Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Koude motor slaat af (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=132638)

Maarteno 24-03-2015 07:37

Koude motor slaat af
 
Beste forumleden,

Er is weer een probleem met die fijne Pierburg 2E.
Het betreft een 1.8 uit '91.

Twee maanden geleden heb ik de pulldown-unit en het thermotijd-ventiel vervangen omdat de auto verzoop na het aanslaan en zo'n twee minuten stotterde. Daarbij kwam nog het feit dat hij soms ongecontroleerd 3000 toeren ging lopen.

Nadat ik deze zaken vervangen had bleken deze problemen verholpen maar deed een ander probleem zich voor:
Als ik de auto 's ochtends vroeg start (dus met koude motor) dan slaat de motor aan, loopt 3 seconden en valt dan uit.
Als ik 5-10 keer met het gaspedaal pomp en vervolgens start slaat de motor aan en blijft hij lopen.
Als ik dan gas geef valt hij uit. Laat ik hem 20-30 seconden stationair lopen dan kan ik gewoon wegrijden zonder problemen.

Gisteren is de auto APK-gekeurd (goedgekeurd na vervangen wiellager :thumbup: ) en toen kwam ik erachter dat de choke niet goed afgesteld was. Chokehuis in de goede positie gezet, naar huis gereden, paar uur laten staan: starten, lopen, rijden.

Vanochtend: weer afslaan na het koud starten en weer een halve minuut moeten wachten. Nu het CO weer goed afgesteld is moet ik iets langer wachten voor hij lekker loopt.

Kan iemand mij helpen? Ik heb vrij veel tijd in het begrijpen van die Pierburg gestoken maar ik snap niet meer waar het aan zou kunnen liggen.

Mijn verdachten:
- Chokeklep sluit nog niet of versneld stationair toerental te laag: auto toert ook niet echt op na het koud starten.

- Valse lucht bij inlaatspruitstuk. Weet iemand hoe je een dolle inbusbout eruit krijgt :mad: ?


Kleine update

Vandaag nog eens gekeken en gemeten.
Eerst auto af laten koelen zodat de choke ook echt ingeschakeld wordt.

Met koude motor en contact uit...
- meet ik op de draad van de automatische choke en massa (op de carburateur) 15 ohm.
- De chokeklep is met de hand vrijwel niet te bewegen.
- zie ik de pull-down unit intrekken als ik er vacuĆ¼m op zet.
Met koude motor en contact aan...
- hoor ik de tik van het thermotijd ventiel

Koude motor starten met twee man zodat ik hem aan de gang kan houden..
- chokeklep wordt niet bediend en blijft verticaal staan.
- Als ik met mijn hand de inlaat afsluit (dus met mijn hand de chokeklep speel) loopt de motor goed en blijft hij lopen.
- Kan ik met de hand de chokeklep bijna helemaal sluiten.
- zie ik dat de pull-down unit zich intrekt.

Ik denk dat ik met het vervangen van de Pull-down unit de 'hefboom' van de choke niet op de goede positie heb teruggezet. Ik vraag me af hoe deze moet staan.
Heeft iemand toevallig een duidelijke foto?

Schematische tekening :thumbup: :




A en B zitten op het asje van de choke. Ik probeer te achterhalen hoe deze gepositioneerd moeten worden ten opzichte van de pull-down unit:

Foto 1:



Foto 2:


Maarteno 25-03-2015 06:57

Niemand die dit heeft meegemaakt?

Maarteno 25-03-2015 21:57

Heeft iemand een foto waarop te zien is hoe de pull-down unit en de choke gemonteerd zijn? Ik zou daar erg mee geholpen zijn :thumbup: .

Erik Baas 25-03-2015 22:27

Staat hier niets bruikbaars bij?

Maarteno 31-03-2015 09:10

Niemand?


All times are GMT +1. The time now is 22:42.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.