Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   ABF blijft even in toeren hangen bij overschakelen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133466)

MartinW0527 10-05-2015 09:38

ABF blijft even in toeren hangen bij overschakelen
 
Ik heb in m'n mk1 Jetta een ABF motor hangen.
Hij is alleen met overschakelen heel traag met in toeren zakken, hij wil altijd eerst nog even klimmen, dan blijft ie hangen en dan zakt ie rustig.
Ook als je in z'n vrij gas geeft reageert ie hier bij minder dan half gas en bij toerentallen onder de 3krpm ook zeer traag op.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen, of is dit 'normaal'?
Heb laatst al m'n stappenmotor schoon gemaakt omdat het stationair toerental schommelde, maar het probleem met schakelen ging hierdoor helaas niet weg.


Alvast bedankt :)

Sven-GTI 10-05-2015 09:46

Dit probleem heb ik al vaker bij ABF motoren gezien.

Kan veroorzaakt worden door valse lucht of de stationairregelklep.

Zelf ook dit probleem gehad, ik heb die hele stationairregelklep weggehaald :thumbup:
Bij alle ABF's waar ik aan heb gewerkt was vrijwel altijd de stationairregelklep de boosdoener.

MartinW0527 10-05-2015 11:30

Loopt ie dan stationair nog wel een beetje degelijk?

Etino 10-05-2015 17:57

Hier moet ik ook naar kijken, heb jij als voorbeeld dat je schakelt op 3000rpm, je motor toerental zakt naar 2000rpm ongeveer en daar even blijft hangen?
Tegen de tijd dat ie lager gaat lopen, heb je vaak al geschakeld wat vaak met bonken gepaard gaat?

(Ik heb een G60 maar die heeft ook zo'n stationairklep)

Sven-GTI 10-05-2015 20:02

Heb een g60 gasklep nu, daar zit nog lekker ouderwets een stationair schroef op :thumbup:

MartinW0527 11-05-2015 22:48

Jij hebt ook G60 mms zeker?
Mijn wagen doet het niet zonder de stationairklep.
Vervangingsweerstandje zal het wel doen al denk ik?
Als ik de slang afknijp loopt ie wel een stuk beter idd.

@Etino, meestal blijft ie op het toerental hangen waarop ik de koppeling indruk.
Schakelen duurt dan idd erg lang als je dat een beetje soepel wil doen.

Sven-GTI 12-05-2015 10:31

Als je die klep eraf haalt (en het spruitstuk uiteraard even afdopt daar ) loopt de auto dan wel goed? dus wel het stekkertje op de klep laten zitten.

Ik heb eventueel nog een goede stationairregelklep liggen van een ABF mocht je interesse hebben.

Etino 12-05-2015 21:27

Quote:
Originally Posted by MartinW0527
Jij hebt ook G60 mms zeker?
Mijn wagen doet het niet zonder de stationairklep.
Vervangingsweerstandje zal het wel doen al denk ik?
Als ik de slang afknijp loopt ie wel een stuk beter idd.

@Etino, meestal blijft ie op het toerental hangen waarop ik de koppeling indruk.
Schakelen duurt dan idd erg lang als je dat een beetje soepel wil doen.

Dat is nog vervelender inderdaad, ik heb gister mijn STK schoongemaakt, maar ik heb het nog niet kunnen testen want mijn brandstofleiding lekt.
Wel was ie behoorlijk smerig en heb gelijk drie STK's gereinigd en momenteel de schoonst uitziende gemonteerd.

Ik ben benieuwd wat bij jou het probleem is.

MartinW0527 12-05-2015 23:02

Ben zondag weer bij de wagen dus zal dan weer eens wat knutselen :)

Sven-GTI 13-05-2015 10:05

Quote:
Originally Posted by MartinW0527
Jij hebt ook G60 mms zeker?.


Geen idee wat je met g60 mms bedoelt?


Edit:
mms = motor management systeem?


Dan is het antwoord nee, mijn auto loopt gewoon op Digifant 3.2

kennos90 05-08-2015 01:15

Sven gti , heb je daar meer info / foto over ? Heb namelijk ook prob met men regelklep en word er gek van :p

Roy16VG60 05-08-2015 08:29

Na het schoonmaken met remmenreiniger even WD40 of een ander smeermiddel er in spuiten. Dit om hem gangbaar te maken en te houden. Werkt bij de G60 STK's ook perfect :thumbup:

Sven-GTI 05-08-2015 11:38

Quote:
Originally Posted by kennos90
Sven gti , heb je daar meer info / foto over ? Heb namelijk ook prob met men regelklep en word er gek van :p



Mijn ABF heb ik omgebouwd naar compressor.

Maar met een normale atmosferische motor moet het ook wel lukken neem ik aan. Heb die STK weggelaten, regel de stationair gewoon ouderwets met de schroef op mijn G60 gasklep, werkt perfect!

Heb echt nooit problemen met stationair. Maar voor de liefhebber: ik heb m'n originele ABF stationairregelklep nog liggen voor een leuk bod.

MartinW0527 14-08-2015 23:57

Ik ben er wat mee aan het spelen geweest en heb nu door een slang van inwendig 10 of 12 in de stappenmotor aan de kant van het inlaatspruitstuk gedaan de doorgang vernauwt.
Hierdoor is de gasreactie een stuk normaler, alleen stationair af en toe wat onregelmatig.
Maar dat klinkt wel racy dus vind ik niet erg :D


All times are GMT +1. The time now is 14:06.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.