probleem: golf 1500 d wil niet starten
Help!
Ik heb een probleem met een golf 1 diesel: het geval wil niet starten... :( een en ander al nagezien, maar het lijkt erop dat er iets niet in orde is met de brandstofpomp. ff op een rij: 1. voorgloeicircuit is ok; 2. de pomp (Bosch) zuigt brandstof aan (aanzuigleiding vanaf het brandstoffilter bevat diesel); 3. geen diesel in de retourleiding, ook niet in de retourleidingen van de verstuivers 4. uitlaat rookt niet of nauwelijks. volgens mij: motor krijgt geen brandstof, maar brandstof lijkt niet eens bij de verstuivers te komen. nu zit er een elektrische aansluiting rechts op de pomp (bij de wartels van de verstuiverleidingen), die volgens het elektrisch schema de brandstofklep moet zijn. hoe kan ik e.e.a. controleren ? moet daar als de auto start/rijdt continu 12 Volt op staan, kan zo'n klep vastzitten en is dat zdan elf te repareren of wordt het pomp vervangen ??? |
Hoi!
je kan ff een draadje direct van de plus van je accu naar de brandstofpomp leggen om te kijken of het aan je brandstofafsluiter ligt. Je zou m ook nog even rechtstreeks uit een jerrycannetje diesel laten drinken. Dus slang van filter afhalen en in jerrycan stoppen. Dan weet je in ieder geval of ie t dan wel doet. Zet dan meteen ff een nieuw slangetje van je pomp naar je filter dan weet je in ieder geval zeker dat er geen scheurtjes inzitten en dat ie zo geen lucht aanzuigt. Grtjs |
Quote:
Tnx, Ruben. Ik ga er mee aan de slag. Maar de zaak ligt weer even stil vanwege andere klussen. :rolleyes: |
Weer een uurtje gesleuteld met het volgende resultaat (het wordt er mij niet duidelijker op), in volgorde:
1. op de brandstofklep staat spanning. 2. Nog een keer gloeibougies getest: krijgen spanning en ik meet een lage weerstand: dus bougies OK. 3. Wartel bij verstuiver losgehaald, starten: en daar zie je de kleine stootjes brandstof uit de leiding van de pomp komen. 4. brandstoffilter losgehaald, zat maar voor een kwart diesel in :confused: 5. pomp rechtstreeks laten slobberen uit een jerrycannetje, niks. Nu ook brandstof uit het retourleidingkje van de laatste verstuiver naar de pomp ! 6. nieuw brandstoffilter, voor montage vol met diesel gezet, starten: niks. Wel brandstof uit het laatste retourleidinkje van de verstuivers. En met niks is ook echt niks: alleen draaiende startmotor, geen uitlaatrook, niet eens een pruttel dat er een begin is..... :frown: :frown: Lijkt op verstuivers verstopt ?? Maar alle 4 in 1 keer ?? Te lage pompcapaciteit, dus pomp kapot ?? En hoe is de hoeveelheid brandstof in het oude filter te verklaren ??? Slangen zijn nieuw dus daar kan het niet aan liggen. Ergens lucht aanzuigen waar het niet hoort, maar waar dan ??? Nergens lekkage van brandstof of olie..... Iemand dieselspecialist ? Ik ben het spoor een beetje kwijt..... :confused: |
je moet het diesel filter vullen .
ff de klem erboven afhalen en dan voorzichtig vullen moet je misschien een paar keer doen . denk dat ie nu valse lucht zuigt. zie je lucht bellen in de brandstof slang ?? |
waarom kan het niet aan de nieuwe slangen liggen ?
