Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   golf 1 mtdi turbo probleem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=126197)

oettinger_18 03-05-2014 17:43

golf 1 mtdi turbo probleem
 
Goedendag ik heb problemen met me golf mtdi

Het gaat om een golf 3 tdi blok 110 pk met mechanische pomp van een 2.4 fiat en een turbo van een audi a6. De turbo deed het gewoon(turbo druk meter) tot de auto geen kracht meer had en dit ging gepaard met zwarte rook. Ik hoor de turbo ook niet fluiten meer. Ik heb de vacuum slangen bij de turbo gecheckt en deze zuigt geen vacuum(meer). Zoveel verstand heb ik niet van tdi's. Turbodruk meter geeft ook niks meer aan. Is dit een vacuum probleem?

Wat kan dit zijn??

Is de turbo kapot? Zit het vast?

the puritan 03-05-2014 21:18

Als je de slang er af haalt kan je toch zo voelen of hij vast zit?

Gertjan 04-05-2014 05:41

Vacuum heb je sowieso niet echt met een turbo lijkt me :D

DÁ-BRT 04-05-2014 20:16

Op een mTDI bouwen ze meestal de variabele turbo's om naar druk bediening.

Als je geen druk meer hebt kan het goed zijn dat de turbo stuk is. De VE pompen zijn meestal zo stuk dat ze het ook niet meer een beetje doen. Waarschijnlijk dus geen probleem met de pomp.

Audi1981 04-05-2014 20:20

Wordt het dan niet automatisch een actuator óf turbo probleem Bert? Misschien is de wastegate wel vol open blijven staan...

Edit; of de vanes vast

DÁ-BRT 05-05-2014 05:17

Juist, vanes vast of keerringen eruit lijkt het meest voor de hand te liggen.

Je zou de hendel op de turbo die de vanes (schoepen) bedient ook handmatig iets moeten kunnen bedienen. (Gemakkelijk als de druk actuator los is gekoppeld)

Of de aanzuigbuis vanaf het luchtfilter los pakken en kijken naar speling op de as van de turbo.

SciroccomTDI 05-05-2014 10:21

als de turbo het niet goed doet, is je rook meestal wit, naar mijn ervaring... omdat veel brandstof verdampt en niet verbrandt.

loopt de motor nog fijn stationair?

DÁ-BRT 05-05-2014 10:38

Of zwart / grijs als er olie mee de uitlaat in gaat.

weazel 05-05-2014 15:24

:redface: Wat is een mtdi precies? :redface:

oettinger_18 05-05-2014 16:27

De motor loopt gewoon soepel stationair maar rookt zwart bij gasgeven.

Heb vandaag de luchtfilter slang van turbo afgehaald as draaid soepel en minimale speling. Bij stationair hoort het asje te draaien dit doet hij echter niet! Schoepen vast in de turbo een.mogelijkheid??

Da bert: die hendel kan ik niet vinden ik.weet welke hendel je bedoelt lijkt of het er niet meer opzit


Edit: de turbo had bij stationair 0.5 bar nu 0.0 en max 1.3 1.4 bar

Nu gaat de turbo druk meter niet.meer omhoog bij gasgeven maar ietjes onder de 0

Audi1981 05-05-2014 18:09

Nieuwe turbo scoren dus :thumbup:

DÁ-BRT 05-05-2014 18:48

Of 1 van je intercooler slangen lek?

oettinger_18 05-05-2014 19:15

Heb ik na gekeken de intercooler slangen zijn goed de turbo hoor je niet fluiten hij doet volgens mij niks de as draaid ook niet tijdens stationair en bij gas geven ook niks. Denk dat ik de turbo los haal en er ff na ga kijken desnoods haal ik het uitelkaar om.na de binnenkant te kijken

DÁ-BRT 06-05-2014 06:54

@Weazel: Een mTDI is een mechanisch ingespoten TDI zonder computer of andere electronica. Min of meer gelijk aan een D of TD. Je kan hier bijvoorbeeld pompen die ik bouw voor gebruiken.

Mtdi 06-05-2014 07:39

Een mechanische tdi, de pomp word mechanisch bediend gewone tdi's elektrisch.
En er zit een gaskabel aan.
Zie mijn avatar, de pomp is ook bij Bert geweest.


All times are GMT +1. The time now is 00:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.