Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   golf mk1 gti project (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=135438)

thmzs 09-10-2015 19:42

golf mk1 gti project
 
Bij deze ga ik mijn project hier ook eens voorstellen.
Het gaat om een golf mk1 gti met 1.8dx motor van het bouwjaar 1983.
Motor draaide niet meer, interieur was volledig uitgebroken, roest op vele plaatsen, lak die overal los kwam, ophanging die niks meer waard was, en nog zoveel meer.

Wou graag een oldtimer project beginnen om mij in mijn vrije tijd aan bezig te houden en dit was dan het resultaat:







Ben dan begonnen met de kas volledig te strippen.













Nu had ik een goed overzicht en een basis om met te werken.
Dus als eerst heb ik de motorruimte volledig ontdaan van lak, kit, roest en alles goed proper gemaakt tot op het blote plaatwerk.













Na alles proper gemaakt te hebben heb ik de ruimte behandeld zodat deze niet meer kon roesten.
De batteryhouder was zodanig weggeroest en aangetast van batteryzuur dat ik besloten heb er een nieuwe in te plaatsen.




Onderste deel van het voorpaneel was ook aan vervanging toe dus deze uitgeslepen binnenkant ook volledig proper gemaakt en een nieuw deel aangepast en ingelast.



















De onderste hoekjes aan de voorruit waren niet meer in goede staat zoals wel gekend is bij de voegere golfjes dus ook hier nieuwe stukjes in.
















Volgende op de lijst waren de voorste binnenkanten van de wielkasten.
heb deze op de zelfde manier zoals de motorruimte klaargemaakt om terug in goede staat te krijgen.







Na het blootmaken eerst in epoxy gezet en alle naden afgekit en uiteindelijk terug steenslag opgeplaatst aan beide kanten.







Vervolgens heb ik mij dan achter wat staal gereden om mij 2 steunen te maken waarmee ik de wagen in de bumpergaten kon oppakken en zo laten draaien om de bodem van de wagen ook volledig in orde te zetten.
Tot mijn grote verbazing kwam de bodem er nog heel goed vanvoor na het verwijderen van alle steenslag wax en kit.
Heb enkel aan de bestuurderskant tegen de drempel een nieuw stukje plaat moeten lassen.













Nu was de bodem aan de binnenkant aan de beurt.
Terug alle kit en steenslag verwijderen + dat de bodem vol met antidreunplaat lag en dit was echt een hels en mega vuil werk om dit weg te krijgen.




Hier ook een laagje epoxy.







De rest van het plaatwerk dat aan vervanging toe was kon nu ook veranderd worden aan de buitenkant.
Nieuwe binnenste en buitenste wielbogen, Nieuw plaatje waar de benzinedop zit en het onderste deel van het achterpaneel ook vernieuwen.

achterste wielbogen en benzinedopplaatje:































achterpaneel:







Alle laswerken zaten er op en dan toch maar besloten om de motorruimte en binnenkant al te schilderen.
















De rest komt volgende keer.

LRR 09-10-2015 20:25

Marsrood !!!

Mk1driver 09-10-2015 20:26

Goed bezig :thumbup:

turbojo2 09-10-2015 20:34

Goed bezig man. Alleen jammer dat je de 2 typen plaatjes op de slotplaat en de bevestigingsrubbers van de oliekoeler hebt mee gespoten.

thmzs 09-10-2015 21:16

Quote:
Originally Posted by turbojo2
Goed bezig man. Alleen jammer dat je de 2 typen plaatjes op de slotplaat en de bevestigingsrubbers van de oliekoeler hebt mee gespoten.


De plaatjes zijn niet meegespoten maar afgeplakt. Voor vele zal dit misschien raar of dom klinken maar wou deze niet afboren en nieuwe revetjes inschieten maar de originele behouden :)
En die rubbertjes zijn al vervangen hoor. Zal later wel tevoorschijn komen.

heinz74 09-10-2015 22:01

laswerk valt me mee..ik heb nu al zoveel van die krengen gezien in mijn leven..en buiten de standaard plekken roesten ze soms daar weer wel -daar weer niet..
rotte A stijlen bij een 83er->bijna nooit..,reservewielbak en achterpaneel...altijd..wielranden achter..altijd..voorfront..na 80 ..soms..achterasophanging..na 80 sporadisch..(dramatisch dan )..dorpels en kriksteunen ..voor 80 ..altijd... na 80 ?soms helemaal niks ..,soms kei en kei rot..
en toch zie ik type 3's die nog rotter zijn...