Als die het laatste zijn vervangen, zou ik die eerst nakijken. Zitten ze wel juist aangesloten ? Of zitten ze verkeerd om ? Staat de pomp nog wel op tijd ? Want zo te horen heb je daar een probleem. Alhoewel hij dat wel een beetje zou roken. |
Hoi!
ik zit ook aan je verstuivers te denken of aan een pompprobleem. Heb de aanvoerende leidingen naar de verstuivers nooit losgehad dus ik weet niet welke hoeveelheid eruit moet komen. Ik heb wel begrepen dat als een pomp langere tijd stil staat hij mogelijk dienst kan weigeren. De kans dat het aan luchtaanvoer ligt is zeer klein maar je kan m desnoods nog zonder luchtfilter proberen te starten. Je hebt van dat spul dat je dan in de luchtinlaat kan spuiten wat mss kan helpen. Aan de leidingen kan t denk ik ook niet liggen. Als je m uit een fles laat drinken en je houdt m goed onder de vloeistofspiegel zou alleen de aansluiting op de pomp de boosdoener kunnen zijn. Heb j t al met aanslepen geprobeerd. Ik denk dat je daarmee de kans op starten verhoogd en je helpt je startmoter niet naar z'n grootje. Vragen over diesel kan je ook nog stellen op caddyforum. Succes verder! |
Quote:
Heb een nieuw filter gemonteerd en volgezet met diesel voordat ik hem weer monteerde. Geen enkele pruttel, helemaal niks. Valse lucht is ook niet echt te verwachten, want het probleem trad op nadat ik er zonder problemen een rit mee gemaakt had (geen stotteren, niet inhouden, geen rookwolken of wat dan ook) daarna binnen gezet in de garage, en twee dagen later wilde ik weer weg, met het hierboven geschetste resultaat. Als er valse lucht aangezogen wordt had dat imo ook al problemen tijdens die rit moeten hebben, dacht ik. |
Quote:
Dank, dieselspecialist :) Ik heb ook een beetje rondgevraagd. Hieruit is wel gebleken dat de brandstof uit de leidingen naar de verstuiver moet spuiten. Die druk is nodig om de brandstof te kunnen vernevelen in de cylinder. En dat eruit spuiten gebeurt dus echt niet. Verder: de jerrycan was doorzichtig en het slangetje naar de pomp stond continu onder het vloeistofnivo. De brandstofpomp (Bosch) ontlucht zichzelf dus dan zou je een beetje pruttel verwachten. Of de aansluiting bij de pomp moet heel slecht zijn, waardoor continu lucht wordt aangezogen, maar dat is ook onwaarschijnlijk omdat, zoals ik hierboven al stelde het probleem van de ene op de andere dag ontstond, zonder dat daarvoor problemen waren. De luchtfiltermiddeltje heb ik ook geprobeerd: nada :mad: Vier verstuivers in 1 keer verstopt of kapot ook niet echt logisch, nogmaals vanwege dat het probleem van het ene op het andere moment optrad. Plotseling niet meer op tijd staan van de pomp idem. Ik ga voor een kapotte brandstofpomp, als ik alles zo ff op een rijtje zet. BTW de Bosch-pomp voor een 1,6D is toch gelijk aan de pomp voor 1,5D? Volgens mij kun je niks anders met een pomp dan vervangen. Bij deze: iedereen bedankt voor zijn/haar meedenken !!! |
gloeibougies kan juh ook testen door ff eruit te halen en op de min en plus van juh accu aan te sluiten en kijken of hij gaat gloeien zo niet kapot is redelijke manier van testen veel succes ps zo doen wij het altijd in de garage
|
een andere mogelijkheid is dat de brandstof afloopt (dus terug richting brandstoftank) kijk eens of de gashendel geen speling heeft ,neem hem vast bij de kabel bevestiging en tracht hem naar boven en beneden te bewegen (niet links en rechts zo geef je gas)
het gebeurt wel meer dat hier speling komt op het asje waardoor er lucht in de pomp komt met gevolg dat de branstof afloopt richting tank probeer hem anders eens aan te slepen (moet hij in gang komen) als er speling is op het asje kan een dieselspecialist dit wel verhelpen erwin |
Even een oud draadje weer opgepakt. Eindelijk weer tijd om te sleutelen. :tongue:
