient heeft dan band-asfalt. En dat is de reden dat het echt als "voetje lappen" werkt, de auto struikelt echt over dat punt van velg-asfaltcontact.



Hier een werkende link :thumbup: , dank je wel!

Quote:
Originally Posted by R-oy
Scirocco, Ik geloof dat de ophanging en de manier hoe de auto zich gedraagt in combinatie met de gewichtverplaatsing van belang is met deze test. Stabiliseert het niet, kiepert de auto om. Met als gevolg dat die Ballon of getrokken banden het zwaartste te verduren krijgen.


Dat klopt zeker, de constructie van het onderstel, rolcentra, slipstijfheden van de assen, zwaartepuntpositie, ESP of niet .. speelt allemaal een belangrijke rol.


Hier ook de Rocco 1:



All times are GMT +1. The time now is 18:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.