Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Golf automaat (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=132686)

mark041 25-03-2015 23:38

Golf automaat

Goedendag

Ik heb een probleem met mijn automaat...
Zojuist heb ik de olie bijgevuld van de automaatbak en de auto iets lager gelegd als dat hij was, en camber schuin gezet..Allemaal leuk maar nu hoor je een knoepend geluid om en om...links rechts links rechts. De aandrijfassen zijn vrij en als je hem met de hand rond draait hoor je niets ook in zijn achterruit is het stil. Pas als je voorruit rijd begint dit geluid weer.

Wie heeft enig idee wat het kan zijn? Homokineet kan het eigenlijk niet zijn omdat hij er voorheen geen last van had.

Oudelut 26-03-2015 09:37

Olie bijgevuld? Een automaatbak luistert heel erg nauw qua hoeveelheid olie, teveel is nog schadelijker dan te weinig. Ik ken het bijvullen van automaatbakolie dan ook niet, hooguit het wisselen/verversen, waarbij je de oude olie precies afmeet zodat je niet teveel olie terug in de bak brengt. Je kunt namelijk nooit van de inhoudsmaat uitgaan, omdat er altijd nog olie in de koppelomvormer achterblijft...

yuli 26-03-2015 10:05

Ja precies. Sommige automaten (met peilstok) kun je zelf bijvullen. Maar wel zo'n soort procedure.
- Eerst warm laten worden tot zoveel graden of paar kilometer rijden
- Vervolgens peilen en bijvullen met lopende motor

Zo werkte het in iedergeval bij mijn vr6 automaat

markhietbrink 26-03-2015 10:37

Quote:
Originally Posted by yuli
Ja precies. Sommige automaten (met peilstok) kun je zelf bijvullen. Maar wel zo'n soort procedure.
- Eerst warm laten worden tot zoveel graden of paar kilometer rijden
- Vervolgens peilen en bijvullen met lopende motor

Zo werkte het in iedergeval bij mijn vr6 automaat

Mijn 84'er 1.6 automaat moet idd ook met een warme, lopende motor in de neutraal gepeild worden. Bijvullen lijkt me logisch met warme motor, maar dat is bij verversen alleen zo als je de oude olie eruit laat lopen. Tijdens het vullen van de nieuwe olie is die al wel afgekoeld ;)

mark041 26-03-2015 11:49

Dus een gevalletje dom bijvullen wat nu dus fout is gegaan...is er een manier om de olie er weer uit te halen?

markhietbrink 26-03-2015 12:07

Quote:
Originally Posted by mark041
Dus een gevalletje dom bijvullen wat nu dus fout is gegaan...is er een manier om de olie er weer uit te halen?

Laat hem eens warm draaien en peil in de neutraal even ;) !
Anders is bijna de enige oplossing de plug onder de auto er voorzichtig iets uit te draaien dat er iets kan langslopen en niet alles.

mark041 26-03-2015 17:01

Ok ga ik dat proberen

Bedankt in iedergeval :thumbup:

Oudelut 26-03-2015 19:18

Let er op dat eigenlijk de olie op bedrijfstemperatuur moet zijn, dus niet puur op je metertje van de koelvloeistof afgaan...
Vóór peilen ook even de automaathendel door alle versnellingen heen halen...

mark041 26-03-2015 19:46

Ok bedankt voor de tip

All times are GMT +1. The time now is 16:04.