Der Typ Siebzehn 09-10-2015 22:30

Goed bezig, alleen jammer dat je 'm niet weer in de oorspronkelijke kleur terugbrengt.

swinz 10-10-2015 10:57

Inderdaad jammer van de kleur, gezien dit volgens mij Helios Blau is kan het mogelijk nog wel eens een Pirelli uitvoering zijn ook. (ik zou eens kijken of je hier nog wat van kan terug vinden als de sticker in de achterbak nog aanwezig is, of eventueel een document aanvragen bij Volkswagen History)

Neemt niet weg dat Mars Rot ook een super gave kleur is :)

volkswein-rider 10-10-2015 11:00

Mooi project!!
Succes :thumbup:

thmzs 10-10-2015 11:30

Om verder te gaan heb ik dan alles uit geplamuurd en alles terug mooi vorm gegeven om klaar te zetten voor de grondverf.






















En uiteindelijk dan in de grondverf gezet.







Het dak moest enkel nog geschuurd en voorzien worden en dan kon de hele kas geschuurd worden voor te spuiten.




Tussendoor zijn alle losse stukken ook klaar gezet maar ben blijkbaar veel foto's verloren geraakt dus jammer hier geen afbeeldingen van.

dan alles het cabine in en schilderen maar.










Mijzelf ook bezig gehouden met een aantal kleinere onderdelen te zandstralen waarvoor ik mij een hobbystraalcabine heb aangeschaft en moet zeggen dat die dingen wel heel goed werken voor de doe het zelver.






















De achteras heb ik wel laten stralen want die ging er dan weer niet in :)







en nu ben ik volop bezig met het terug opbouwen van de golf.
meer foto's volgen later.

Mark_MK1 10-10-2015 16:52

Gaaf project! Ben benieuwd naar het resultaat. Goed bezig :thumbup:

Dopue 10-10-2015 18:09

mooi project :thumbup:

Hight 10-10-2015 21:29

nice!!!

René 10-10-2015 23:04

Welkom! En wat een gaaf project!

Van Limburg 12-10-2015 09:27

Serieuze vorderingen ! Ziet er mooi uit !

NielsDub 12-10-2015 10:11

Mooi project! Wordt weer n nette GTI! Weet je meer over de historie vd auto? Uitvoering e.d.? Zoals hierboven al staat, zou t best een heliosblauwe pirelli gti (geweest) kunnen zijn. Als dat zo is, dan vind ik t zonde dat je m niet in de ori kleur terugzet. Maar dat is mijn mening hè, 't is jouw auto dus je moet dat vooral zelf weten natuurlijk. :thumbup:

kroeps 12-10-2015 10:15

Gaaf project!!

chrisjuh 12-10-2015 11:31

Mooi hoor en lekker grondig ook, wat betreft de kleur; gewoon doen wat je mooi vindt. :thumbup:

Marco R29 12-10-2015 12:16

Goed bezig zo!
En zo'n straalkastje is echt wel een uitkomst.
Ff stralen, grondverf en verf erop, en weer als nieuw!

thmzs 12-10-2015 16:24

Over de geschiedenis weet ik niet al te veel.
Weet wel dat onder de blauwe kleur nog zilver stond.
Ook heeft een pirelli edetion verticaal gestreepte stoelen. Dacht in grijs en rood als ik niet verkeerd ben. In deze zit het grijs geruit interieur. Weet niet of het zilver dat er opstond de code l97a is wat wel een type grijs was op de pirelli. Dit moet ik nog eens nakijken. Ook had deze geen zwarte smalle strips rondom maar dikkere zwarte. Ook dit was een kenmerk dacht ik.
Ik veronderstel dus dat het geen pirelli edition is.
Allesinds vond ik zowel het blauw als het zilver dat er onder stond niet echt mijn ding, dus daarom ook het marsrood.


All times are GMT +1. The time now is 18:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.