Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Transporter (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=24)
-   -   Motorombouw T3, 1.9 wbx>2.0 2E/AGG/ADY/etc (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=130509)

Matheo 27-11-2014 14:06

Motorombouw T3, 1.9 wbx>2.0 2E/AGG/ADY/etc
 
Beste Forummers,

Aangezien mijn T3 bus motorisch toch een minder goede staat van onderhoud blijkt te hebben dan ik bij aanschaf had ingeschat, staat een motorwissel op het programma. Zeer waarschijnlijk ga ik, zoals zovelen, voor een 2.0 uit een golf 3 (en vergelijkbare modellen), motorcode 2E/AGG/ADY. De huidige motor is dus een 1.9 WBX met een 4-bak.

Informatie is her en der wel te vinden op internet, ik begin dan ook wel een goed beeld te krijgen met wat ik zoal nodig ga hebben (naast een motor). Lijstje tot nog toe:

- olieaanzuigbuis t3 diesel
- carterpan t3 diesel
- motorophangingsbeugels t3 diesel
- kabelboom (pas maken)

Met betrekking tot de versnellingsbak ben ik aan het twijfelen om mijn huidige 4-bak te behouden (doet het prima) en met een pasplaat te werken of om een dieselbak aan te schaffen. Gezien de kosten van 2-dehands versnellingsbakken zal dit waarschijnlijk ook een 4-bak worden, tenzij ik een goedkope 5-bak tegenkom (wat ik niet verwacht).

Is het behouden van de huidige bak überhaupt een (goede) optie? Ik kan hier op internet weinig ervaringen van terug vinden aangezien de meeste een dieselbus als uitgangspunt pakken.

De verhoudingen van diesel of benzinebakken schelen niet veel heb ik al gevonden maar ik heb geen idee of de dieselbakken wellicht sterker/beter zijn?

Kortom, meedenken is gewenst en ervaringen zijn welkom! Alsook aanvullingen van mijn 'boodschappenlijstje'.

Alvast bedankt!

Area51 27-11-2014 14:56

-vliegwielhuis T3 diesel versnellingsbak moet nog op je lijstje

Zoek voor de versnellingsbak naar een 2L luchtgekoelde (1980 - 1982) versnellingsbak. Dat is een vierbak, maar wel een 'lange'
Je huidige 1900 WBX versnellingsbak is aan de korte kant voor de 2L (2E) ombouw.

Kijk ook hier eens; http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic...21128&start=144

Matheo 28-11-2014 17:48

Bedankt Alain! Die gaat ook op het lijstje. Die versnellingsbakken zijn wel vrij moeilijk te vinden denk ik? Zo 123 kom ik er geen tegen, in ieder geval niet via mijn gebruikelijke kanalen.

Zijn de overige bakken echt tè kort of gewoon aan de korte kant? Als ik de 120 haal ben ik nl al ruim tevreden.

koendd 29-11-2014 23:15

ik weet in ieder geval dat de verhoudingen van een standaard 4 bak van een CS diesel écht wel kort zijn.
vriend van mij heeft dit met een 1.9d van golf 3 en die haalt 110 maar meer zou ik er niet mee gaan rijden.

Ik heb een JX bak in combo met 1.9d en rijdt een stuk beter, 130+ als het moet maar ik rij er elke dag mee op autostrade tussen 110-120 zonder problemen.
is ook een 4bak maar dan langere verhoudingen.
Dus TD 4bak is misschien ook een optie, geen idee van bakcode trouwens, moet ik eens bekijken...

Flat412 30-11-2014 09:02

ik heb een T3 doka met een 2E.

rij met een DK 4 bak, zonder problemen de hele tijd 130 van overijsel naar brabant.

je moet wel opletten dat je inlaatspruitstuk niet tegen je carrosserie komt, anders moet je even een hamer gebruiken. Je moet even kijken hoe je de luchtmassa meter plaats, en je moet een uitlaat spruitstuk maken.




Matheo 04-12-2014 11:23

Top, bedankt voor het meedenken jongens. Ik heb helaas zelf nog even geen tijd gehad om me verder te verdiepen, ben op deze manier in ieder geval al wel een stapje verder.

Topic van Bus-forum wat Alain poste is erg nuttig trouwens!

Gijs 04-12-2014 18:20

Quote:
Originally Posted by Flat412
en je moet een uitlaat spruitstuk maken.

Mijn T3 (gijsmans EnKa) ga ik ook ombouwen naar een 2E motor. Qua spruitsruk heb ik hier heb ik al iets op gevonden. Komt van m'n huidige T3 met 1.9 TurboDiesel motor af.... :D

4 stroker 04-12-2014 18:30

Hier is een link voor de overbrengingen van de verschillende versnelingsbakverhoudingen.
http://www.partsemporium.co.uk/t25gearboxcodes.htm

Area51 04-12-2014 19:36

Quote:
Originally Posted by Gijs
Qua spruitsruk heb ik hier heb ik al iets op gevonden.


Je kunt ook (via Bolt-action.nl) dit verloopstuk voor je uitlaatspruitstuk bestellen, daarna past de uitlaat van een jx er gewoon op



Matheo 30-01-2015 09:51

Even een korte update hier. Heb inmiddels een ADY klaar liggen, karter en oliezuigbuis is al aangepast. Motorsteunen liggen er ook al. Alleen het koppelingshuis mis ik nog, maar die is onderweg als het goed is.

Binnenkort komt de bus terug van de lasser en kunnen we aan de gang.

Iemand een idee wat voor startmotor ik het beste kan gebruiken? Die van de ADY heb ik er niet bij helaas, maar ik weet ook niet of die in een dieselhuis past.

MauSeR35 11-02-2015 09:26

Hoe is t met de bus? blok wissel al begonnen? ;)

evilnyntje 11-02-2015 10:17

Ja, zijn we optijd klaar voor Volksdub? :)

Matheo 11-02-2015 10:44

Ik ben er aan begonnen inderdaad. Ik hoop een eindje te komen voor de gezinsuitbreiding plaats gaat vinden :) Volksdub ben ik sowieso bij, ik hoop met de bus. Oldtimerparts heeft het laswerk gedaan, de afwerking doe ik zelf. Dus zal er na de motorwissel ook nog even een pot verf tegen moeten gooien.


All times are GMT +1. The time now is 06:21.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.