Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   ombouw automaat naar handbak (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=134066)

jaydee 22-06-2015 09:30

ombouw automaat naar handbak
 
Weet iemand hier toeval uit ervaring of het mogelijk is om een golf mk 2 om te bouwen van automaat naar handbak ?
zoja moet ik dan veel aanpassen of is dit plug & play te doen?

groet Jeroen

Johan1982MK1 22-06-2015 10:08

Zeker mogelijk.
Denk aan dingen als; pedalen, vliegwiel+koppeling, etc..
Anders ff de search gebruiken, is een uitgebreid topic over volgensmij.

markhietbrink 22-06-2015 10:48

Zijn al meerdere topics over, is wel plug en play. Alleen de bak dan hé!
Je moet al denken aan een andere carburateur, aangezien de gaskabels anders zijn en er op een automaat carburateur een 4 puntsdoos zit en op een handbak carb een 3 punts!
Pedalenbox, carburateur, versnellingsbak, schakelstangen, pook, gaskabel, koppelingskabel, alles afstellen, zouden nog wel wat sensoren tussen zitten miss.
Heb er zelf ook over gedacht, maar werd me teveel werk.

Johan1982MK1 22-06-2015 11:06

Ik heb een aantal golfjes 1 gedaan in het verleden waaronder mijn huidige golf 1 en dat valt opzich mee. golf 2 kan niet heel veel meer werk zijn lijkt me.

jaydee 22-06-2015 12:21

helemaal top jongens nu ik weet dat het mogelijk is zou ik het eens verder uitzoeken super bedankt :thumbup:

René 22-06-2015 21:57

Heb het een paar jaar geleden ook gedaan. Prima te doen hoor.
Motorsteun aan bijrijderskant achter het motorblok is van een handbak ook anders dan die van een automaat. Dus ook een setje motorsteunen scoren.

Als carburateur heb ik meteen een vervangingsweber gekocht ivm de drama Pierburg carburateurs. En verder inderdaad pedalenbox, schakelzooi, aandrijfassen, gaskabel, koppelingskabel, vliegwiel, koppelingsplaat met drukgroep. Vergeet ook niet de plaat die tussen motorblok en versnellingsbak zit.

Qua sensoren heb je alleen de schakelaar voor de achteruitrijlampen. De kabelboom die naar de automaatpook loopt kan je volgen tot aan de zekeringenkast en kan je hier ook eenvoudig loshalen. Vervolgens kan je de bedrading voor de achteruitrijlampen (die bij de automaat bij de pook zit) verleggen naar de motorruimte en aansluiten op de schakelaar die in de bak zit.

Als je zorgt dat je alles van tevoren bij elkaar hebt geprokkeld, kan je het makkelijk binnen een dag klaar hebben.

fcapri 23-06-2015 06:53

ik heb het nog nooit bij een golf gedaan, maar wel bij een escort.

de problemen die ik tegenkwam:
-geen gat met bus voor de koppelingskabel van de voeten naar het motorruimte te krijgen
-auto wou erna niet starten, zit er in de kabelboom een onderbreking als de automaatbak niet in N of P stond. dat contact moet je nu dus permanent doorlussen zodat je wel kans starten.

ik heb dan nog wat modeltypische (ford escort) problemen gehad met de pedalen ook. een automaatkas bij een escort heeft namelijk een grotere tunnel dan een manuele. hierdoor krijg je minder ruimte voor de pedalen. toen ik dan 3pedalen monteerde, zat de gaspedaal tegen de tunnel.zet je dan het automaatgaspedaaltje in de manuele gaspedalenset, dan zit de gaspedaal onder de rempadaal... . Baksteunen bestaan dus ook allemaal niet om een 'kleine' manuele bak in de 'grote' automaattunnel te hangen. ik begin daar niet meer aan nu

DÁ-BRT 25-06-2015 11:38

Ik bouw binnenkort mijn auto om waarbij alles vrij komt om een auto om te bouwen naar handbak:

Versnellingsbak (pas op alles wat 1.5 en groter is behalve de vr6) versnellingspook, pedalen, koppelingskabel, vliegwiel met koppeling.

Bij volkswagen hoef je niet te boren, alle gaten zitten er al. Denk een dag aan sleutel werk.

Ma®tijn 25-06-2015 15:43

En vergeet idd niet om de draden door te verbinden die er voor zorgen dat je niet kan starten terwijl hij in de drive staat ;)


All times are GMT +1. The time now is 11:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.