uitwisselbaarheid onderdelen Golf III --> Polo III
Mede volkswagenrijders
Door langdurige werkloosheid in combinatie met een gunstige sloopregeling in Rotterdam gaat mijn Golf (helaas) naar de sloop. Op termijn wil ik deze vervangen door een Polo, die is lichter en goedkoper en kan ik dus langer aanhouden (ook zonder werk). Nu lees ik in diverse reviews van de Polo mark 3 dat deze veel onderdelen deelt met de Golf 3; ik wil dus even inventariseren wat ik rendabel van de sloop kan "redden" om te gebruiken voor een Polo. De Golf in kwestie die gesloopt gaat worden: 1998 Golf 3 Variant, 1.9TD met airco De onderdelen die ik het liefst zou overzetten: GTI edition Recaro Voorstoelen en achterbank (geen deurpanelen) De airco (inclusief dubbele radiator) Lichtmetalen wielen origineel volkswagen (4gats steek 100) K&N inleg luchtfilter in origineel luchtfilterhuis tussendemper en einddemper origineel (is allemaal nieuw) De wagens waar ik naar kijk: Polo Variant tussen 1998 en 200x met benzinemotor. Snap zelf ook dat het inbouwen van Airco achteraf een enorme klus is; maar als de onderdelen passen is het wel iets om te bewaren. Stoelen schuif je er zo in als het onderstel hetzelfde is, maar ik ben afhankelijk van de sloper of ik een leuke deal kan maken om zoveel mogelijk spullen mee terug naar huis te nemen (de subsidie regeling vereist dat de wagen in rijdende staat naar de sloop gaat, zonder airco rijd ie prima, zonder voorstoelen, uitlaat en wielen wordt wat listiger) In de praktijk vind ik de airco erg prettig maar waar een golf variant met airco al zeldzaam is moet je polo's in station uitvoering met airco al helemaal met een lampje zoeken. Dus als ik de airco kan redden van de sloop en deze inbouwen in een Polo??? zou erg leuk zijn. (en zo blijf ik makkelijker binnen een rdelijk budget) alle informatie is welkom; aanbiedingen van auto's hebben in principe geen zin; de Golf is nog niet gesloopt (gaat deze maand gebeuren) maar daarna kan ik in het slechtste geval nog 3-4 maanden op de daadwerklijke betaling wachten. grt Steven |
Polo variant staat op een ander platform en heeft dus weer grotere verschillen met een golf 3 dan een polo 6N.
Airco zal een probleem opleveren. Aangezien je van diesel naar benzine gaat is er dus sowieso al een verschil in de motoropbouw en dus de positie en daarmee het bracket waarmee de aircopomp vast zit. Daarbij verschillen de luchtkalen achter het dashboard van een golf 3.. Maar sowieso ook wanneer er wel of geen airco in de auto zit. Vereist die subsidie niet ook dat je een nieuwe auto koopt? (ik ben niet op de hoogte van de regels omtrent die regeling) Interieur kan in een aantal gevallen omgezet worden, achterbank vereist mogelijk wat creatief ombouwwerk zoals bijvoorbeeld het omzetten van de stof of het frame. Velgen zullen waarschijnlijk wel passen Inlegfilter zal anders zijn. Uitlaat verschilt, maar is met creatief aanpassen misschien pas te maken. Maar die airco gaat lastig worden. Denk dat je alleen wat aan de pomp en slangen hebt. Op zich geen verkeerd idee om die eruit te halen (wel eerst koelmiddel eruit laten halen!) en los te verkopen. Slooppremie word er niet minder door, maar een goede pomp levert je wel een extra zakcentje op. |
dank
bedankt, was er al bang voor dat de motorsteunen voor de airco te verschillend zouden zijn; luchtkanalen is meest kunsstof dus dat is relatief eenvouding aanpassen.
Ga vanmiddag even bij de sloop langs om een praatje te maken, hij is gespecialiseerd in golf e.d. en heeft me de afgelopen jaren ook altijd weten helpen als ik onderdelen nodig had. Gelukkig vereist de subsidie regeling niet dat je een nieuwe auto koopt; alleen de hoogte van de uitkering is afhankelijk van je vervolgstappen. koop je niets dan krijg je een x bedrag (afhankelijk van bouwjaar, gewicht en brandstofsoort), koop je een nieuwe electrische auto dan krijg je het maximum (5500 euro ofzo) Ik krijg een bedrag wat meer is als de marktwaarde van de golf en ik kan er als het nodig is een nette Polo van kopen; het liefst blijf ik echter wel station rijden, die laadruimte gebruik ik relatief vaak. grt Steven |
Voor wat niet kijken voor een cordoba vario. Hetzelfde als een polo variant en vaker te vinden met airco. Wielen, interieur ed kun je dan zo omzetten en de airco zit er al in.
|
bedankt voor de seat tip; is ook goed idee.
Wat betreft de onderdelen; wielen e.d. blijven zitten, dan krijg ik een redelijk bedrag voor het "wrak" en na een uitgebreidt en eerlijk gesprek met de sloper vind ik het ook eigenlijk netter om er voor hem ook wat handel aan te laten zitten; het staat daar helemaal vol met 3'tjes onder de sloopregeling waar hij geen donder aan verdient omdat de motor en de carroserie verknipt moeten worden; het is een milieu-regeling dus de "vervuiler" mag niet langs een omweg opnieuw in circulatie komen (ze mogen dus niet eens geexporteerd worden) Recaro stoelen is beetje jammer; maar als ik eerlijk ben is de bekleding daarvan in slechtere staat als in de diverse Polo's die ik binnen mijn budget langs heb zien komen. grt Steven |
Wat hier al genoemd word Polo Variant (6KV) verschilt nogal met Polo 6N. Het interieurtje zal geen probleem zijn, maar voor de rest kun je het beste even bij neefje Seat kijken.
|
All times are GMT +1. The time now is 20:55. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.