1302S versnellingsbak onder t2a '71?
Ik las een leuk artikel in de Ultra VW van augustus over een t2a uit '68. De eigenaar had er een 1302S versnellingsbak ondergezet. Nou vroeg ik me af of dat past en of je er echt voordeel van hebt. In mijn bus komt straks een 1641 cc moter en zo'n bak is mischien in de toekomst wel een optie. ;)
Verder zat er nog wat leuks op die bus en dat was een openklapbaar achterraam. Zijn die te koop bij een bedrijf of is dat doehetzelf-werk? |
Quote:
Bij mijn weten kan je dan IRS ophanging monteren (schijnt beter te zijn want veel mesne doen dat) en je kan een "lange" bak monteren zodat je motor minder toeren draaid!!! |
t2a heeft vanaf z'n eerste modeljaar (1967) al IRS gemonteerd zitten hoor ;)
1302 bak heeft 85mm flenzen, itt T2a die 100mm (zelfde maat als Porsche) wielflenzen heeft, dus dat gaat ook al niet. Wat je wel kunt doen is een lange T2b vierbak zoeken (2 liter type4 motor), en dan het vliegwielhuis over zetten. T2b bak hangt namelijk in een soort draagbalk, en een T2a bak hangt -net zoals een kever- op 2 bakvorken. Wil je perse een 1302 bak gaan gebruiken, bouw dan ook je ophanging om naar 1302/1303. Kun je achter gelijk 8x16 Fuchsen kwijt :p |
Nee, dat gaat niet Luuk ...
De diameter moet nl links en rechts gelijk zijn, anders gaat de ene kant sneller draaien dan de andere kant. Hij kan natuurlijk wel 100mm flenzen van een 181 met IRS of 911 met sportomatic op een 1302 bak monteren, maar waarom zoveel moeite als VW zelf een -bijna- passende busbak op de plank heeft liggen :wink: |
Quote:
*zucht ...* ff een ander voorbeeld Linksachter monteer jij dadelijk op je spijl een 15" band met 195/45x15 (lekker laag) rechts monteer je echter een 10x17 met 255/40 (lekker hoog) Dat hoogteverschil vangt je differentiel wel op, één wiel maakt meer omwentelingen dan de ander, maar hoe vangen je aandrijfassen dit verschil dan op :confused: (k*t, je brengt me aan het twijfelen met je gezever :mad: ) |
Quote:
Jep dat gaat, cker weten. Een aandrijfas is geen band. Je kan gewoon aan de ene kant 85 monteren en de andere kant 100. tis alleen een beweegbare overbrenging dus het formaat flens maakt niet uit. |
Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp kan een 1302S bak wel met verschillende flensen maar een lange T2b vierbak is mischien wel makkelijker. Wel meer van die t2b bak gehoord. Het is nog een plan voor de toekomst, maar dat was de bus ooit ook...
En weet iemand wat over m'n andere vraag; een openklapbaar achterraam. Zijn die te koop bij een bedrijf of is dat doehetzelf-werk? Of is het handiger om die apart te posten?? |
All times are GMT +1. The time now is 09:07. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.