Vervolg van het geheel was: brandstofklep uit pomp gebouwd, getest, is goed. Starten zonder brandstofklep, pomp rechtstreeks uit flesje diesel laten drinken nada: niet starten. Hij lijkt wel brandstof aan te zuigen, want het nivo in het flesje daalde..... ook het gashandelasje bekeken...lijkt ook geen noemenswaardige speling te hebben. :confused: Op aanraden klein beetje motorolie in de pomp laten lopen omdattie misschien vast stond...nachtje laten staan: vanmorgen de diesel aangesleept en al vrij snel: lopen ! :D Motor liep regelmatig, in het begin wat witte rook van de koude start, maar al daarna kleurloze rook. Niet inhouden, niet schokken, dus we dachten het probleem te hebben geteckeld...... Niet dus. Ritje van een kilometer of 10, terug op honk, uitgezet. Half uur later, starten, motor was nog handwarm, duurde lang, maar na een 10-15 seconden toch lopen (regelmatig). Dacht nog optimistisch, moet ik ook maar niet zo'n oud lijk aanhouden :hitit: Toen een uur of 3 gewacht, voorgloeien, starten nada-niets :eek: :eek: :eek: . Grrrrrr, hetzelfde probleem als voorheen. Ik ben eens nagegaan wanneer het probleem is onstaan. Het probleem leek te zijn ontstaan na vervanging van de startmotor: bij de oude schoot de starterkrans er niet meer uit, dus die was overleden. Dus een ander gehaald, die de motor ronddraait (althans zo lijkt het qua geluid). De nieuwe startmotor heeft een ander VW en Boschnummer dan degeen die erin zat maar paste wel. Kan het nu zo zijn dat de nieuwe starter voor benzine is, en dat dat de beschreven problemen kan geven ??? Nog even de nummers: oude startmotor: 068 911 023A (001 314 012) nieuwe startmotor 068 911 023G (001 110 001) Als dit zo is kan ik de oude starter laten reviseren..... |
al eens de toevoer en retourleiding losgemaakt van de pomp?
als je deze losmaakt en je kijkt in de pomp, moet je mazout zien staan, in beide openingen, indien dit niet zo is, vul deze eens op met mazout, volledig vol!! dan leidingen opnieuw monteren en nog eens proberen... Heb ik al aantal keer voorgehad met golfjes die lange tijd stil stonden... |
Quote:
Lamaar. Startmotor ook niet: volgens ET** werd onderdeel 068 911 023A opgevolgd door 068 911 023E en die weer door 068 911 023G. Dus de starter is het goede type. Kon het logischerwijs ook al niet verklaren..... Loop iig nog wel een keer het gloeibougie circuit na: zal ze eruit slopen en testen op de werkbank. |
Quote:
Heb de aanvoer van de pomp al los gehad, en die opening staat vol met diesel (moest ff googelen om de term mazout te achterhalen :D ) Ook de brandstofafsluiter (bij de verstuiverleidingen) eruit gehad: staat vol met diesel. Als ik start op startmotor, zonder brandstofklep, gutst uit die opening ook de diesel. Ik ga nog steeds uit van een pompprobleem. Maar ik kan deze of volgende week terecht bij de dieselspecialist, die de pomp kan testen. |
ik heb een soort gelijk probleem een keer gehad, hierbij hebben wij ook van alles geprobeert het probleem bleek aan de startmotor te liggen wij hadden 1 gekregen voor een bezinemotor later met een goede zware dieselstartmotor was het in 1 keer opgelost starten en lopen. wellicht heb je toch een verkeerde startmotor? de motor moet snel rond draaien op de startmotor. misschien heb je wat aan deze info succes ermee in ieder geval
|
Quote:
Dacht ik ook, maar na wat zoeken in de ET**, blijkt het toch de goede startmotor te zijn. Heb de wagen weggebracht naar een dieselspecialist die diagnose heeft gesteld. Bleek een combinatie van factoren te zijn. Ik moet me nu gaan beraden: blok + verstuivers reviseren of een ander blok (1600 diesel) erin te zetten.... :confused: :confused: |
All times are GMT +1. The time now is 18:32. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.