dx onsteking afstellen
Hoe moet ik me onsteking afstellen*
en welke waarde moet hij staan ? Stoboscoop lamp heb ik besteld* Het gaat om een dx blok |
6 graden voorontsteking bij stationair toerental met het vacuumslangetje op de verdeler los, stroboscoop op de 1e cilinder.
|
Hoeft hij niet op een bepaalde toeren worden afgestelt dacht zelf bij 2000 toeren
|
Nee, stationair...en inderdaad even je vacuumvervroegerslangetje erafhalen en afdoppen.
Maar als het goed is, dan staat er ook wel een kerfje in je vliegwiel geslagen die overeenkomt met het juiste ontstekingstijdstip. Die zit vlakbij het BDP puntje....zo`n 6 graden terug ;) |
Was het niet ook zo dat je verlichting aan moest staan? (en sowieso een warme motor?)
|
Nee niet dat ik weet Swins en als je de lamp niet instelbaar is is het idd gewoon een kwestie van je kerfje van je vliegwiel op zoeken.
Wat ik wel altijd deed was de kabel om de bougie kabel van de eerste cilinder. |
Idd bij stationair toerental tussen 900-1000 omw/min. en bij warme motor.
|
Quote:
zo staat het wel in diverse werkplaatshandboeken ja.. is echter wel minder leuk ,want als je zonder gedimt grootlicht rijd dan loopt hij altijd een stuk harder stationair naderhand.. die van mij stelde ik altijd af op 1000 toeren zonder verlichting en kachelmotor op stand 3.. maar dat is persoonlijk.. |
Goede tip, bedankt!
Neem aan dat je alleen het afstellen deed op 1000tpm en hem daarna iets rustiger stationair schroefde of kies je bewust voor een wat hoger stationair toerental? |
900...1000 omw./min. is voor een DX volgens mij een vrij normaal stationair toerental en zo ontzettend kritisch komt het volgens mij ook niet. Die van mij stond echt helemaal verkeerd en dat kon je wel merken, hij liep op de teller met moeite 180. Na een rondje afstellen met de stroboscoop ging hij naar de 200 (op de teller, echt km weet ik niet maar zal wel in de buurt van de originele 182 km/h zitten :) )
|
met mijne een keer 193 op de gps gereden, met de oude setup.
|
Met de R/A knop kan kiezen toeren zien en de graden instellen Toeren is logisch graden snap ik niet helemaal De 2/4 knop is voor 2 of 4 cylinder Meende dat hij 6 graden voor moest staan ???? Is dit dan goed ingesteld ? |
Hoe kan ik je verdeler verdraaien ?
Zie verschillende schroeven maar welke moet ik hebben |
een m8 bout aan de voet van je ontsteking. btj los en dan kan je hem draaien.
|
Even dit topic uit het stof halen want moet mijn ontsteking ook afstellen.
Als ik het goed begrijp is de kerf op de foto BDP, op de foto rechts van de kerf zie je een rondje ingeslagen, is dat dan het 6 graden punt? ik heb hem daar nu op staan met de stroboscoop. |
of met een VAG 1367 tester van vw afstellen.
|
Ik heb de VAG 1767 met BDP voeler.
Ontsteking stel ik af op 6,0 graden voor BDP op ca. 950 rpm bij warme motor. Vacuüm slangetje dop ik af met schroef erin. |
Quote:
Niet iedereen heeft zo'n ding staan dus vandaar de vraag hoe met de kerf/rondje te werken met de stroboscoop :) |
Weet ik , maar het is wel ideaal.
Wil het wel afstellen voor degene die dat wil. Aangezien de luchtinlaat in de weg zit kun je het teken niet goed zien in de versnellingsbak. Sinds 1994 ofzo heb ik het ook afgesteld met stroboscoop lamp maar dan op de krukas poelie. Daar staat een streepje op en een pijltje op de onderste distributiekap. Veel makkelijker! Succes. |
Ik heb hem afgesteld op de krukaspoelie en inderdaad werkt dat wel makkelijker, als je geen graden kunt instellen op je stroboscoop zoals bij de mijne is die 6 graden een beetje gokken.
|
All times are GMT +1. The time now is 19:49. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.