Golf2 1,3 ,1990 houd in bij koude motor,zelfs na plankgas geven
Mijn daily golf 2 1,3 4bak uit 1990 houd in nadat ik gestart heb ,en soms na enkele meters gereden te hebben.Hierbij kan ik plankgas geven maar heb ik veel te weinig toeren en kan hij afslaan.als ik plankgas blijf houden ,komt na even wachten het toerental weer omhoog lijkt wel en kan ik weer rijden.Of dit met vochtig weer te maken heeft is niet zeker.
Welke richting of onderdeel moet ik zoeken of vervangen. |
Benzinefilter al eens vervangen?
En misschien handig om te vermelden om welke motortype het gaat; motorcode of injectie/carb? |
Hoor je de opvoerpomp in de tank even 2 tellen brommen als je de auto op het contact zet?
Een 1.3 NZ heeft namelijk een opvoerpomp in de tank, die gaan wel eens kapot en dan kan je dit soort klachten krijgen. Is het einde van de wereld niet, betaalde toen 3 jaar geleden voor die van mij, €5 op de sloop. |
kijk eens je vacuum slange na ..
en ook je carter ondluchting linker zijde bij distrubutie . als die lek is of gescheurd heb je zelfde klachten , |
Met de NZ motor is dit een bekend probleem.
Ik heb heel internet afgezocht voor een oplossing. Ook buitenlandse fora. Nog nooit ergens gelezen van doe dit en dan is het opgelost. Alle topics hierover gaan uit als een nachtkaars. Men raad altijd als eerste aan om de blauwe koelvloeistofsensor te vervangen. Volgens mij is dat bullshit en zegt men maar wat. Dan moet je het in het vacüumsysteem zoeken. Idem dito. Ik denk eerder dat het iets is als plakkende kleppen. Door de kou is de olie iets dikker en plakt het wat meer. De (een) zuigerveren zouden daardoor ook niet goed kunnen sluiten. Of iets dat door de kou wat meer krimpt en dat aansluit op iets wat eerder warm wordt tijdens het opwarmen van de motor, b.v. het spruitstuk of zoiets. Bij mij heb ik duidelijk het gevoel dat de motor dan op 3 cilinders loopt, de sproeiers zouden dan ook de boosdoenders kunnen zijn. De automatische luchtschuif heb ik ook al eens schoongemaakt en versteld. Geen verschil. Het lijkt bij mijn golf wel dat het stotter punt iedere keer iets verder op weg is en het alleen bij een dalende trend in de buiten temperatuur gebeurt. Op het moment dat de temperatuur weer stijgende is wordt het meteen minder. Ik ben heel benieuwd of dit keer iemand met een echte oplossing komt of een logische analyse van het probleem. |
Bij NZ is het inderdaad een bekend probleem. Echter de meest voorkomende oorzaak is een vacuumlek(of valse lucht) danwel een defecte temperatuursensor.
Dit is geen bullshit, maar in 80% tot 90% van de gevallen de oplossing van het probleem als dit goed word nagekeken/vervangen. Deze uitspraken zijn dus wel degelijk ergens op gebaseerd en niet uit de duim gezogen. Helaas is het niet bij elk blok zo dat het probleem zich daarin schuilhoud. Zo is de NZ ook afhankelijk van een vacuumvervroeger op de ontsteking, waarvan het membraan stuk kan gaan, waardoor het ontstekingstijdstip niet meer klopt. (al geeft dit andere klachten) Daarbij heeft de NZ ook een LHM (vaak verward met LMM, maar eigenlijk is het dat niet) ook die kan voor vreemde problemen zorgen. Bijvoorbeeld door een vastzittende klep of slijtage van de spiebanen. Tevens komen ook lekkende of niet goed sproeiende injectoren voor. Vervangen is daarvoor de enige remedie. En helaas zijn er nog meer zaken waardoor problemen kunnen voorkomen. Dat het alleen merkbaar is met een koud blok geeft eigenlijk aan dat er te weinig bezine of te veel lucht in het systeem zit. Of dat de vonk niet krachtig genoeg is. Warm lopen die blokken redelijk arm. Dus merk je het probleem niet/minder. Je zou het probleem kunnen vergelijken met een niet werkende choke. Plakkende kleppen lijkt me haast niet het geval. AAV blokken hebben exact dezelfde cilinderkop (op de nokkenas na) en daar heb je minder snel last van een probleem met een koud blok, omdat er minder op en aan zit.(monopisser zonder LHM/LMM) Veel meer info over de NZ motor is te vinden op deze site: http://volkswagen-nz.zxq.net/ |
@maxx: Fijn dat je meedoet!
Heb jij zelf ervaring met deze specifieke symptomen? |
probleem zat in de afstelling van de ontsteking volgens garagemonteur.
ben benieuwd komende tijd |
Het is nu weg?
Ja, laat even weten of het terug komt of niet? |
All times are GMT +1. The time now is 14:01. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.